Schoolleiders hebben behoefte aan academisch gevormde leraren

13/09/2007 14:28



CAOP



Den Haag, 13 september 2007 Persbericht

Uit een opiniepeiling onder 950 schoolleiders primair en voortgezet onderwijs blijkt dat respectievelijk 49 en 70 procent meer academici als leraar wil. De peiling is uitgevoerd door ResearchNed in opdracht van het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO) en betreft vragen over vijf actuele thema's: salarissen, het advies van de Commissie Leraren, voor- en naschoolse opvang, scholing en professionalisering.

SBO-directeur Freddy Weima: 'De behoefte aan meer academici is opmerkelijk omdat ruim de helft van de schoolleiders zegt tegen het beter belonen van academisch gevormde leraren te zijn. Dit terwijl het salaris van deze groep achterloopt op dat van zijn hbo-opgeleide collega's. Ik ben benieuwd of het zojuist uitgekomen advies van de Commissie Leraren de meningen gaat beïnvloeden.'

Beloning
Van de ondervraagde schoolleiders van het primair onderwijs is 54 procent tegen en 23 procent voor het beter betalen van academici. In het voortgezet onderwijs is 52 procent van de schoolleiders tegen het beter belonen en 30 procent is voor. Om lerarentekorten te voorkomen vinden respectievelijk 87 en 80 procent van de schoolleiders van het primair en voortgezet onderwijs een structurele loonsverhoging noodzakelijk. Daarnaast zien zij veel heil in beloningsdifferentiatie om leraren een beter loopbaanperspectief te bieden. Het onderwijs wil de goede leraar beter belonen. Dat zegt 87 procent van de schoolleiders in het primair onderwijs en 96 procent van het voortgezet onderwijs.

Commissie leraren
Schoolleiders verwachtten voordat het advies van de Commissie Leraren was gepubliceerd, dat dit rapport vooral gaat bijdragen aan een betere positie van de leraar en een aantrekkelijker beroep. Dat vindt 90 procent van de schoolleiders in het primair onderwijs en 83 procent van die in het voortgezet onderwijs.

Onderwijstijd
Ook zijn meningen gepeild over het verplichte aantal onderwijsuren in het voortgezet onderwijs. Van de schoolleiders uit deze sector vindt 59 procent de bekostiging ontoereikend om de vereiste uren te halen. Controle op naleving van de regels is volgens 87 procent géén garantie voor goed onderwijs. Dit omdat de controle meer lestijd kost. Van de schoolleiders vindt 58 procent dat meer lestijd ten koste gaat van scholing en de werkdruk verhoogt.

Voor- en naschoolse opvang
Ook over de kinderopvang zijn vragen beantwoord. Sinds 1 augustus moeten basisscholen deze opvang regelen. Ze zijn vrij in de wijze waarop. Van de ondervraagde schoolleiders heeft 82 procent de opvang op tijd geregeld. Bij de overige 18 procent lukte dit niet door ruimtegebrek, onvoldoende vraag en te weinig tijd.

Scholing en professionalisering
Bijna 90 procent van de schoolleiders basisonderwijs vindt dat leraren met veel achterstandsleerlingen gerichte nascholing moeten krijgen. Ruim 50 procent vindt dat zij zich moeten kunnen ontwikkelen via een hbo- of wo-masteropleiding. Scholen hebben verder behoefte aan academici. Van het primair en voortgezet onderwijs zeggen respectievelijk 49 en 70 procent van de schoolleiders dat.