EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Persbericht

14 september 2007

EVO: MOGELIJKHEID PRIJSAFSPRAKEN scheepvaart GEHEEL UITSLUITEN

Vanaf oktober 2008 mogen scheepvaartmaatschappijen niet langer onderling tariefafspraken maken. Daarmee komt een einde aan een kartelsysteem dat was toegestaan sinds de 19e eeuw. In voorbereiding hierop publiceert de Europese Commissie dit najaar richtlijnen die duidelijk maken hoe het maritieme kartel wordt afgeschaft. De Commissie heeft de ontwerptekst van deze richtlijnen donderdag 13 september gepubliceerd.

Verladersorganisatie EVO, de behartiger van de belangen van importeurs en exporteurs over zee, is positief gestemd over de ontwerprichtlijn. Wel zal EVO de Europese Commissie vragen of het toestaan van zogeheten carrier only -bijeenkomsten niet alsnog leidt tot beperking van de concurrentie tussen scheepvaartmaatschappijen.

Tijdens deze bijeenkomsten wordt rederijen toegestaan om onderling statistische gegevens uit te wisselen over bijvoorbeeld capaciteitsontwikkelingen. Het is mogelijk dat sommige rederijen daaruit toch conclusies trekken over tarieven, en EVO wil dat de Europese Commissie die mogelijkheid volledig uitsluit. Wanneer rederijen bijeenkomen zonder de aanwezigheid van andere partijen, moeten zij precies kunnen aantonen wat het voordeel daarvan is voor hun klanten.

Na het vaststellen van de richtlijn zijn scheepvaartmaatschappijen vanaf 18 oktober 2008 volledig onderworpen aan de mededingingswetgeving, zoals die ook op overige sectoren van toepassing is.

Verladers en rederijen hebben nu acht weken de tijd om ieder hun commentaar op de ontwerprichtlijnen te geven. EVO zal hierin samen met de European Shippers Council een actieve rol spelen.