AutoRai

Kia toont drie wereldprimeurs tijdens Frankfurt Motor Show

(9/12/2007)
Kia Motors Corporation presenteert tijdens de Frankfurt International Motor Show in Duitsland de wereldprimeurs van drie compleet nieuwe modellen.
Kia Kee â Sports Coupe Concept
De wereldprimeur van de compleet nieuwe Kia Kee Sports Coupe Concept tijdens de Frankfurt International Motor Show, betekent een mijlpaal voor Kia en een evolutie van het streven van Kia Motors Corporation om wereldwijd één van de belangrijkste autofabrikanten te worden.

De Kia Kee (spreek uit als âkeyâ) is een 4,3 meter lange tweedeurs coupé, met plaats voor vier personen, die wordt gekenmerkt door slanke, nieuwe lijnen. Het is een nieuwe interpretatie van een 2+2 coupé met een indrukwekkend voorkomen en een duidelijke, pure en tijdloze uitstraling die een nieuw designtijdperk voor Kia inluidt.

De Kia Kee heeft een gespierd, gedrongen uiterlijk, met drie unieke uiterlijke elementen: een robuust en krachtig ontwerp voor de voorzijde met kenmerkende koplampen en een opvallend LED-cluster, een dynamisch zijaanzicht met een groot glasoppervlak en 20 inch lichtmetalen wielen. De Kia Kee, met een lengte van 4.324 mm, wordt aangedreven door een nieuwe generatie Mue-II 2.7-liter V6 benzinemotor met 200 pk, die is gekoppeld aan een automatische zestraps transmissie.

âDe nieuwe Kia Kee vormt een duidelijk en nadrukkelijk statement en geeft aan dat Kia in de toekomst een compleet nieuw koperspubliek zal âpakkenâ en verrassen,â aldus Peter Schreyer, Chief Design Officer van Kia Motors. âVoor deze designbenadering van Kia was het essentieel voor mij om niet uit het oog te verliezen dat het merk Kia aantrekkelijk moet blijven voor een breed publiek. Het zou eenvoudig zijn geweest om in Frankfurt een extreme supersportwagen te presenteren die veel aandacht zou trekken, maar voor zoân auto zou in de toekomst van Kia geen plek zijn. Onze Sports Coupe Concept is niet alleen maar een fantasierijk ontwerp; het vertegenwoordigt een betaalbare droom voor liefhebbers van sportwagens.â

Kia Pro-ceeâd â driedeurs hatchback
De introductie van de nieuwe driedeurs Kia Pro-ceeâd, die in Frankfurt zijn wereld-première beleeft, betekent een belangrijke uitbreiding van de populaire Kia ceeâd-familie waarmee Kia meer stijl en sportiviteit in het C-segment brengt. Ondanks het lagere, sportievere voorkomen biedt de Pro-ceeâd meer dan voldoende beenruimte voorin en achterin en met de achterbank omhoog meet de bagageruimte 340 liter, de beste waarde in deze klasse.

De nieuwe Pro-ceeâd, die langer, lager en lichter is dan de vijfdeursversie, heeft een verlengde neus, een lagere grille, nieuw ontworpen koplampen, een bredere bumper met een prominente lipspoiler, een diepere centrale luchtinlaat en grotere mistlampen. De voorruit is vlakker geplaatst en de portieren, die 276 mm langer zijn geworden, hebben een uniek ontwerp. Het profiel van opzij is zeer kenmerkend, met een heuplijn die naar achteren toe steeds steiler oploopt. De eerste Pro-ceeâd zullen aan het einde van het jaar bij de Nederlandse dealers arriveren.

Kia eco_ceeâd â de âgreen-performanceâ concept car Kia zorgt in Frankfurt voor de wereldpremière van een nieuwe âgreen-performanceâ concept car. Dit nieuwe studiemodel, eco_ceeâd genaamd, is een doorontwikkeling van de Kia Pro-ceeâd hatchback en is bedoeld om een betere brandstofconsumptie te realiseren, met lagere emissies en tegelijkertijd levendige en pittige rijprestaties. De nieuwe eco_ceeâd beschikt over een vlotte en tegelijkertijd economische 115 pk sterke 1.6-liter diesel die aan de Euro-5 normen voldoet. Het studiemodel is ontworpen om het âgroeneâ potentieel van de basisuitvoering aanzienlijk te vergroten. Een combinatie van kleine maar belangrijke aanpassingen aan het basismodel heeft gezorgd voor een aanzienlijk verbeterd brandstofverbruik (slechts 3,9 l/100 km) en beperkte CO2 emissies (slechts 104 g/km).

