Mobiliteitsbeleid provincie Groningen te versnipperd

13/09/2007 19:00



Noordelijke Rekenkamer



Onderzoek Noordelijke Rekenkamer naar mobiliteit in Noord-Nederland Mobiliteitsbeleid provincie Groningen te versnipperd
Te weinig aandacht voor resultaten uitvoering

Assen, 13 september 2007 -
Het mobiliteitsbeleid van de provincie Groningen is te versnipperd. Wat de provincie wil bereiken is vooraf onvoldoende duidelijk en de uitwerking van het beleid is te gefragmenteerd. Regie op het totale proces is niet krachtig genoeg volgens de Noordelijke Rekenkamer in haar vandaag gepubliceerde rapport 'Mobiliteit in Noord-Nederland'.

De Rekenkamer heeft onderzoek gedaan naar het beleid gericht op verkeer en vervoer in de provincie Groningen. Naast het beleid en de resultaten daarvan, zijn 43 afzonderlijke mobiliteitsprojecten in het onderzoek betrokken. Het onderzoek richt zich op de periode 2004 - 2006.

Van ambitie naar resultaat
De Rekenkamer heeft waardering voor het integrale kader waarin de ambities die beslag op de ruimtelijke omgeving leggen zijn geformuleerd. In deelplannen zijn niet alleen de eigen provinciale ambities voor mobiliteit opgenomen, maar ook de samenwerking op dit terrein met andere overheden. De vertaling van ambities in doelstellingen is echter niet concreet genoeg. Ook vertoont de uitwerking in deelplannen en investeringsrapportages te weinig samenhang. Voor infrastructurele projecten is bekend wat het mag kosten, voor de uitvoering van het gehele mobiliteitsbeleid is de relatie met de begroting moeilijk te leggen.

Uitvoering van projecten en informatie over resultaten
De Rekenkamer is positief over de uitvoering en beheersing van projecten: deze komen veelal tot stand binnen budget en planning. Er zijn veel gegevens voorhanden en de Staten worden ieder kwartaal over de uitvoering van projecten geïnformeerd. Echter, er is geen inzicht in de resultaten van de uitvoering. De geïsoleerde benadering van de uitvoering heeft bovendien tot gevolg dat geen totaalbeeld voorhanden is, waarin plaats en prioriteit van een project duidelijk zijn gemarkeerd. Dit bemoeilijkt de besluitvorming door de Staten over individuele projecten, temeer omdat alternatieven of de onderbouwing van de voorkeursvariant in de Statenvoordrachten ontbreken.

Conclusie
De Rekenkamer heeft waardering voor hetgeen in de afzonderlijk schakels in de keten 'van ambitie naar resultaat' gebeurt. Echter, verbindende elementen tussen de schakels onderling ontbreken. Het beleid en de uitwerking ervan zijn gefragmenteerd. De opeenvolgende stappen in het proces van beleidsdoel naar uitvoering en gewenst resultaat zijn niet goed navolgbaar. De doeltreffendheid en doelmatigheid van het mobiliteitsbeleid kan niet worden vastgesteld. De Rekenkamer concludeert dat de regie op het totale proces niet krachtig genoeg is.

Perspectief en reactie provincie
Uit de bestuurlijke reactie van Gedeputeerde Staten blijkt dat op een aantal punten verschil van inzicht bestaat. Zowel op het gebied van regievoering als ook wat betreft de doeltreffendheid en doelmatigheid is GS een andere mening toegedaan dan de Rekenkamer. De provincie is voornemens meer inzicht te geven in de maatschappelijke effecten en de prestatie-indicatoren verder te ontwikkelen. De Rekenkamer blijft bij haar conclusie dat een krachtiger regie nodig is om de versnippering in beleid en informatie daarover tot een samenhangend geheel te smeden.


---
De Noordelijke Rekenkamer is op 1 januari 2005 opgericht in het kader van het dualisme. De missie van de Noordelijke Rekenkamer is om met onafhankelijke onderzoeken de Provinciale Staten te ondersteunen in hun kaderstellende en controlerende rol. In haar onderzoeken staan doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid centraal.





http://www.noordelijkerekenkamer.nl