Ministerie van Verkeer en Waterstaat



Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 12 september 2007 - Ons kenmerk Uw kenmerk IVW/07GU000059 - Onderwerp
Boordcomputer taxi

Geachte voorzitter,

Graag informeer ik u hierbij over de stand van zaken van de implementatie van de boordcomputer in taxi's.

In het kabinetsstandpunt `Taxi naar de toekomst'1 van 1996 is vastgesteld dat de overheid in overleg met de branche een boordcomputer wil ontwikkelen die digitale registratie van rij- en rusttijden en ritgegevens mogelijk maakt. Afgelopen jaren bent u meerdere keren geïnformeerd over de voortgang van de boordcomputer. In november 2005 is het project voor de implementatie van de boordcomputer in taxi's gestart. . Onder andere met de brief van mijn ambtsvoorganger van 12 september 2006 ("Minder regels en lasten en een betere dienstverlening", TK 2005-2006, 29362, nr. 105) bent u geïnformeerd over de invoering van de boordcomputer, als één van de voorstellen om binnen het huidige taxistelsel tot verbetering te komen. In augustus 2007 heeft de branche bij monde van KNV-Taxi en Connexxion, een positief standpunt ingenomen over de functionaliteiten van de boordcomputer taxi. Eerder hebben de Consumentenorganisaties, de vakbonden van chauffeurs en Sociaal Fonds Taxi een positief standpunt ingenomen over deze functionaliteiten.

Intensieve samenwerking sector over functionaliteiten In nauw overleg met de branchepartijen (taxiondernemers-, chauffeurs- en consumentenorganisaties) zijn de functionaliteiten van de boordcomputer vastgesteld. Naast de digitale registratie van de ritadministratie en de rij- en rusttijden, gaat de


1 "Taxi naar de Toekomst", Ministerie van Verkeer en waterstaat, december 1996, TK 1996-1997, 24.036, nr. 40 Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

IVW/07GU000059

boordcomputer een aansluitmogelijkheid krijgen om bedrijfsapparatuur aan te sluiten en wordt een printer voor een bon met prijsgegevens en klachtenprocedure voor de klant aangesloten. Voor de geografische positiebepaling van taxi's gaat gewerkt worden met het GPS-systeem. De geregistreerde gegevens worden voor de betrouwbaarheid voorzien van een digitale handtekening conform PKI-Overheid.

Voordelen boordcomputer
Op dit moment voeren veel taxibedrijven de registratie van de ritten met de klanten en de rij- en rusttijden van de chauffeurs handmatig uit. Met de boordcomputer wordt de bedrijfsvoering voor de taxiondernemingen eenvoudiger, omdat bedrijfsgegevens digitaal beschikbaar zijn. Onderzoek geeft aan dat met de boordcomputer voor de branche een geschatte kostenreductie van administratieve lasten te halen is van 7 miljoen per jaar. Tevens hoeven de goede ondernemingen minder te lijden onder de slechte, omdat de overheidsinspecties de gegevens efficiënter kunnen controleren en daarmee hun aandacht beter kunnen richten op de onderkant van de markt. Hiermee is de boordcomputer tevens een goed handhavingsinstrument. Inspectieresultaten wijzen uit dat in de grote steden 20-25% van de ritten niet in de boeken staat2.

Naast de voordelen voor de taxiondernemers en de overheidsinspecties geldt dat de klant achteraf kan controleren waarvoor hij betaald heeft, omdat ook een bon met ritgegevens wordt afgegeven. Daarnaast worden met de boordcomputer de werktijden van chauffeurs beter vastgelegd zodat minder discussie ontstaat over gewerkte uren en rusttijden. Tenslotte levert de boordcomputer minder derving van belastinginkomsten op.

Marktconsultatie
De functionaliteiten van de boordcomputer zijn afgelopen voorjaar voorgelegd aan potentiële fabrikanten ter consultatie. In totaal hebben 12 nationale en 4 internationale partijen deelgenomen aan deze marktconsultatie. De meerderheid van de deelnemers gaf aan dat de voorgelegde functionaliteiten technisch haalbaar zijn, omdat ze reeds in diverse systemen zijn toegepast. Tevens gaven ze aan dat de boordcomputer eind 2008 op de markt gebracht kan worden, indien eind 2007 de technische specificaties bekend zijn.

Planning
Momenteel worden de technische specificaties uitgewerkt. Deze zullen eind september weer worden voorgelegd aan potentiële fabrikanten in een tweede marktconsultatie, voordat ze definitief in de markt worden gezet.
Tevens wordt het overleg met de branche voortgezet. Zo voer ik in nauwe samenwerking met de branche een analyse uit van de financiële gevolgen van invoering van de boordcomputer, waarbij de kosten en baten voor de branche, zowel op bedrijfstak niveau als voor de individuele ondernemer in kaart worden gebracht. Daarnaast zal de Inspectie Verkeer en Waterstaat aangeven wat de gevolgen van de boordcomputer zijn voor het handhavingsbeleid.


2 Jaarverslag IVW 2005, april 2006

---

IVW/07GU000059

Ik verwacht eind 2008 de benodigde regelgeving gereed te hebben om de boordcomputer verplicht te kunnen invoeren. Aan het eind van dit jaar informeer ik u hierover nader.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

mw. J. C. Huizinga-Heringa


---