Nieuwe cursus Crisiscommunicatie


MONTFOORT, 20070912 -- Na de succesvolle introductie van de training Leveranciersbeoordeling heeft het Nederlands Normalisatie-instituut (NEN) een tweede door Oud Arlesteyn ontwikkelde cursus opgenomen in het cursusprogramma. Dit is de ééndaagse training Crisiscommunicatie. Vorige week hebben mevrouw Van Dijk, Business Unit Manager NEN-Cursussen en de heer Van der Poel, oprichter en directeur van Oud Arlesteyn bv hiervoor de samenwerkingsoverkomst getekend.

Regelmatig worden bedrijven en organisaties geconfronteerd met calamiteiten en crises. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een roofoverval op een supermarkt, een lekke tank, het instorten van een bouwsteiger of een product met risico's voor de volksgezondheid of voedselveiligheid.

Een crisis gebeurt (bijna) altijd onverwacht en de ontstane situatie kenmerkt zich altijd door een grote hectiek en dynamiek. Er is gebrek aan informatie of behoefte aan meer specifieke gegevens. Daarbij zijn er diverse belanghebbenden die direct of indirect zijn betrokken en moeten worden geïnformeerd.

Hoe kan een organisatie zich voorbereiden op een dergelijke calamiteit of crisis? Hoe kun je de informatievoorziening en het communicatiebeleid inrichten? Wie zijn er verantwoordelijk? Met welke personen en partijen kun je te maken krijgen?

Op deze vragen wordt in de training op een praktische manier antwoord gegeven. Mede door het gebruik van herkenbare en veelal actuele cases is de training zeer herkenbaar. Handvatten worden aangereikt om binnen de systematiek van de eigen organisatie een en ander vorm te geven. Om integratie met bestaande systemen en structuren te realiseren wordt daarbij nadrukkelijk gekeken naar principes en elementen uit kwaliteits- en (voedsel)veiligheidsmanagement.

NEN-Cursussen verzorgt de coördinatie en planning van deze trainingen waarbij trainers van Oud Arlesteyn ingezet worden. Naast individuele inschrijving is het ook mogelijk om de training organisatiespecifiek te organiseren.