VSNU



Universiteiten werken mee aan versterken leerkracht

De Vereniging van Universiteiten (VSNU) steunt de aanbevelingen van de Commissie Leraren. In haar rapport leerKRACHT presenteert de commissie een reeks aanbevelingen om het dreigende lerarentekort in het voortgezet onderwijs op te lossen. Met name het dreigende tekort aan universitair geschoolde leraren in het vwo baart de universiteiten grote zorgen. De Nederlandse universiteiten zullen bijdragen aan het opleiden en aantrekken van meer en betere leraren in het voortgezet onderwijs. Promovendi en wetenschappers spelen een sleutelrol in dit proces.

Meer wetenschappers voor de klas De Nederlandse universiteiten vinden het, net als de commissie, noodzakelijk dat leraren in het voortgezet onderwijs hoger opgeleid worden. Als oplossing voor de korte termijn stelt de commissie voor promovendi in te zetten in het voortgezet onderwijs. De universiteiten werken daar graag aan mee en doen nog meer. In de promotieopleiding wordt het mogelijk voor promovendi zich voor te bereiden op een baan in het voortgezet onderwijs of HBO. Docenten in het voortgezet onderwijs kunnen nu al promotieonderzoek doen in speciale programma's op de universiteit. Omgekeerd stimuleren universiteiten hun wetenschappers zich in te zetten voor het voortgezet onderwijs.

Versterken universitaire lerarenopleidingen De commissie hecht terecht veel belang aan de volledige uitvoering van de Beleidsagenda Lerarenopleidingen 2005-2008. Realisatie van deze agenda verbetert structureel de kwaliteit van de universitaire lerarenopleidingen. De Nederlandse universiteiten vertrouwen erop dat tijdens de naderende visitatie van de universitaire lerarenopleidingen zal blijken dat de kwaliteit daadwerkelijk versterkt is.

Verhogen salarissen De commissie adviseert de positie van leraren te verbeteren door hen beter te belonen en de salarissen te koppelen aan opleidingsniveau. De universiteiten verwachten dat door deze maatregel meer studenten zullen kiezen voor een universitaire lerarenopleiding. Voor zittende docenten is deze maatregel een stimulans om zich verder te ontwikkelen. De VSNU meent wel dat de financiering van de aanbevolen maatregelen niet ten koste mag gaan van bestaande prioriteiten in het hoger onderwijs.