Tussenbalans

Tussenbalans-bijeenkomst dagarrangementen & combinatiefuncties

12 september 2007, De Witte Vosch, Utrecht

Het grote project Dagarrangementen & Combinatiefuncties heeft een boost gekregen. De deelnemers aan Tussenbalans, die met individuele pilotprojecten bezig zijn, zijn gekomen om te halen en te brengen. Ze hebben ontdekt dat ze er niet alleen voorstaan en niet allemaal afzonderlijk het wiel hoeven uit te vinden. Ze voelen zich gesteund en hebben verbanden en contacten gelegd. Dat, en het feit dat ze van elkaar willen leren, is heel belangrijk, zei Kees Verhaar, projectleider D&C van SGBO, het onderzoeks- en adviesbureau van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) na afloop. Er is nu een agenda en daar hebben we tijdens onze bijeenkomst flink in geïnvesteerd. Daardoor wordt het eenvoudiger de projecten na 2008 op een goede manier te verankeren. (Klik hier voor het algemene verslag van de bijeenkomst).

Presentaties

Voor de degenen die zich bezighouden met Dagarrangementen & Combinatiefuncties, maar op 12 september niet aanwezig konden zijn, presenteren we een overzicht van de projectpresentaties die tijdens de workshopsrondes zijn gegeven. Bovendien is van elke workshop een verslag beschikbaar. Vanuit het overzicht hieronder kunt u doorklikken naar documenten en powerpoint presentaties.

Workshop 1: Draagvlak en samenwerking: Van visie naar actie! Veel gemeenten en hun partners hebben een gezamenlijke visie opgesteld, maar hoe zorg je er nu voor dat deze visie ook tot uitdrukking komt in de praktijk van alledag? het verslag van deze workshop.
Klik hier voor een verslag van deze workshop.
Klik hier voor de powerpoint 'Forum - BredeSchool Utrecht'.

Workshop 2: Doorlopend activiteitenaanbod: naschoolse opvang en naschoolse activiteiten
Scholen kiezen vaak voor de kinderopvangorganisatie als partner voor de naschoolse opvang. Welzijnsinstellingen en verenigingen bieden daarnaast activiteiten aan voor de gehele buurt. Zijn deze activiteiten op elkaar af te stemmen?
Klik hier voor het verslag van deze workshop.
Klik hier voor de powerpoint van Jong-;) 'Voor alle kinderen betaalbare en toegankelijke dagarrangementen' (Amsterdam).

Workshop 4: 'Good practices': Originele activiteiten en samenwerkingspartners
In deze workshop presenteert één gemeente een bijzondere activiteit en één gemeente vertelt over een bijzondere samenwerkingspartner. In hoeverre zijn deze good practices voor andere gemeenten bruikbaar? Klik hier voor het verslag van deze workshop.

Workshop 5: Draagvlak en samenwerking: samenwerking in de praktijk Hoe zorg je ervoor dat de bereidheid om met elkaar samen te werken, ook in de praktijk leidt tot synergie tussen de verschillende partijen?
Klik hier voor het verslag van deze workshop.
Klik hier voor de powerpoint 'Kind en kern' (gemeente Wijchen). Klik hier voor de omschrijving en het werkblad van het project Dagarrangementen in de gemeente Tynaarlo.

Workshop 6: Doorlopend activiteitenaanbod: afstemming school en vrije tijd
Een dagarrangement betekent dat je kinderen van 7 tot 7 opvangt en een uitdagend aanbod hebt. Hoe zorg je nu voor een goede verhouding tussen leren en spelen? Welke rol kunnen sportverenigingen of buurthuis hierbij spelen? Is een compleet andere indeling van de dag, met afwisseling van vrije tijd en leren denkbaar?
Klik hier voor het verslag van deze workshop.
Klik hier voor de powerpoint van Jong ;-) Hans de Roode Openschoolgemeenschap Bijlmer en Jane Edeling gemeente Amsterdam.

Workshop 7: Combinatiefuncties: Het stappenplan Door middel van een stappenplan wordt stilgestaan bij de keuzes die de gemeente en de uitvoeringspartners moeten maken voordat een combinatiefunctionaris aan de slag kan.
Klik hier voor het verslag van deze workshop.
Klik hier voor de powerpoint van het project Akkoord Venlo. Klik hier voor de omschrijving en het werkblad van het project Dagarrangementen & Combinatiefuncties in Amsterdam. Klik hier voor de omschrijving en het werkblad van het project Het stappenplan.

Workshop 8: Beheer en exploitatie: flexibel gebruik van ruimten Hoe vorm je een klaslokaal om tot geschikte ruimte voor kinderopvang, zonder te veel organisatorische rompslomp? Hoe regel je het beheer van een ruimte die door meerdere partners gebruikt wordt? Welke voorbeelden zijn er uit de praktijk, welke lessen zijn hieruit te trekken?
Klik hier voor het verslag van deze workshop.
Klik hier voor de powerpoint ;-) Jong: 'Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd
Klik hier voor de omschrijving en het werkblad van de presentatie 'Beheer en flexibel gebruik van ruimten' van Dorothea Novák, consultant projectteam D&C Amsterdam.
Klik hier voor de omschrijving en het werkblad van het project Wijkhuis BredeSchool De Fonkel in Helmond.