AutoRai

Citroën C-Cactus: nieuwe visie op de essentie van de auto

(9/12/2007)
Tijdens de IAA van Frankfurt 2007 onthult Citroën de C-Cactus; een aantrekkelijk gelijnd en milieuverantwoord conceptmodel met een hybride HDi-motor waarbij geambieerd wordt om deze berline voor de prijs van de C4 basisversie op de markt te brengen.

Dankzij een vernieuwde werkwijze in het ontwerpproces wordt het gebruik van onderdelen efficiënter, zonder daarbij in te boeten aan comfort, en wordt de aandacht gevestigd op milieuverantwoorde technologie, vormgeving en uitrusting. Hiermee laat Citroën een nieuwe visie zien die zich richt op de kernwaarden bij het ontwerpen van autoâs.

Essentieel, intelligent en milieubewust
De C-Cactus is een milieuverantwoorde auto. Hij is gemaakt van gerecyclede en recyclebare materialen en is net zo zuinig als de plant waarnaar hij is vernoemd. Met een gewicht van slechts 1.180 kilo en zijn hybride HDi-aandrijving heeft de C-Cactus een verbruik van
2,9l/100 km en een CO -emissie van 78 g/km. Toch is hij niet duurder dan een modale gezinsauto. Zijn lage productiekosten zijn te danken aan het gebruik van nieuwe materialen en een speciaal ontwikkeld ontwerpproces, waarbij minder onderdelen worden toegepast. Het interieur bestaat in totaal uit tweehonderd onderdelen, iets meer dan de helft van het aantal onderdelen in een conventionele auto van dit formaat.

Aantrekkelijk en modern model
De C-Cactus is een auto waarbij al het overbodige is weggelaten, met een prikkelend design en een aantrekkelijke uitrusting. Zijn ronde vormen geven hem een vlot uiterlijk en de lijnen passen goed bij het dynamische karakter van de auto. Met zijn hoge taille en grote, 21 inch velgen heeft hij een krachtige uitstraling. Hij biedt met zijn ruime interieur het comfort voor inzittenden dat bij een gezinsauto behoort. De C-Cactus is 4,20 m lang en 1,80 m breed en de bagageruimte varieert van 500 tot maximaal 1.100 liter.

De uitrusting is compleet met onder andere automatische airconditioning, een hoogwaardig audiosysteem, een panoramisch glazen dak en cruise control met snelheidsbegrenzer. De ingenieuze en kostenbesparende oplossingen die bij de C-Cactus zijn toegepast, maken het mogelijk hem te voorzien van hybride dieselaandrijving voor een prijs van de basisversie van de C4. De nadruk bij de C-Cactus ligt op voorzieningen die essentieel zijn voor het comfort van de inzittenden. Tegelijkertijd wordt gezocht naar nieuwe ontwerpvormen om te laten zien dat milieuverantwoorde en kostenbesparende maatregelen niet ten koste hoeven te gaan van comfort.

Nieuwe designrichting
De C-Cactus is tot stand gekomen dankzij een nieuw ontwikkeld proces waarbij nieuwe doelen werden nagestreefd. De Citroën-ingenieurs hebben door gebruik te maken van nieuwe technologie en innovatief design kans gezien het aantal onderdelen van de auto fors terug te brengen. Hierbij werden drie methoden gehanteerd:
1. Het vereenvoudigen van een aantal mechanismen en onderdelen.
2. Het samenbrengen van verschillende functies in één onderdeel.
3. Het elimineren van onderdelen die niet van belang zijn voor het comfort van de inzittenden of voor het rijden.

Eenvoud
Het dashboard is verdwenen en de gebruikelijke functies hiervan zijn gegroepeerd in de vaste kern van het stuurwiel en de centrale console.

Deze middenconsole bevat de versnellingspook en een touchscreen waarmee de boordcomputer, navigatie en airconditioning kunnen worden bediend. De bediening van richtingaanwijzers, verlichting, ruitenwissers, claxon, snelheidsbegrenzer en cruise control vindt plaats op de vaste kern van het stuurwiel. Daar bevinden zich ook de snelheidsmeter en de controlelampjes. In de centrale console zijn bovendien twee speakers ingebouwd om te besparen op bekabeling en inbouwkosten.

