Gemeente Medemblik

Gemeenten krijgen inzicht in hun prestaties

Het belang van De Staat dient het belang van de burger

De Staat van de gemeente is de naam van een onderzoek dat onder Nederlandse gemeenten wordt uitgevoerd. In dit onderzoek draait het om de burger. De vraag die centraal staat in het onderzoek luidt: hoe tevreden is de burger over de gemeente waarin hij woont? Deze vraag wordt beantwoord vanuit zes invalshoeken, ook wel burgerrollen genoemd. De zes burgerrollen zijn, de burger als klant, kiezer, onderdaan, partner, wijkbewoner en belasting betaler.

De Staat van de Gemeente, ook wel kortweg De Staat genoemd, meet de tevredenheid van de burger aan de hand van een gerichte vragenlijst. Uit die vragenlijst rolt een rapportcijfer voor elk van de zes burgerrollen. Op die manier krijgt de gemeente een goed overzicht van de staat waarin zij zich bevindt. Dan wordt ook duidelijk of de gemeente op de betreffende zes terreinen goed of niet goed presteert. De Staat werkt als het ware als een thermometer. Het geeft een algemeen beeld van de gezondheid van de gemeente.

De uitkomsten kunnen aanleiding zijn om bepaalde dingen nader te onderzoeken of om verbeteringen door te voeren.

In het onderzoek worden ook gemeenten met elkaar vergeleken. Op die manier krijgen zij inzicht in het feit of hun gemeente qua oordeel van de burger sterk afwijkt van andere gemeenten. Mocht dat het geval zijn, dan kan die gemeente wellicht bij een andere gemeente gaan kijken om te zien hoe die bepaalde zaken heeft aangepakt. Zo gaan er van de Staat belangrijke leereffecten uit. En dat is nu precies waar het om gaat. Cijfers zijn geen doel op zich, maar een middel om tot betere prestaties van gemeenten te komen. Het belang van de Staat is dus in principe het belang van de burger!

Honderd achtentwintig gemeenten
De Staat van de gemeente is inmiddels vijf keer afgenomen. In totaal hebben tot nu toe 128 gemeenten deelgenomen. De gemeente Medemblik is van plan om over twee jaar weer deel te nemen om zo opnieuw resultaten te vergaren en de vergelijking met andere gemeenten aan te gaan.

De Staat is geen afreken instrument
De Staat van de Gemeente geeft een globaal beeld van het functioneren van de gemeente. Dit levert interessante informatie op over individuele gemeenten en vergelijkt de deelnemende gemeenten tevens met elkaar. Het doel hiervan is uiteindelijk de prestaties van gemeenten op een hoger niveau te brengen.

De overheid zet zich in voor iedereen in de samenleving. Op vele vlakken wordt dienstverlening geleverd: aan loketten via het verstrekken van informatie of documenten en op straat via bijvoorbeeld het schoon en veilig houden van wijken. Daarbij gaat lang niet alles goed en kan ook lang niet alles tegelijkertijd gerealiseerd worden. En dus is er altijd ruimte om zaken te verbeteren.

Transparantie
Door aan de uitkomsten van de Staat rapportcijfers ontstaat een helder overzicht van dingen die goed gaan en dingen die minder goed gaan en dus beter kunnen. Dit noemen we met een moderne term transparantie. De Staat zal ongetwijfeld aanleiding geven tot discussie. Anders zou het ook weinig nut hebben. De bedoeling is wel dat de discussies een constructief karakter krijgen. Het is gemakkelijk om een laag rapportcijfer alleen aan te grijpen om kritiek te spuien. Belangrijker is het om te kijken welke verbeteracties moeten worden genomen om zaken te verbeteren.

Signaalfunctie
Het doel van de vergelijking is om gemeenten in staat te stellen van elkaar te leren. De omstandigheden variëren van gemeente tot gemeente. Dat de ene gemeente op een bepaald onderdeel beter scoort dan een de andere kan hele specifieke gemeentelijke oorzaken hebben. De Staat heeft in dat verband een belangrijke signaalfunctie. Het ondersteunt het streven naar verbeteracties en zou als afrekeninginstrument een niet-bedoelde functie krijgen.

De Enquête
Om te komen tot de resultaten is er gebruik gemaakt van het instrument enquête. Via een steekproef uit de gemeentelijke basisadministratie zijn 1200 mensen geselecteerd. Deze mensen zijn schriftelijk benaderd. Ook zijn er 400 enquête formulieren via de centrale balies verspreid. Voor de bedrijven en instellingen binnen onze gemeentegrens was er de mogelijkheid om via internet te reageren ook zij zijn allen aangeschreven.

Hoe scoort de gemeente Medemblik?
In het voorjaar 2007 is een deel van de inwoners van de gemeente Medemblik benaderd om mee te werken aan de Staat van de Gemeente. De resultaten van de uitgezette enquêtes zijn verwerkt en de diverse onderdelen. Per onderdeel, de burgerrol, is een rapportcijfer opgesteld.
In de onderstaande tabel worden de resultaten weergeven en tegelijkertijd de resultaten van Medemblik vergeleken met die van andere deelnemende gemeenten.

Overzicht resultaten gemeenten 25.000-50.000 inwoners

Gemeente

Burger als kiezer

Burger als klant

Burger als onderdaan

Burger als partner

Burger als wijkbewoner

Burger als belastingbetaler

Borger-Odoorn

5.7

6.7

6.1

7.4

6.4

7.0

Boxtel

5.4

6.6

5.8

7.9

6.3

6.3

Castricum

5.6

6.8.

6.2

5.6

6.7

7.4

Coevorden

5.4

6.8

6.0

7.2

6.5

6.7

Dalfsen

6.0

6.9

6.3

7.4

6.7

5.1

Heemskerk

5.6

6.4

6.1

5.6

6.7

6.9

Medemblik

5.7

6.6

5.3

7.1

6.4

5.4

Vught

5.1

6.6

6.0

6.9

6.5

6.7

Gemiddeld

5.6

6.7

6.0

6.9

6.5

6.4

Uit bovenstaande cijfers blijkt dat er geen grote uitschieters zijn. Ditzelfde beeld zien we ook bij de onderdelen per rol.

De eerste conclusie is dat de gemeente Medemblik het ten opzichte van collega gemeenten niet slecht doet. Belangrijk punt is dat het onderzoek net na de fusie heeft plaatsgevonden. De insteek van het college is hernieuwde deelname over twee jaar.
Het beeld wat u als inwoner heeft van de prestaties van de gemeente Medemblik zal helderder zijn en gebaseerd op een ruimere ervaring met het handelen van zowel de ambtelijke organisatie als het Bestuur.

Op de onderdelen waar de gemeente Medemblik onvoldoende scoort wordt uiteraard gekeken naar de oorzaak en gaat gewerkt worden aan verbetering. In het kader van de wil om transparant te handelen wordt u op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen en hopen wij dat u in de praktijk ook daadwerkelijk verbetering kunt constateren.

Het volledige rapport kunt u terugvinden op de website van de Staat van de Gemeente: www.staatvandegemeente.nl.

Bent u geïnteresseerd in een vergelijking van de rapportcijfers van alle tot op heden deelnemende gemeenten, dan kunt u die binnenkort nalezen op de website: www.watdoetjegemeente.nl.