AutoRai

Suzuki op IAA Frankfurt 2007: twee wereldprimeurs en ambitieuze rallyhelden

(8/17/2007)
Suzuki presenteert drie wereldprimeurs tijdens de 62e Internationale Automobieltentoonstelling IAA 2007 van 13 tot en met 23 september in Frankfurt. De nieuw ontwikkelde, compacte Splash is het vierde model in drie jaar tijd dat door Suzuki gelanceerd wordt. Net als zijn voorgangers Swift, Grand Vitara en SX4 heeft de Splash sterke Europese designkenmerken die deel uitmaken van Suzukiâs wereldwijde âWay of Lifeâ-strategie.

Een ander hoogtepunt is de introductie van de Concept Kizashi. Deze conceptauto is de voorloper van de toekomstige middenklasse-Suzuki. Een signaal van Suzuki (âs werelds twaalfde grootste autofabrikant) dat de belangrijke stap gezet wordt van specialist in compacte en vierwielaangedreven autoâs naar een compleet productieprogramma. Extra aandacht gaat uit naar de World Rally Championship-versie van de SX4 die tentoongesteld wordt in Frankfurt. Na een intensief testprogramma in de afgelopen maanden krijgt de SX4 WRC medio oktober tijdens de âRallye de Franceâ zijn vuurdoop als ultieme test voor het rallyseizoen 2008. Naast de huidige Suzuki-modellen worden enkele hoogtepunten van Suzukiâs motorfietsen en marineproducten tentoongesteld op de stand.

Suzuki Splash: de frisse, stijlvolle familieauto In Suzukiâs âWay of Lifeâ-wereldstrategie lag in de eerste fase het accent op âsportiviteitâ, wat heeft bijgedragen aan het succes van de Swift, de Grand Vitara en de SX4. De komst van de Splash markeert de tweede fase. Deze compleet nieuw ontwikkelde compacte auto is met name gericht op gezinnen met een actieve lifestyle. Dat komt naar voren in het frisse design, het ruime en praktische interieur, het rijplezier, de opgewekte uitstraling en het opwindende kleurenconcept.

De aantrekkelijke 3,7 meter lange en 1,7 meter brede auto is leverbaar vanaf voorjaar 2008 met keus uit drie motorvarianten: een
1.0-liter-driecilinderbenzinemotor (48 kW/65 pk), een
1.2-liter-viercilinderbenzinemotor (63 kW/86 pk) en een
1.3-liter-DDiS-turbodieselmotor (55 kW/75 pk) met dieselpartikelfilter. In overeenstemming met de Euro-4-emissienormen varieert de CO2-uitstoot van de versies met handgeschakelde vijfbak tussen 120 en 140 gram per kilometer.

Met het oog op veiligheid is de Splash voorzien van standaardvoorzieningen als een antiblokkeer-remsysteem (ABS) en elektronische remkrachtverdeling (EBD). Een elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP(TM))* en zes airbags (twee frontale airbags, twee zijairbags en twee gordijnairbags) behoren tot de uitrusting, afhankelijk van de gekozen uitvoering. Vanaf de lente van 2008 rijdt deze nieuwe eyecatcher van Suzuki door de steden.


* ESP is een geregistreerd handelsmerk van DaimlerChrysler AG.

De Concept Kizashi: doorbraak in het middenklassensegment Vol energie, flexibel en gericht op emotie. Dit is hoe de derde fase van Suzukiâs wereldstrategie moet zijn. Centraal in deze strategische fase staat het thema âStatusâ. Tijdens de IAA wordt de Concept Kizashi (Japans voor âpreludeâ of âvoorproefâ) voor het eerst aan het publiek voorgesteld. Met de toekomstige middenklasser luidt de Japanse autoproducent de doorbraak naar boven in en zal Suzuki de markt meer keuzemogelijkheden bieden.

Suzuki-autosport: SX4 WRC 2008 debuteert op IAA in Frankfurt Eindelijk is hij er: tijdens de Internationale
Automobieltentoonstelling in Frankfurt maakt de langverwachte SX4 WRC 2007 zijn opwachting. In 2008 betreedt de Japanse vierwielaandrijvingspecialist de hoogste klasse van de internationale rallysport. Op 12 oktober 2007 zal de WRC-versie van de urban X-over zich voegen bij de âRallye de Franceâ in Corsica, waar de auto voor het eerst gereden wordt onder echte wedstrijdcondities. De allerlaatste test volgt tijdens de Rally GB Wales (30 november - 2 december) voordat Suzuki het eerste volledige WRC-seizoen begint in januari 2008. De WRC-auto op de Suzuki-stand zal de belangstelling trekken van meer bezoekers dan alleen de technologieliefhebbers. Voor Suzuki is de deelname aan het WRC de komende jaren belangrijk om het sportieve imago te onderstrepen.

De Suzuki âWay of Lifeâ ook voor motorfietsen en marineproducten De ontwikkeling van de âWay of Lifeâ-filosofie heeft betrekking op alle Suzuki-divisies. De presentatie van Suzuki wordt compleet gemaakt door de divisies motorfietsen en de marine products. Op de stand staan de nieuwe B-King en de DF300-viertaktbuitenboordmotor; deze modellen zijn de trendsetter in hun markt.

Over Suzuki
De Suzuki Motor Corporation, met het hoofdkantoor in Hamamatsu, is de toonaangevende producent van compacte autoâs en de twaalfde grootste autofabrikant van de wereld. Het bedrijf telt 45.510 medewerkers en is actief in 192 landen en regioâs. De verkoopresultaten stijgen voor het achtste achtereenvolgende jaar en de operationele winst voor het zevende achtereenvolgende jaar. In het fiscale jaar 2006-2007 steeg de omzet tot 19,4 miljard euro (3.163 miljard yen), een toename van 15,2 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De wereldwijde verkopen kwamen uit op 2,2 miljoen autoâs en 3,06 miljoen motorfietsen. Suzuki heeft 35 belangrijke productiecentra in 23 landen.

Met de âWay of Lifeâ-filosofie staat het merk Suzuki voor âRecht door zeeâ, âAuthentiekâ, âOpwindendâ en âDe mens centraal stellenâ. Deze waarden komen naar voren in innovatie, perfecte productiekwaliteit, een geweldige autosporthistorie, een groot aantal ambitieuze rallyactiviteiten en overtuigende kwaliteiten op het gebied van onder meer off road en vierwielaandrijving, gebaseerd op bijna 100 jaar Suzuki-historie.