AutoRai

Citroën op de IAA Frankfurt 2007

(9/12/2007)
Citroën laat van zich spreken op de Internationale Autotentoonstelling van Frankfurt 2007. Met de C5 Airscape en de C-Cactus presenteert Citroën twee concept cars die de visie weergeven op het gebied van rijcomfort en milieu, en met het AIRDREAM-label presenteert Citroën een identificatielabel dat de autoâs met de beste milieuwaarden onderscheidt.

Vanzelfsprekend is ook het huidige gamma van het Franse merk te bewonderen in Frankfurt met onder andere de Citroën C-Crosser en de (Grand) C4 Picasso.

Citroën is dankzij de ambitieuze doelstellingen die gerealiseerd werden op dit moment een van de meest vergevorderde autofabrikanten op het gebied van milieubewustzijn:

* 55% van alle autoâs van Citroën stoot minder dan 149 g CO uit per kilometer en 24% minder dan 120 g/km.

* Citroën heeft een Europees marktaandeel van 11% van autoâs die minder uitstoten dan 141 g CO per kilometer;
* Citroën heeft meer dan 500.000 autoâs verkocht die zijn voorzien van een roetfilter.

Op de IAA Frankfurt 2007 bevestigt Citroën zijn leidende positie als fabrikant van een compleet gamma dat het voortouw neemt met innovatieve techniek:

De toewijding en technologische vakbekwaamheid die het milieubewustzijn van het merk onderstrepen:

* Introductie van het AIRDREAM-label dat in ât kort de milieuwaarden van alle modellen laat zien;

* Introductie van de C4 BioFlex die rijdt op superethanol E85.

Twee concept cars die op de show staan:

* C-Cactus, een model dat is ontdaan van alles wat niet strikt nodig is en een hybride HDi biedt voor de basisprijs van een gezinsauto;
* C5 Airscape, een luxueuze cabriolet die milieuverantwoorde voorzieningen combineert met rijplezier.

Het modellengamma van Citroën is groter dan ooit, met elf sedans en breaks, vier MPVâs, drie bestelautoâs en de nieuwe SUV C-Crosser.

Het technologische potentieel wordt aanschouwelijk gemaakt door middel van demonstratiemodellen die de werking laten zien van onder meer het FAP-roetfilter, EB6V, Citroën Urgence (een noodoproepsysteem) en Snow Motion (innovatieve tractiecontrole)

BETAALBAAR, MILIEUVERANTVOORD AANBOD DAT AAN HOGE NORMEN VOLDOET

Citroën toont zijn milieubewuste expertise op de IAA Frankfurt 2007 door:

* lancering van het AIRDREAM-label waarmee de autoâs met de beste milieuwaarden in één oogopslag kunnen worden herkend;
* alle modellen met milieuverantwoorde technologie te tonen;
* de inzet van biobrandstoffen (superethanol bij C4 BioFlex en bij menging van biodiesel voor alle HDi-diesels) en aardgas (C3 en Berlingo CNG) te onderstrepen;

* het publiek met demonstratiemodellen te laten zien hoe zaken als Hybride HDi, FAP en hybride technologie in de stad werken.

AIRDREAM, een identificatielabel dat de autoâs met de beste milieuwaarden onderscheidt.

Om de verantwoordelijkheid voor het milieu te benadrukken en de technologische expertise op dat terrein te laten zien, heeft Citroën het AIRDREAM-label in het leven geroepen om de schoonste modellen van het gamma te onderscheiden.

AIRDREAM staat voor de inspanningen van Citroën om actief bij te dragen aan een betere luchtkwaliteit en een schoner milieu door de schadelijke uitstoot van de modellen te reduceren. Om het AIRDREAM-label te verkrijgen moet de auto voldoen aan deze drie criteria:


1. CO -emmissie is maximaal 130 g/km voor modellen op fossiele brandsof

* 158 g/km voor dieselautoâs met FAP (roetfilter) en biodiesel B301 (vergelijkbaar met 130 g/km op fossiele brandstof uitgaande van berekenwijze van bron tot tank).

* 200 g/km voor autoâs op superethanol E85 (vergelijkbaar met 120 g/km op fossiele brandstof uitgaande van berekenwijze van bron tot tank).

