AutoRai

SEAT Tribu: een concept voor de toekomst

(9/12/2007)
Tijdens de Frankfurt Motor Show, van 11 t/m 23 september, geeft SEAT opnieuw blijk van haar creatieve talent. De Tribu SUV concept car, die in Frankfurt zijn wereldpremière beleeft, is het eerste model dat volledig is ontworpen door SEATâs Design Director Luc Donckerwolke en zijn team sinds zijn komst naar het Spaanse merk. Het mag daarom duidelijk zijn dat deze conceptauto aan de basis staat van het design van de SEAT-modellen van de toekomst.

De nieuwe Tribu vormt een evolutie van SEATâs huidige designtrends. Hij beschikt bijvoorbeeld over de dynamische lijn die de huidige modelgeneratie zo kenmerkt. Maar naast dit handelsmerk wijkt al het andere af. Het silhouet is nieuw, met rechtere lijnen, terwijl de totale uitstraling robuustheid, kracht, kwaliteit en dynamiek ademt.

Net als de SEAT Salsa in 2000 is deze concept car een voorbode van een golf aan nieuwe modellen.

Krachtige looks
De SEAT Tribu herbergt alle kenmerken van een echte SUV. Dankzij de grondspeling en vierwiel-aandrijving is het een echte âall-terrainâ auto, maar zijn compacte driedeursdesign en opvallende details als de indrukwekkende 20 inch lichtmetalen wielen, prominente achterspoiler en de al eerder beschreven dynamische lijn, vormen het bewijs van zijn pittige, sportieve karakter.

Het is juist die dynamische lijn die nu nog meer benadrukt wordt dan op de voorgaande model-generaties, waardoor âhet plaatjeâ nog sterker overkomt. De lijn wordt aan de voorkant ingezet, als een wenkbrauw boven de koplamp, en loopt vervolgens over de voorste wielkast en de zijkant van de auto door naar de wielkast achter. De nieuwe generatie SEATs zal zonder enige twijfel in slechts één enkele oogopslag te herkennen zijn.

Maar verder is alles aan de Tribu anders. De trapeziumvormige koplampen, grille en uitstroomopeningen, en het opvallende ontwerp van het verchroomde gaaswerk in de grille, met de langwerpige rechthoekige vormen, geven de SEAT Tribu een krachtig en temperamentvol voorkomen. Van voren bekeken, loopt de voorruit door in de bovenzijde van de auto, waardoor een panoramisch dak is ontstaan dat meer licht in het interieur brengt â een ideale oplossing voor een maximaal uitzicht tijdens het rijden.

Aan de achterzijde zijn de lichtunits bedrieglijk onopvallend. Ze zijn aan het zicht onttrokken achter de glazen achterklep en worden alleen zichtbaar tijdens het remmen of wanneer de richtingaanwijzer of het parkeerlicht is ingeschakeld. Het waarschijnlijk meest in het oog springende detail zijn de indrukwekkende 20 inch lichtmetalen wielen in combinatie met 255/50 banden. Deze velgen zijn voorzien van trapeziumvormen, die het krachtige designthema van zowel de binnenzijde als de buitenkant nog meer tot uiting brengen.

Binnenin heeft de Tribu een indeling met vier zitplaatsen, waarbij de voorste kuipstoelen zijn uitgerust met geïntegreerde gordels. Daarnaast hebben die stoelen beide onafhankelijke, geïntegreerde verwarmingcircuits met uitstroomopeningen aan de achterzijde voor het verwarmen van de achterstoelen. Deze achterstoelen kunnen worden dubbelgevouwen om extra bagageruimte te creëren en worden van elkaar gescheiden door een voorziening die dienst doet als armsteun en bekerhouder, met een handige, geïntegreerde bergruimte.

De Tribu is uitgerust met een innovatief technologisch systeem, dat in het dashboard is geplaatst. Het systeem kent vier TFT-schermen, met twee extra klokken voor de toerenteller en snelheidsmeter, die samen alle benodigde informatie verschaffen voor een veilige en comfortabele rit. Drie van de vier TFT-schermen verschaffen een variatie aan informatie behorend bij de geselecteerde rijmodus: Urban, Sport of Freerun. De SEAT Tribu voorziet in drie rijinstellingen die door een druk op een knop gekozen kunnen worden. SEATâs nieuwe concept car past zijn parameters (motormanagement, wielophanging, versnellingsbak, etc) aan de verschillende omstandigheden aan: stad (Urban), snelweg (Sport) en off-road (Freerun).

