Suzuki op IAA Frankfurt 2007: twee wereldprimeurs en ambitieuze rallyhelden
(8/17/2007)
Suzuki presenteert drie wereldprimeurs tijdens de 62e Internationale
Automobieltentoonstelling IAA 2007 van 13 tot en met 23 september in
Frankfurt. De nieuw ontwikkelde, compacte Splash is het vierde model
in drie jaar tijd dat door Suzuki gelanceerd wordt. Net als zijn
voorgangers Swift, Grand Vitara en SX4 heeft de Splash sterke Europese
designkenmerken die deel uitmaken van Suzukiâs wereldwijde âWay of
Lifeâ-strategie.
Een ander hoogtepunt is de introductie van de Concept Kizashi. Deze
conceptauto is de voorloper van de toekomstige middenklasse-Suzuki.
Een signaal van Suzuki (âs werelds twaalfde grootste autofabrikant)
dat de belangrijke stap gezet wordt van specialist in compacte en
vierwielaangedreven autoâs naar een compleet productieprogramma. Extra
aandacht gaat uit naar de World Rally Championship-versie van de SX4
die tentoongesteld wordt in Frankfurt. Na een intensief testprogramma
in de afgelopen maanden krijgt de SX4 WRC medio oktober tijdens de
âRallye de Franceâ zijn vuurdoop als ultieme test voor het
rallyseizoen 2008. Naast de huidige Suzuki-modellen worden enkele
hoogtepunten van Suzukiâs motorfietsen en marineproducten
tentoongesteld op de stand.
Suzuki Splash: de frisse, stijlvolle familieauto
In Suzukiâs âWay of Lifeâ-wereldstrategie lag in de eerste fase het
accent op âsportiviteitâ, wat heeft bijgedragen aan het succes van de
Swift, de Grand Vitara en de SX4. De komst van de Splash markeert de
tweede fase. Deze compleet nieuw ontwikkelde compacte auto is met name
gericht op gezinnen met een actieve lifestyle. Dat komt naar voren in
het frisse design, het ruime en praktische interieur, het rijplezier,
de opgewekte uitstraling en het opwindende kleurenconcept.
De aantrekkelijke 3,7 meter lange en 1,7 meter brede auto is leverbaar
vanaf voorjaar 2008 met keus uit drie motorvarianten: een
1.0-liter-driecilinderbenzinemotor (48 kW/65 pk), een
1.2-liter-viercilinderbenzinemotor (63 kW/86 pk) en een
1.3-liter-DDiS-turbodieselmotor (55 kW/75 pk) met
dieselpartikelfilter. In overeenstemming met de Euro-4-emissienormen
varieert de CO2-uitstoot van de versies met handgeschakelde vijfbak
tussen 120 en 140 gram per kilometer.
Met het oog op veiligheid is de Splash voorzien van
standaardvoorzieningen als een antiblokkeer-remsysteem (ABS) en
elektronische remkrachtverdeling (EBD). Een elektronisch
stabiliteitsprogramma (ESP(TM))* en zes airbags (twee frontale airbags,
twee zijairbags en twee gordijnairbags) behoren tot de uitrusting,
afhankelijk van de gekozen uitvoering. Vanaf de lente van 2008 rijdt
deze nieuwe eyecatcher van Suzuki door de steden.
* ESP is een geregistreerd handelsmerk van DaimlerChrysler AG.
De Concept Kizashi: doorbraak in het middenklassensegment
Vol energie, flexibel en gericht op emotie. Dit is hoe de derde fase
van Suzukiâs wereldstrategie moet zijn. Centraal in deze strategische
fase staat het thema âStatusâ. Tijdens de IAA wordt de Concept Kizashi
(Japans voor âpreludeâ of âvoorproefâ) voor het eerst aan het publiek
voorgesteld. Met de toekomstige middenklasser luidt de Japanse
autoproducent de doorbraak naar boven in en zal Suzuki de markt meer
keuzemogelijkheden bieden.
Suzuki-autosport: SX4 WRC 2008 debuteert op IAA in Frankfurt
Eindelijk is hij er: tijdens de Internationale
Automobieltentoonstelling in Frankfurt maakt de langverwachte SX4 WRC
2007 zijn opwachting. In 2008 betreedt de Japanse
vierwielaandrijvingspecialist de hoogste klasse van de internationale
rallysport. Op 12 oktober 2007 zal de WRC-versie van de urban X-over
zich voegen bij de âRallye de Franceâ in Corsica, waar de auto voor
het eerst gereden wordt onder echte wedstrijdcondities. De
allerlaatste test volgt tijdens de Rally GB Wales (30 november - 2
december) voordat Suzuki het eerste volledige WRC-seizoen begint in
januari 2008. De WRC-auto op de Suzuki-stand zal de belangstelling
trekken van meer bezoekers dan alleen de technologieliefhebbers. Voor
Suzuki is de deelname aan het WRC de komende jaren belangrijk om het
sportieve imago te onderstrepen.
De Suzuki âWay of Lifeâ ook voor motorfietsen en marineproducten
De ontwikkeling van de âWay of Lifeâ-filosofie heeft betrekking op
alle Suzuki-divisies. De presentatie van Suzuki wordt compleet gemaakt
door de divisies motorfietsen en de marine products. Op de stand staan
de nieuwe B-King en de DF300-viertaktbuitenboordmotor; deze modellen
zijn de trendsetter in hun markt.
Over Suzuki
De Suzuki Motor Corporation, met het hoofdkantoor in Hamamatsu, is de
toonaangevende producent van compacte autoâs en de twaalfde grootste
autofabrikant van de wereld. Het bedrijf telt 45.510 medewerkers en is
actief in 192 landen en regioâs. De verkoopresultaten stijgen voor het
achtste achtereenvolgende jaar en de operationele winst voor het
zevende achtereenvolgende jaar. In het fiscale jaar 2006-2007 steeg de
omzet tot 19,4 miljard euro (3.163 miljard yen), een toename van 15,2
procent ten opzichte van het jaar ervoor. De wereldwijde verkopen
kwamen uit op 2,2 miljoen autoâs en 3,06 miljoen motorfietsen. Suzuki
heeft 35 belangrijke productiecentra in 23 landen.
Met de âWay of Lifeâ-filosofie staat het merk Suzuki voor âRecht door
zeeâ, âAuthentiekâ, âOpwindendâ en âDe mens centraal stellenâ. Deze
waarden komen naar voren in innovatie, perfecte productiekwaliteit,
een geweldige autosporthistorie, een groot aantal ambitieuze
rallyactiviteiten en overtuigende kwaliteiten op het gebied van onder
meer off road en vierwielaandrijving, gebaseerd op bijna 100 jaar
Suzuki-historie.
AutoRai