AutoRai

Noviteiten Renault op de IAA van Frankfurt 2007

(9/12/2007)
Op de IAA van Frankfurt 2007 onthult Renault de show cars Laguna Coupé Concept en Kangoo Compact Concept, de nieuwe Kangoo, de Clio Estate, de show engine V6 dCi Concept en een chassis met 4 gestuurde wielen.

Laguna Coupé Concept: elegantie en stuurgenot in alle rust De Laguna Coupé Concept, die op de IAA van Frankfurt gepresenteerd zal worden, is de weerslag van Renaultâs visie op de topklasse coupé Grand Tourisme en sport. In de Laguna Coupé Concept, bedoeld voor mensen die prijs stellen op prestatie en stuurgenot in een verfijnde omgeving, zijn technologie en elegantie met succes samengebracht. De wagen rust op een splinternieuw chassis, de âActive Driveâ met vier gestuurde wielen, en is voorzien van een geheel nieuw ontwikkeld motorwerk, de krachtige eersteklasmotor V6 dCi met 230 pk (170 kW).

Kangoo Compact Concept: een vrijetijdsauto waarin licht en ruimte samengaan
Renault presenteert op de IAA van Frankfurt 2007 de Kangoo Compact Concept. Deze Kangoo Compact Concept, een voorbode van een uitbreiding van het Kangoo-gamma, is bedoeld voor actieve en sportieve jonge stadsmensen die op zoek zijn naar een compacte vrijetijdsauto. Zijn expressieve, robuuste lijnen worden benadrukt door de speciale geborstelde tweetint Orange Fireball en Aluminium. De in het licht badende cabine is een ware plek van levendigheid en samenzijn. Door zijn ruimtelijkheid en vrolijkheid is de Kangoo Compact Concept helemaal voorbereid op vrijetijdsbesteding en sport. Deze show car, ontwikkeld met de rolschaats als thema, vormt de start van een samenwerking met Rollerblade, waarin gemeenschappelijke waarden als plezier in het bewegen, samenzijn en levenslust een hoofdrol spelen.

Clio Estate, de Clio die verleidt door zijn dynamiek en zijn beschikbare inhoud
Op de IAA van Frankfurt 2007 presenteert Renault in wereldpremière de Clio Estate. Deze breakversie bouwt voort op de sterke punten van de Clio III familie wat betreft wegligging, zitruimte, comfort en veiligheid. De Clio Estate is een van de meest compacte breaks die er te koop is. Met zijn schuine achterruit en zijn ruime (439 dm3 VDA) en praktische kofferruimte laat hij op slimme wijze het compromis zien tussen elegant en dynamisch design.

De Clio Estate zal Renault in staat stellen zijn klantenkring in het segment van de compacte autoâs uit te breiden. De Clio Estate zal in Turkije worden geproduceerd in de fabriek in Bursa en zal begin 2008 op de markt komen.

Kangoo: praktischer en comfortabeler
De Kangoo, die in 1997 werd gelanceerd, heeft met zijn sympathieke en expressieve lijn de wereld van de ludospace op zijn kop gezet. Door zijn ruime zitplaatsen en zijn multifunctionaliteit is de Kangoo een groot succes geworden en zijn er sinds zijn lancering meer dan
2.200.000 exemplaren van verkocht.

De nieuwe Kangoo, die beter bij de verwachtingen van gezinnen aansluit, neemt niet alleen de kwaliteiten van de Kangoo over, maar geeft ook nog een extra impuls aan kwaliteit, comfort en gebruiksgemak. Met een lengte van 4.213 mm spreekt de nieuwe Kangoo aan door een uitgesproken moderne, uitnodigende en enthousiaste lijn. Met zijn korte en robuuste voorkant biedt de auto een lichte cabine, versterkt door de vooruitgeschoven voorruit als die van een ruimtewagen. De grote schuifdeuren met, afhankelijk van de versie, kiep- of draairuiten bieden toegang tot een geheel nieuw ontworpen interieur.

De nieuwe Kangoo geeft voorrang aan welzijn en comfort aan boord.

Voor extra genoegen is een aantal zaken naar boven bijgesteld. De nieuwe Kangoo geeft prioriteit aan samenzijn en ruimte aan boord dankzij de buitengewone zitruimte. De 180 mm extra lengte komen hoofdzakelijk ten goede aan de cabine. Zijn binnenmaten zijn vergroot om aan de vijf passagiers meer volume en comfort te bieden. Het uitgesproken moderne en ergonomische dashboard lijkt op dat van een ruimtewagen en de cabine is opnieuw vormgegeven met kwaliteitsmaterialen en gelijkwaardige afwerking. De nieuwe Kangoo biedt thermische en akoestische prestaties als die van een ruimtewagen. Afhankelijk van de versie kan hij worden uitgerust met klimaatregeling. Het warmtecomfort is voorin en achterin hetzelfde dankzij een slimme verdelingsarchitectuur en verspreidingstechniek, die de lucht aanvoert tot op voethoogte van elke inzittende. Wat de akoestiek betreft hebben de ingenieurs dezelfde technieken gebruikt als op de rest van het gamma.