Een ander voorbeeld van vereenvoudiging: de voorbumper met geïntegreerde koplampen heeft een identieke vorm en dezelfde afmetingen als de bumper aan de achterzijde. Dat zorgt niet alleen voor kostenbesparing door schaalvergroting, maar ook voor het eigenzinnige uiterlijk van de C-Cactus. De voorzijde bestaat uit slechts twee delen: de vaste motorkap vormt één geheel met de spatborden. Olie, koelvloeistof en ruitenwisservloeistof kunnen worden bijgevuld door een klepje in de kap te openen.

Ook op het raammechanisme kon worden bespaard, aangezien het met airconditioning vrijwel nooit nodig is om de ramen te openen. Een simpel schuifmechaniek voldoet bij bijvoorbeeld gebruik in parkeergarages. Hierdoor kunnen raamstijlen en het elektrische openingsmechanisme achterwege blijven.

Het noodzakelijke aantal onderdelen werd verder gereduceerd door delen minder complex samen te stellen. De deurpanelen bestaan uit twee delen, terwijl dat er in een soortgelijke conventionele auto wel twaalf zijn. Ook de stoelen bestaan uit slechts twee delen: de gekleurde bekleding van de comfortabel gevormde zitting vormt één geheel met het frame dat de schuimvulling bijeenhoudt en dat is gemonteerd op de vloerrails. Het is een ander voorbeeld van uitstekende ergonomie en besparing van kosten.

Milieuverantwoorde voorzieningen
Citroën is altijd van mening dat milieuverantwoorde voorzieningen alleen nuttig zijn als ze betaalbaar zijn voor een grote groep kopers. Bij de ontwikkeling van de C-Cactus ging Citroën nog een stap verder door het model te voorzien van een brandstofbesparende hybride dieselaandrijving voor de prijs van een basisuitvoering van een gezinsauto.

De dieselmotor, goed voor 70 pk, wordt gekoppeld aan een elektromotor die nog eens 30 pk levert. De C-Cactus behaalt hiermee een gecombineerd verbruik van slechts 2,9l/100 km met een CO -uitstoot van 78 g/km. In de stad is het dankzij de elektromotor zelfs mogelijk om de uitstoot tot nul te reduceren.

De hybride aandrijving zorgt er bovendien voor dat bij accelereren en afremmen brandstof wordt bespaard door beide motoren te gebruiken. Naast bovengenoemde maatregelen zijn er nog meer zaken die brandstofbesparing mogelijk maken. Door de reductie van het aantal noodzakelijke onderdelen is het gewicht ten opzichte van een vergelijkbare C4 met vijftien procent teruggebracht tot slechts 1.180 kilogram. Ook werd de rolweerstand van de banden verlaagd door relatief smalle (205/45 R21) banden toe te passen. Deze banden met enorme diameter (velgmaat 21 inch) werden in samenwerking met Michelin ontwikkeld om brandstof én - dankzij het uitermate lage profiel - rubber te besparen.

De topsnelheid van de C-Cactus is opzettelijk begrensd op 150 km/h. Die keuze is er niet alleen met het oog op besparing van brandstof, maar illustreert ook de visie van Citroën dat de bestuurder van een milieuverantwoorde auto rekening houdt met zijn omgeving.

Hergebruik
Door minder onderdelen en dus minder materiaal te gebruiken, worden ook minder grondstoffen verbruikt. Bovendien worden bij de C-Cactus veel onderdelen gemaakt van recyclebare en gerecyclede materiaalsoorten. Zo zijn bijvoorbeeld de ruiten gemaakt van recyclebaar glas. Ook de banden en het staal van de deurpanelen kunnen worden hergebruikt. Het staal is niet gespoten en gevernist, maar wel behandeld tegen roest. De vloermatten zijn gemaakt van gerecyclede lederrestanten die ongeschikt zijn voor andere toepassingen. In veel onderdelen is kurk toegepast. De opbergvakken en deurpanelen zijn gemaakt van natuurzuivere wol waaraan geen chemische additieven zijn toegevoegd en die zowel recyclebaar als biologisch afbreekbaar is.

