Gemeente Wijk bij Duurstede

Voorrang rotondes binnen bebouwde kom Wijk bij Duurstede gewijzigd

Sinds afgelopen week geldt op alle rotondes binnen Wijk bij Duurstede dat fietsers op de rotondes
voorrang hebben. Om dit te kunnen doen heeft de gemeenteraad begin dit jaar besloten om de rotondes
binnen de bebouwde kom te brengen. Daarna heeft het college de besluiten genomen, waardoor de
voorrang geregeld werd. De voorrang geldt dus voor de rotondes:
- Graaf van Lynden van Sandenburgweg - Geerweg
- Geerweg - Boterslootweg

- Romeinenbaan - Hordenweg.
Voorrang voor fietsers geldt dus niet op de rotonde bij Cothen!

Waarom?
Naar aanleiding van de verkeersmaatregelen rond het nieuwe busstation aan de Romeinenbaan ontstond er een discussie over de voorrang tussen fietsers en automobilisten op de rotondes binnen Wijk bij Duurstede. De één was van mening dat de fietser voorrang had, omdat het fietspad bij de rotonde hoorde en de ander vond dat de fietser voorrang moest verlenen, omdat er haaientanden stonden. Hieruit bleek dat er onduidelijkheid bestond over de verkeerssituatie. Onduidelijkheid in een verkeerssituatie kan leiden tot gevaarlijke situaties en dat is ongewenst. Voor de zekerheid is de vraag over de voorrang ook voorgelegd aan het Politie Verkeersinstituut. De mening van het instituut was duidelijk. De lay-out van de rotondes voldoet eigenlijk niet aan de eisen voor een rotonde buiten de bebouwde kom, waarbij het fietspad zo ver van de rotonde ligt, dat dit als een aparte kruising gezien kan worden. Hierdoor moesten de fietsers eigenlijk voorrang krijgen, ondanks de haaientanden.

Wat nu?
Er moest duidelijkheid komen over de voorrangssituaties bij de rotondes. Dit kon op twee manieren. Of het fietspad werd zo ver van de rotonde gelegd dat het duidelijk werd dat de fietser voorrang moest verlenen, óf het werd duidelijk gemaakt dat de automobilist voorrang moest verlenen aan de fietser. Omdat het gemeentebestuur van Wijk bij Duurstede de fiets als een zeer belangrijk vervoermiddel ziet dat veel onnodige autokilometers kan voorkomen, is voor het laatste gekozen: de fietser heeft voorrang. Ook de provincie kon zich achter dit idee stellen en heeft een subsidie voor de uitvoering beschikbaar gesteld.