De nieuwe Kangoo gaat slim om met het begrip multifunctionaliteit.

Deze praktische vrijetijdsauto introduceert in het segment ludospace een nieuwe vorm van ergonomie, zitruimte en gebruiksgemak. De 40/60 deelbare achterbank kan gemakkelijk in één beweging worden neergeklapt, waardoor een platte vloer ontstaat.

Op sommige versies kan eveneens de bestuurdersstoel op dezelfde manier worden gekanteld, waardoor het laadvolume oploopt van 660 liter tot maar liefst 2.866 liter. Met een dergelijke configuratie kunnen voorwerpen met een lengte van 2,50 m worden vervoerd. Binnenin biedt de nieuwe Kangoo tot 77 liter in diverse opbergvakken, waarvan 24 liter in handige vliegtuigkoffers voor de passagiers achterin. Ook introduceert hij een systeem van innovatieve overlangse dakstangen, die zonder gereedschap kunnen worden omgebouwd tot een imperiaal dat
80 kg lading kan dragen.

De nieuwe Kangoo is uitgerust met een compleet gamma van betrouwbare motoren die op ieders behoeftes zijn afgestemd (twee benzine en één diesel met drie verschillende vermogens). Dit aanbod steunt op sterke waardes als kracht, betrouwbaarheid, zuinigheid en milieubescherming. Met de 1.5 dCi met 105 pk (78 kW) biedt de nieuwe Kangoo vanaf zijn lancering een dieselmotor voorzien van roetfilter. De twee andere varianten van de 1.5 dCi (70 pk - 50 kW en 85 pk - 63 kW) lossen de belofte van Renault eco2 in met een CO -uitstoot van nog geen 140 g/km.

Rustend op een C-platform, dat bekendstaat om zijn dynamische kwaliteiten, comfort en veiligheid, biedt de nieuwe Kangoo prestaties die in het segment ludospace hun weerga niet kennen. Met een wielbasis van 2.697 mm geeft hij een gezond, evenwichtig en geruststellend rijgedrag te zien. De actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen zijn dezelfde als op een 5-deurs gezinsauto. Hij is voorzien van de nieuwste generatie anti-blokkeringssysteem ABS, noodstopbekrachtiging (BAS) en kan ook worden uitgerust met ESP, gekoppeld aan een systeem voor onderstuurcontrole (USC), met anti-slipregeling (ASR) en motorkoppelregeling bij terugschakelen (MSR).

Ten behoeve van de veiligheid van de inzittenden is de nieuwe Kangoo voorzien van moderne rijvoorzieningen die voor het merendeel afkomstig zijn uit het hogere segment (cruise control en snelheidsbegrenzer, automatische ontsteking van de verlichting, ruitenwissers met automatische regendetectie) en die op de oude generatie nog niet beschikbaar waren. De nieuwe Kangoo is tevens uitgerust met twee tot zes airbags, gordelspanners vóór met krachtbegrenzers, anti-slipprofielen in de voorstoelen en de achterbank en drie Isofix-bevestigingen (afhankelijk van de versie).

V6 dCi Concept : uitzonderlijke prestaties voor soeverein rijplezier De V6 dCi Concept, die op de IAA van Frankfurt onthuld zal worden, is een voorproefje van de nieuwe generatie V6 3.0 dCi-dieselmotor bestemd voor autoâs uit het topsegment van het merk.

De V6 dCi Concept, ontwikkeld in het kader van de alliantie tussen Renault en Nissan, geeft invulling aan de wens van Renault om zijn motorengamma uit te breiden met enkele modellen die niet alleen krachtig, maar ook goed afgewerkt zijn.

Deze nieuwe motor, die helemaal rondom rijplezier is ontworpen, heeft een opmerkelijk vermogen van 195 kW, een bereik tot 5.200 tpm en een maximumkoppel van 550 Nm vanaf 1.750 tpm. Het is de bedoeling dat deze motor de graadmeter wordt wat betreft akoestische prestatie.

Door de V6 dCi Concept te voorzien van een roetfilter en van een behandelingssysteem voor stikstofoxide (NOx trap), verenigt Renault prestatie en milieubescherming met elkaar. De V6 dCi Concept voldoet aan de Euro 6-norm en aan de Amerikaanse norm.

De V6 dCi Concept is gekoppeld aan een automatische proactieve zesversnellingsbak.

Active Drive-chassis met vier gestuurde wielen: intens plezier en absolute efficiëntie
Ter gelegenheid van de IAA van Frankfurt presenteert Renault in voorpremière aan het publiek het Active Drive-chassis met vier gestuurde wielen. Deze technologie, die door Renault en Renault Sport Technologies samen is ontwikkeld op de nieuwe Laguna, zorgt voor betere wendbaarheid, meer dynamiek en grotere stuurprecisie voor ultiem rijgenot.