Vrije Universiteit Amsterdam

Persbericht

Oratie dr. F. Trompenaars
'Making of Connections'

Organisaties dienen niet langer het denkmodel te gebruiken, waarin zij een keuze maken tussen het één of het ander. Wanneer organisaties succesvol willen blijven in de wereldmarkt moeten zij niet tevreden zijn met iets meer van het één of het ander, aldus dr. Trompenaars.

Het zijn de organisaties die oude ideeën blijven hergebruiken, die uiteindelijk het slachtoffer worden van hun eigen gebrek aan creativiteit. Trompenaars stelt dat creativiteit belangrijk kan bijdragen aan het voortbestaan van een organisatie. Daarbij dient men niet tevreden te zijn met iets meer van het één of ander. Een succesvolle organisatie moet de creativiteit van zijn leden aanspreken om mogelijkheden te combineren, of zoals Trompenaars het noemt, streven naar ' the making of connections'.

Trompenaars toont met zijn onderzoek aan dat organisaties minder de nadruk moeten leggen op systeem- en procesveranderingen. Maar zij moeten zich toeleggen op de ontwikkeling van de persoon als individu, vervolgens als teamspeler om uiteindelijk tot een synergistische organisatie te komen. Hierbij is het belangrijk dat managers doordrongen zijn van het belang van een organisatorisch klimaat waarin creativiteit en innovatie worden ontwikkeld en gecultiveerd.