De indrukwekkende prestaties, het brandstofverbruik en de emissiewaarden van de eco-ceeâd zijn grotendeels het gevolg van verbeterde aerodynamica die de lucht-weerstand verder terugdringt tot slechts Cd 0,29. Om de verbeteringen aan de aerodynamica en de krachtbron maximaal te benutten, is de eco_ceeâd uitgerust met Kiaâs nieuwe Idle Stop&Go en regeneratieve remsysteem.

De eco_ceeâd âgreen-performanceâ concept car geeft blijk van Kiaâs visie op de toekomst, met toekomstige motorontwikkelingen voor de volgende generatie milieu-vriendelijke en brandstofefficiënte productiemodellen â zonder daarbij de wensen van consumenten, die graag een auto met een sportief ontwerp en plezierige rijprestaties willen, uit het oog te verliezen.

Kia FCEV â compleet nieuw platform debuteert in Europa Kia Motors Corporation zorgt in Frankfurt met haar nieuwe Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV) voor een Europese primeur. De FCEV, met waterstofverbranding en elektrische aandrijving, markeert de volgende stap van Kiaâs continue toewijding voor de ontwikkeling van schonere, groenere productiemodellen voor de toekomst.

Het compleet nieuwe, 4,6 meter lange platform, dient als basis voor een SUV-achtige auto. De 4x4 FCEV, die wordt voortbewogen door drie elektromotoren, aangedreven door een 100 kW brandstofcel en met twee
76 liter brandstoftanks voor de opslag van waterstof onder een druk van 700 bar, belooft zeer bruikbare en realistische prestaties en start tevens bij extreem koude temperaturen (tot -30o C).

Computersimulaties die Kia heeft uitgevoerd duiden aan dat de nieuwe FCEV, die is voorzien van een koetswerk dat gelijkenis met een Sorento vertoont, een acceleratie van 0 tot 100 km/u zou hebben van zoân 10 seconden. De topsnelheid zou 170 km/u bedragen, terwijl de actieradius
600 kilometer zou zijn â en dat allemaal volledig zonder uitstoot van schadelijke gassen. Terwijl hij goede vooruitgang boekt op het gebied van âhet groene rijdenâ, betekent de nieuwe FCEV een zeer realistische oplossing voor de dagelijkse transportwensen. Hij biedt pittige prestaties in ruil voor lage emissies en een dito brandstofverbruik.


2008 Kia Sportage â nu âmade in Europeâ
De aantrekkelijke, vernieuwde Kia Sportage SUV beleeft eveneens zijn debuut in Frankfurt. Ogenschijnlijk heeft hij slechts kleine wijzigingen ondergaan, maar de 2008-uitvoeringen beschikken uiterlijk onder andere over een nieuw vormgegeven grille, nieuwe koplampen met een zwarte omlijsting, grotere buitenspiegels, nieuwe lichtmetalen wielen, een grotere keuze uit beschikbare carrosseriekleuren en in carrosseriekleur gespoten bumpers voor alle uitvoeringen.

Tot de technische veranderingen, die gelijktijdig met de productiestart van de 2008-uitvoering van de Sportage in Europa zijn doorgevoerd, behoort onder andere de stuurbekrachtiging, die een nieuwe afstelling heeft gekregen voor een iets directere besturing. 16 inch wielen met 215/65 R16 banden zijn standaard, de dempers van de wielophanging zijn stijver geworden voor verbeterde rijeigenschappen op een verharde ondergrond en het overhellen van de carrosserie is nog verder beperkt.

Binnenin heeft de nieuwe Sportage verbeterde voorstoelen gekregen met langere en bredere kussens voor extra ondersteuning en comfort. De vorm en stijfheid van de achterbankkussens zijn eveneens aangepast en de achterbank is nu 5 mm lager gepositioneerd om extra hoofdruimte te creëren. Windgeruis is verder ingedamd en het maximale aanhanggewicht van de Sportage is met 12,5% toegenomen ten opzichte van het vorige model, tot maximaal 1.800 kg.