Nieuwe Ibiza âECOMOTIVEâ â slechts 99 g/km CO2
De SEAT Ibiza âECOMOTIVEâ beleeft eveneens zijn debuut in Frankfurt en is een duidelijk voorbeeld van SEATâs betrokkenheid bij het milieu. Zijn 80 pk sterke 1.4 TDI motor slaagt er in de uitstoot van koolstofdioxide te beperken tot slechts 99 g/km â een aanzienlijke technologische prestatie die een stap verder gaat dan de strenge CO2 emissieregelgeving die in de nabije toekomst van kracht wordt.

Maar de Ibiza âECOMOTIVEâ is niet alleen een ecologische auto vanwege zijn beperkte emissies. Dankzij de aanpassingen aan de reeds efficiënte 80 pk sterke 1.4 TDI basiskrachtbron is hij tevens de meest economische krachtbron in de SEAT-reeks, met een gemiddeld brandstofverbruik van slechts 3,8 liter per 100 kilometer. Deze indrukwekkende cijfers konden worden gerealiseerd door de ECU te voorzien van nieuwe software, terwijl de uitstoot verder werd beperkt door de montage van een DPF dieselpartikelfilter. Bovendien zijn alle versnellingsbakverhoudingen langer geworden.

Tevens is de auto meer gestroomlijnd. De aerodynamica van de Ibiza ECOMOTIVE is verder verbeterd tot een waarde van 0,30 Cd, vergeleken met een waarde van 0,315 Cd voor de Ibiza basisversie. Bovendien zijn de wielen uitgerust met speciale Dunlop SP10A 165/70 R14 banden, die dankzij het materiaal en de toegepaste productietechnieken zorgen voor minder rolweerstand.

Het voertuiggewicht is eveneens een beslissende factor in het realiseren van de lage emissiewaarden van de Ibiza ECOMOTIVE. Binnen een gewichtsband van 1.106-1.084 kg kan hij zijn belofte voor lage emissiewaarden en een laag brandstofverbruik garanderen. Ondanks dit lage gewicht waarborgt de Ibiza âECOMOTIVEâ hetzelfde niveau aan veiligheid en comfort als iedere andere Ibiza. In alle landen waar hij leverbaar wordt, voorziet de standaarduitrusting in zaken als ABS, drie in hoogte verstelbare hoofdsteunen achterin, zijairbags, gordelvoorspanners vóór, een uitschakelbare passagiersairbag, op afstand bedienbare centrale portiervergrendeling en elektrische ramen achter.

Daarnaast kent hij een uitgebreide optielijst (in sommige landen standaard), waaronder ESP, airconditioning, radio/CD-speler met zes speakers, alarmsysteem, gordijnairbags, cruise control, koplampwissers, elektrisch bedienbare buitenspiegels, automatische inschakeling van de verlichting, verwarmbare stoelen en tal van andere features. En zoals eerder aangegeven, zorgen al deze extraâs niet voor een te hoog maximumgewicht en blijft het emissieniveau van de Ibiza ECOMOTIVE op 99 g/km.

Het complete SEAT modelprogramma in Frankfurt
Nog een opvallend debuut binnen de SEAT-reeks is weggelegd voor de tweewielaangedreven Altea Freetrack, die is voorzien van een 140 pk sterke 2.0 TDI motor, die de introductie van dit model op de Duitse markt markeert. Deze versie heeft dezelfde off-road looks als de 2.0 TSI (200 pk) en 2.0 TDI (170 pk) uitvoeringen en wordt geleverd met een zeer complete standaarduitrusting.

De Tribu concept car, de nieuwe Ibiza âECOMOTIVEâ en de complete modelreeks van SEAT zijn alle te bewonderen op de Frankfurt Motor Show. De Tribu wordt gepresenteerd tijdens de persconferentie op dinsdag 11 september a.s., om 12.20 uur op de SEAT-stand in Hal 3.