Of een auto die is voorzien van het âStop & Startâ-systeem

(Het automatisch laten afslaan en starten van de motor wanneer de verkeerssituatie er naar is, zodat de auto bij stilstand geen uitstoot van CO en geen geluid produceert)

Of een auto op aardgas

(20% minder CO -uitstoot dan benzineautoâs)


2. De auto moet gefabriceerd zijn in een fabriek die is gecertificeerd volgens ISO 14001


3. De auto moet bovendien aan het eind van zijn levenscyclus voor 95% van het gewicht herstelbaar (recyclebaar en herwinbaar) zijn

De lijst van Citroën-modellen die hieraan voldoen is aan deze informatie toegevoegd.

Als onderdeel van het beleid om de aftersalesdienstverlening te bewaken en optimaliseren zal Citroën de reikwijdte van dit label vergroten door nieuwe technologie en ontwikkelingen toe te voegen die schadelijke uitstoot reduceren.

Milieuverantwoorde technologie ontworpen en op de markt gebracht door Citroën

Trouw aan zijn traditie van innovatie heeft Citroën zorgvuldig onderzoek gedaan om autoâs te ontwerpen en op de markt te brengen met betrouwbare, milieuverantwoorde techniek. Na de voortrekkersrol die de AX Electric in 1995 speelde voor autoâs met âzero emissionâ:
* heeft Citroën als één van de eerste fabrikanten het âStop & Startâ-systeem op de markt gebracht. Leverbaar op de C3 zorgt dit systeem voor een brandstofbesparing van tien procent in de stad (en zelfs vijftien procent in druk stadsverkeer) in combinatie met een met 15 g/km gereduceerde uitstoot van CO ;
* Heeft Citroën naast bovengenoemde technieken bovendien twee automatisch bediende handbakken beschikbaar: SensoDrive voor de compacte modellen C1, C2, C3 en C3 Pluriel en een elektronisch bediende zesversnellingsbak voor de C4, C4 Picasso, Grand C4 Picasso. Deze versnellingsbakken zorgen ten opzichte van conventionele versnellingsbakken voor een reductie van brandstofverbruik en schadelijke uitstoot van CO tussen drie en vijf procent.

Realistische producten als biobrandstoffen en aardgas

Met de C4 BioFlex die dit jaar in Frankfurt wordt getoond, laat Citroën zien dat groene brandstoffen een realistisch, bruikbaar alternatief kunnen vormen. Voortbordurend op de enorme ervaring die in de loop der jaren in Brazilië werd opgedaan (42.000 exemplaren van C3 en Xsara Picasso in 2006, 65 procent van alle verkopen) lanceert Citroën in september de C4 BioFlex. In eerste instantie zal deze leverbaar zijn in Frankrijk en Zweden.

De C4 BioFlex heeft opmerkelijk milieuverantwoorde kwaliteiten. Het gebruik van superethanol E85 (een mengsel van 85 procent ethanol met
15 procent benzine) zorgt ervoor dat de CO -uitstoot van 169 g/km wordt teruggebracht tot 160 g/km.

Citroën volgt een vergelijkbare koers op het terrein van biodiesel. Alle dieselmodellen die vanaf 1998 werden geproduceerd, zijn geschikt om zonder modificaties op een mengsel te rijden van maximaal 30 procent biodiesel volgens Europese norm, mits aangepaste gebruiks âen garantievoorwaarden worden geaccepteerd. Het lage brandstofverbruik en de gunstige emissiewaarden van een moderne HDi-motor worden zodoende gecombineerd met voordeel van hergebruikte energie.

Ook laat Citroën in Frankfurt een C3 1.4i CNG zien die is uitgerust met een brandstofmotor die zowel op benzine als op aardgas (Compressed Natural Gas, CNG) kan rijden. Ook de Berlingo kan worden voorzien van een dergelijke motor waar gecomprimeerd aardgas wordt ingespoten. Toepassing van aardgas zorgt voor uitstekende, milieuverantwoorde verbruiksprestaties: de CO -uitstoot wordt met respectievelijk achttien en zeventien procent verminderd, terwijl de uitstoot van zwaveloxide en lood tot nul wordt teruggebracht. Bovendien draagt het gebruik van aardgas bij aan de doelstellingen voor toepassing van duurzame energie.

Innoveren voor het milieu: C4 Hybride HDi en UrbanHybrid technologie.

