Cap Gemini Nederland



PERSBERICHT

Utrecht, 13 september 2007

World Payments Report 2007: het succes van SEPA is afhankelijk van stimuleringsinitiatieven van de regelgevende instanties

Het is niet waarschijnlijk dat er voor het einde van 2011 een kritische massa van betaalinstrumenten binnen de SEPA1 zal worden gerealiseerd, tenzij de regelgevende instanties met stimuleringsinitiatieven komen waardoor de Europese overheidsinstanties en bedrijven meer open zullen staan voor de nieuwe Europese betaalinstrumenten. Dit is een van de belangrijkste bevindingen die worden genoemd in het World Payments Report 20072, dat vandaag wordt uitgebracht door Capgemini, ABN AMRO en de EFMA. Het rapport, dat dit jaar voor de derde keer verschijnt, beoordeelt wereldwijde betalingstrends, met de nadruk op de ontwikkelingen richting een Single Euro Payments Area (SEPA) in Europa.

De publieke sector zou goed kunnen zijn voor 29% van de volumes die vereist zijn voor het bereiken van de kritische massa voor de nieuwe SEPA-overboekingen en automatische incasso's. Als de betalingsvolumes van bedrijven voor deze instrumenten daaraan worden toegevoegd, zou de kritische massa van SEPA-transacties volgens het rapport in 2010 bereikt of zelfs overschreden kunnen worden.

Patrick Desmares, Secretaris-Generaal van de EFMA: "Tal van ondernemingen die zich op hun thuismarkt richten voelen er weinig voor om zich in te spannen voor de implementatie van de SEPA. Volgens hen is het de verantwoordelijkheid van banken en regelgevende instanties om aan hun bedrijfsbehoeften te voldoen. Stimuleringsinitiatieven op regelgevend en ondernemingsniveau zijn daarom essentieel om deze partijen tot daden te bewegen."

De schrijvers van het rapport hebben de eerder in 2007 gepubliceerde SEPA-implementatie- en -migratieplannen geanalyseerd voor de 13 landen die momenteel deel uitmaken van de eurozone en kwamen tot de ontdekking dat men nergens een kritische massa van SEPA-betalingen verwacht te realiseren vóór de overeengekomen deadline over iets meer dan drie jaar. Bepaalde landen zouden zelfs hun bestaande betaalinstrumenten nog willen aanhouden zolang daar nog vraag naar is.

"Snel een kritische massa van SEPA-overboekingen en automatische incasso's realiseren is van essentieel belang om de betalingskosten zo laag mogelijk te houden en de impact van SEPA en van de Payment Services Directive (PSD) op de inkomsten beheersbaar te houden", aldus Bertrand Lavayssière, Managing Director Global Financial Services bij Capgemini. "Voor banken vertaalt een trage invoering zich in hogere kosten omdat men zowel de bestaande als de nieuwe betaaldiensten moet onderhouden."

Analyses en gesprekken met grote Europese banken voor het rapport van 2007 bevestigen de bevindingen van vorig jaar: tegen het jaar 2012 zullen de banken de inkomsten uit directe betalingen in bepaalde gedeelten van de markt met 38% tot 62% zien afnemen. Het rapport oppert dat banken alleen maar concurrerend zullen kunnen blijven in het nieuwe betaallandschap als ze hun bedrijfsmodellen in Europa herzien en een keuze maken voor een van de drie mogelijke strategieën: nichespeler, producent met lage kostprijs of brancheleider. Verder zullen veel banken volgens het rapport tenminste een deel van hun betaalactiviteiten moeten outsourcen.

"Samenwerkingsverbanden voor strategische sourcing, waaronder begrepen outsourcing, offshoring en white-labelling, gaan een steeds belangrijkere rol spelen naarmate de betaalindustrie zich meer gaat richten op internationalisering, reglementering en prestaties", aldus Ann Cairns, CEO Transaction Banking, ABN AMRO. "Het rapport toont aan dat de banken in Europa een kleine marge hebben waarbinnen ze hun betaalpositie kunnen consolideren."