Aantrekkelijk uiterlijk
Aan de voorzijde geven de bolle en enigszins vierkante koplampen de auto een aantrekkelijk uiterlijk. Eronder zitten twee cilindervormige luchtinlaten in de bumper, die in combinatie met de ronde vormen en de moderne grille voor een gespierde, energieke indruk zorgen. De hoge motorkap met twee extra luchtinlaten draagt ook bij aan het dynamische uiterlijk van de C-Cactus.

Ook de achterzijde draagt daaraan bij. De naam âCactusâ staat in moderne letters in reliëf op het gedeelte onder de ruit. De achterlampunits komen qua afmetingen overeen met die van de koplampen. Zij hebben een opvallende innovatie in de vorm van uitsparingen in de kunststof kappen, die vanuit het interieur een doorkijk geven naar achteren. Zo heeft de bestuurder beter zicht bij bijvoorbeeld parkeermanoeuvres.

Weglaten en laten zien
In het interieur zijn materialen gebruikt die zowel verantwoord zijn als fraai. Hun kwaliteit is onmiddellijk zichtbaar. Kurk is gebruikt voor bijvoorbeeld de ventilatieopeningen en het paneel op de centrale console. De vloermatten zijn gemaakt van gerecycled leer en voorzien van een patroon. De witte vernislak en de visuele effecten van sommige onderdelen dragen bij aan de ambiance van het interieur.

Door een aantal onderdelen weg te laten, vallen andere delen juist meer op. Zo zijn bijvoorbeeld de stuurkolom, de luchttoevoerkanalen van de airconditioning en de hendels van de stoelverstelling duidelijk zichtbaar. Het interieur is niet ingericht, maar juist uitgeruimd. Deze vorm van interieurontwerp door een âvacuümâ te ontwikkelen zien we ook terug in de patronen van de deurpanelen en stoelframes: deze uitsneden maken het appelgroene materiaal zichtbaar dat tussen deur en paneel is aangebracht. Het zorgt voor een betere akoestiek en is dus niet alleen een fraai detail maar ook functioneel. Ook de bloem-, plant- en vlinderpatronen in het interieur symboliseren onze natuurlijke omgeving, welzijn en luchtzuiverheid. Zij keren terug als uitsneden in de stoelframes waardoor het gekleurde materiaal van de zittingen zichtbaar wordt.

Kiezen voor rijplezier
De C-Cactus is een auto die met een geavanceerde uitrusting en een ruim, multifunctioneel interieur volop comfort biedt en die bovendien betaalbaar is. Om te beginnen is de contactsleutel ook een MP3-speler met touchscreen. Zodra deze op de uitgang in de vaste kern van het stuurwiel is aangesloten, wordt deze door de auto herkend en kan vervolgens gebruikt worden. De snelheidsmeter op de kern is bijzonder van vorm: de snelheid wordt overeenkomstig de rijsnelheid aangeduid door de cijfers met de klok rondom die vaste kern weer te geven.

In het interieur is alles gericht op gebruiksgemak en gebruiksruimte. De achterstoelen kunnen tegen de voorstoelen worden aangeschoven om meer bagageruimte te creëren. Daarbij schuift de plaat waarop de bank is gemonteerd mee naar voren waarbij een extra luik in de vloer van de bagageruimte vrijkomt met een vrijwel vlakke laadvloer voor extra laadruimte. Aan de passagierszijde is in plaats van het handschoenenvakje een draagtas opgehangen die ook kan worden uitgenomen.

TECHNISCHE GEGEVENS

Afmetingen:
Lengte: 4,20 m
Breedte: 1,80 m
Hoogte: 1,49 m
Wielbasis: 2,80 m
Rijklaargewicht: 1.180 kg (inclusief accuâs)

Prestaties en verbruik:
Topsnelheid: 150 km/u
Gecombineerd verbruik: 2,9l/100 km
CO -emissie: 78 g/km

Hybride dieselaandrijving:

70 pk HDi dieselmotor met roetfilter en vijftrapsautomaat
30 pk elektromotor geïntegreerd in de transmissiebehuizing Rijden als Zero Emission Vehicle (ZEV) is mogelijk

Aerodynamica:
Cx : 0,35
SCx : 0,8 m'

Onderstel:
C4-platform

Uitrusting:
Navigatiesysteem met touchscreen
MP3-speler met touchscreen als contactsleutel
Automatische airconditioning
Hoogwaardig audiosysteem
Snelheidsbegrenzer en cruise control
Elektronische handrem