Op de IAA in Frankfurt laat Citroën een reeks toekomstige oplossingen zien, waaronder:

* C4 Hybride HDi, die de uitzonderlijke efficiency van een HDi-motor koppelt aan de voordelen die een elektromotor biedt bij gebruik in de stad. Deze hybride C4 combineert goede prestaties met aanzienlijke besparing van brandstof (3,4 l/100 km bij gecombineerd gebruik) en gereduceerde uitstoot van CO (90 g/km). Groot voordeel is bovendien dat de actieradius is toegenomen en dat het milieu wordt gespaard in de vorm van afwezigheid van motorgeluid als alleen de elektromotoren worden gebruikt. Op de stand zal een demonstratiemodel de werking van de C4 Hybride HDi tonen. Bezoekers kunnen de bewegingen van motoronderdelen volgen en de consequenties zien qua verbruik en CO -emissie.

* Op de concept car C5 Airscape wordt de UrbanHybrid technologie toegepast en de werking van deze technologie zal ook gedemonstreerd worden. Het systeem schakelt de brandstoftoevoer uit zodra wordt afgeremd voor verkeerslichten of in druk verkeer. Zodoende wordt niet alleen brandstof bespaard en uitstoot verminderd, tegelijkertijd wordt bovendien de remenergie opgeslagen in accuâs om later te kunnen worden gebruikt voor extra koppel als de auto weer optrekt.

TWEE MILIEUBEWUSTE CONCEPT CARS MET STERKE IDENTITEIT

Het milieu is â geheel in lijn met de traditie van innovaties van Citroën â een prioriteit voor de ontwerpafdeling. Dit houdt niet alleen in dat schone autoâs worden gefabriceerd en op de markt gebracht, het betekent ook dat concept cars worden ontworpen en geperfectioneerd. Citroën toont daarvan in Frankfurt twee nieuwe voorbeelden: C-Cactus en C5 Airscape.

C-Cactus: nieuwe visie op milieuverantwoorde auto

Met de C-Cactus laat Citroën een geheel nieuw concept zien dat zich richt op de kernwaarden van een auto. Een minimalistische auto die er vrolijk en aantrekkelijk uit ziet en die met zijn betaalbare prijs de hybride HDi-techniek voor een groter publiek toegankelijk maakt. De C-Cactus kwam tot stand door nieuwe ontwerpprocessen toe te passen om de productiekosten te reduceren.

C5 Airscape: rijplezier en respect voor het milieu

Deze bijzondere cabriolet, de C5 Airscape, heeft een krachtig, dynamisch uiterlijk en een rijk uitgerust interieur dat is ontworpen voor het rijplezier van de bestuurder en het comfort van drie passagiers. Het ontwerp van de C5 Airscape is niet alleen gericht op een fraai uiterlijk, maar ook op uitstekende prestaties. Een nieuwe generatie tractiecontrole zorgt voor bijna evenveel grip als een auto met vierwielaandrijving. Bovendien heeft hij met de UrbanHybrid technologie â de remenergie wordt opgeslagen en weer gebruikt om extra koppel te verkrijgen â betere prestaties bij minder verbruik en uitstoot.

Citroën gebruikt zijn lange traditie van innovaties om te komen tot milieuverantwoorde oplossingen:

C-Cactus en C-Airscape zijn de meest recente concept cars in een lange traditie waarmee Citroën in staat is geweest om expertise en geloofwaardigheid te vergaren op het terrein van milieuverantwoorde technologie. Belangrijk in dit verband waren:

* Xsara Dynalto, de voorganger van het âStop & Startâ-systeem (Genève, 1998).

* Saxo Dynavolt, een elektrische auto met tweetakt hulpmotor en dynamostartmotor (Parijs, 1998).

* Berlingo Dynavolt, een elektrische auto met een hulpmotor op LPG (Genève, 1999).

* Xsara Dynactive, een auto met parallelle hybride techniek (Genève, 2000).

En meer recent:

* C4 Hybride HDi, een demonstratiemodel met een dieselhybride aandrijflijn die de efficiency van HDi-techniek combineert met een elektromotor die gericht is op stadsgebruik (Genève, 2006).
* C-Métisse, een dieselhybride coupé met elektromotoren in de achterwielen. Deze configuratie is gelet op de buitengewone prestaties optimaal voor het weggedrag (Parijs, 2006).
* Cruise Crosser, een dieselhybride SUV met derde aangedreven aandrijfas die in werking treedt zodra de vier aangedreven wielen op moeilijk terrein (zand, sneeuw) te weinig tractie hebben. Ook kan alleen de derde as worden gebruikt om van de auto een Zero Emission Vehicle (ZEV) te maken: een auto die in het geheel geen CO uitstoot (Genève, 2007).