Het World Payments Report 2007 toont aan dat 58% van de banken al van plan is betaalactiviteiten in de komende vijf jaar geheel of gedeeltelijk uit te besteden of hiertoe al is overgegaan. Tevens is 68% van plan deze activiteiten te offshoren. Andere belangrijke bevindingen in het World Payments Report 2007 zijn: · Contant geld blijft het belangrijkste betaalmiddel in Europa en er zijn nog altijd geen duidelijke initiatieven om contant geld te vervangen teneinde de kosten ervan voor de maatschappij te verminderen. · Europa heeft behoefte aan een oplossing waarbij men met elke kaart of pas bij elke terminal kan betalen. De markt voor betaalkaarten groeit met meer dan 10% per jaar; betaling met een kaart blijft het belangrijkste betaalmiddel na betaling met contant geld. Banken zouden moeten nadenken over het opzetten van een nieuw Europees systeem van betaalpassen ter vervanging van de bestaande nationale systemen. · Het is onwaarschijnlijk dat de betaalinstellingen die voortkomen uit de Payment Services Directive voor 2011 serieuze concurrentie zullen vormen voor de banken. · De banken die in 2012 tot de top 10 van de Europese markt behoren, zullen elk circa vijf miljard transacties per jaar afhandelen. · Banken herpositioneren momenteel hun bedrijfsmodellen en stappen over op een open architectuur om hun productaanbod te verbeteren, betalingsverkeer te in-/ outsourcen en geïntegreerde diensten aan te bieden aan hun cliënten.

U kunt een exemplaar van het rapport downloaden via www.capgemini.com/wpr07; leden van de EFMA kunnen het downloaden via www.wpr07.com.

EINDE PERSBERICHT

1 SEPA

De doelstelling van het Single Euro Payments Area (SEPA) project is het realiseren van één Europese markt voor betalingen in de eurozone. Vanaf januari 2008 zouden SEPA-betaaldiensten aan klanten beschikbaar gesteld moeten worden en de kritische massa zou in 2010 gerealiseerd moeten zijn. Het hoofddoel van SEPA, zoals dit geformuleerd is door de Europese Commissie, is een meer concurrerende en transparantere markt voor betalingen in euro. Men gaat er vanuit dat één Europese betaalmarkt voordelen zal bieden voor zowel de consument als het bedrijfsleven. De eurozone bestaat uit landen die de euro als hun nationale betaalmiddel hebben ingevoerd. De 13 landen in de eurozone die onderzocht zijn voor dit rapport zijn: Oostenrijk, België, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Italië, Ierland, Luxemburg, Nederland, Portugal, Slovenië en Spanje. Ook gegevens van vier landen die geen deel uitmaken van de eurozone (Denemarken, Polen, Zweden en Groot-Brittannië) zijn meegenomen in het rapport.

2 Het World Payments Report 2007

Het World Payments Report van Capgemini, ABN AMRO en EFMA is in 2005 voor het eerst uitgegeven en verkent de ontwikkelingen van betaaltransacties en het huidige betaallandschap.

Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten. Daarbij werkt de onderneming op een onderscheidende manier samen met haar klanten aan het behalen van snellere, betere en meer duurzame resultaten: de Collaborative Business Experience. Deze innovatieve samenwerking krijgt vorm door een sterk netwerk van technologiepartners, bewezen methoden en hulpmiddelen en een sterk op samenwerking gerichte mentaliteit in de dagelijkse praktijk. Hiermee helpt Capgemini organisaties om nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie optimaal te benutten. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 80.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2006 een omzet van 7,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com

Over ABN AMRO
Het in Nederland gevestigde ABN AMRO is een grote internationale bank met totale activa ter waarde van EUR 1.120,10 miljard (per 30 juni 2007). De bank heeft meer dan 4.500 vestigingen in 53 landen en meer dan 107.000 medewerkers (FTE's) wereldwijd. ABN AMRO is genoteerd aan de Euronext en de New York Stock Exchange. ABN AMRO Transaction Banking levert producten en diensten met betrekking tot betalingsverkeer, cash management, trade en kaarttransacties aan bedrijven, financiële instellingen en particuliere klanten over de hele wereld. Deze diensten worden aangeboden op ongeveer 3.000 locaties in zo'n 50 landen. Dit uitgebreide wereldwijde netwerk steunt op een geïntegreerde technologie waardoor jaarlijks miljarden betalings-, trade- en kaarttransacties worden verwerkt. ABN AMRO biedt een wereldwijd netwerk, een voortdurend streven naar innovatie van producten en diensten en een grondige kennis van de lokale en mondiale markten.

Nadere informatie kunt u vinden op www.abnamro.com/transactionbanking.

Over EFMA
EFMA (European Financial Management and Marketing Association) is de belangrijkste organisatie van banken, verzekeringsmaatschappijen en financiële instellingen in Europa. Zonder winstbejag bevordert EFMA innovatie en best practices op de consumentenmarkt voor financiële producten door het debat onder de actoren te stimuleren, ondersteund door een uitgebreid pakket aan informatieservices en ruime gelegenheid voor rechtstreekse contacten. EFMA is in 1971 opgericht en verenigt inmiddels meer dan 2000 verschillende merken op de wereldwijde markt voor financiële dienstverlening, waaronder 80% van de grootste bankgroepen in Europa. Meer informatie op www.efma.com.