DE NIEUWSTE MODELLEN VAN CITROÃN

C-Crosser: eerste SUV van Citroën

De kwaliteiten van de C-Crosser zijn direct herkenbaar in de fraaie belijning die dynamiek en kracht uitstralen. Het geraffineerde design maakt er een onderscheidende, elegante en aantrekkelijke auto van. Met zijn vierwielaandrijving met verschillende keuzestanden in combinatie met een geoptimaliseerd onderstel en zeer krachtig remsysteem combineert de C-Crosser dynamische rijeigenschappen met een hoge mate van comfort voor de inzittenden. De HDi-motor draagt met 160 pk en een enorm koppel sterk bij aan het rijplezier. Hij is voorzien van een roetfilter en bereikt daarmee een gunstige emissiewaarde van minder dan 195 g/km. De veelzijdigheid van de C-Crosser komt ook in het interieur tot uitdrukking. Het is een interieur dat met een elektrisch neerklapbare tweede zitrij, vele opbergmogelijkheden en een enorme bagageruimte plaats biedt aan vijf volwassenen en twee kinderen. De C-Crosser is een auto die veelzijdig gebruiksgemak biedt.

C4 Picasso en Grand C4 Picasso: twee aantrekkelijke autoâs met âvisiospaceâ

Met hun dynamische, attractieve uiterlijk springen de vijfpersoons C4 Picasso en zevenpersoons Grand C4 Picasso onmiddellijk in het oog. Ze bieden alle voordelen van een MPV â inclusief de meeste interieur- en bagageruimte in zijn segment, drie identieke stoelen voor de achterpassagiers en hoge bestuurderspositie â en hebben bovendien âvisiospaceâ: uitstekend zicht rondom, eenvoudig gebruiksgemak, overzichtelijk en uiterst comfortabel interieur. Daarnaast bieden ze rijplezier en een veilig en vertrouwd weggedrag.

In Frankfurt wordt een Lounge-versie getoond van de C4 Picasso die met exclusief comfort voor vier inzittenden laat zien dat deze MPV prestige heeft.

STERK POTENTIEEL VOOR INNOVATIES

Het innovatieve talent van Citroën wat betreft rijeigenschappen en de systemen voor rijassistentie wordt in Frankfurt getoond met behulp van demonstratiemodellen. De werking van EB6V, Snow Motion, het noodoproepsysteem Citroën Urgence en USB Box wordt op die manier zichtbaar gemaakt.

EB6V: optimaal rijplezier en gereduceerd brandstofverbruik

De EB6V (Elektronisch bedienbare zesversnellingsbak) is een belangrijk alternatief voor conventionele, handgeschakelde bakken en voor automatische transmissies. Dit systeem biedt zowel bij handmatige bediening (geen koppelingspedaal en bediening met hendels achter het stuur) als in automaatstand (niet schakelen) volop rijplezier. Tegelijkertijd is hij afhankelijk van het rijgedrag tussen drie en vijf procent zuiniger dan een conventionele, handgeschakelde bak en aantrekkelijk geprijsd.

Noodoproepsysteem Citroën Urgence: direct hulp ingeval van nood

Op basis van het navigatiesysteem is het met Citroën Urgence via GPS eenvoudig mogelijk om de auto ingeval van nood te lokaliseren en om â afhankelijk van het land â hulp in te roepen. De noodoproep vindt automatisch plaats als er bijvoorbeeld sprake is van een aanrijding of kan handmatig worden gedaan door de SOS-knop in te drukken. Bestuurders worden aangesproken in hun eigen taal. Op 24/7-basis is Citroën Urgence momenteel mogelijk in negen landen, waaronder Nederland.

Snow Motion: verbeterde tractiecontrole

Op de C5 Airscape toont Citroën âSnow Motionâ, een innovatief systeem voor verbeterde tractiecontrole. Dit systeem verbetert de grip op glad wegdek (modder, sneeuw). De werking wordt nog beter zodra winterbanden zijn gemonteerd. In dat geval wordt de tractie bijna vergelijkbaar met die van een auto met vierwielaandrijving.

USB Box: muziek onderweg

Met de USB Box wordt het mogelijk een MP3-speler of elke andere draagbare audiospeler met een USB-stekker met een jackplug aan te sluiten op de laatste generatie audioapparatuur van Citroën. Bediening vindt dan plaats via de normale knoppen op het dashboard of stuurwiel. De USB Box wordt om diefstal te vermijden discreet gemonteerd in het handschoenenvak. Vanaf december is hij leverbaar voor de C2, C3, C3 Pluriel, C4, C4 Picasso, Grand C4 Picasso en vanaf maart 2008 ook voor de C5, C6 en C8.