EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl
Persbericht

15 september 2007

EVO: 'Bestelauto's worden vrijgesteld van verplichting digitale tachograaf'

Na jaren van discussie is eindelijk de kogel door de kerk. Bestelauto's waar incidenteel een aanhangwagen aan gekoppeld wordt, hoeven niet verplicht een digitale tachograaf te installeren. Het bedrijfsleven was woedend over deze eerder aangekondigde maatregel. Een tachograaf, toch bedoeld om rij- en rusttijden te controleren, heeft geen enkele zin voor een bouwvakker die alleen maar naar de bouwplaats rijdt.

EVO-directeur Machiel van der Kuijl: "Het ministerie van Verkeer en Waterstaat bespaart ondernemers een vervelende lastenverzwaring. Vooral bouwbedrijven, installatiebedrijven, markthandelaren en hoveniers die veel gebruik maken van de bestelauto met aanhangwagen worden hiermee ontlast van een administratieve ramp."

Alleen al het achteraf inbouwen van de tachograaf had een kleine 200 miljoen euro aan kosten opgeleverd. Daarnaast zou het gebruik van de digitale tachograaf jaarlijks nog eens 150 miljoen euro kosten. Kosten die verband houden met ijken van de apparatuur, aanschaf van software, uitleesapparatuur, bestuurderskaarten en administratieve handelingen.

EVO heeft altijd bezwaren geuit tegen deze regeling. Bouwvakkers, loodgieters en markthandelaren zijn geen beroepsvervoerders. Zij rijden slechts een beperkt aantal uren om hun werklocatie te bereiken. Woon-werkverkeer dus: geen commercieel beroepsvervoer. Een tachograaf was volstrekt nutteloos geweest en daarmee weggegooid geld.

Al eerder heeft EVO in Brussel de noodklok hierover geluid. Deze actie heeft opgeleverd dat de hoveniersbranche alsnog werd uitgezonderd. Onvoldoende, vond EVO. Vandaar dat via het Ministerie van Verkeer en Waterstaat is gekeken op welke wijze de andere branches ook konden worden vrijgesteld. De Minister van Verkeer en Waterstaat had al eerder beloofd aan de Tweede Kamer optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden die de rij- en rusttijdenverordening hiervoor bood. Met als resultaat dat deze branches binnen Nederland vrijgesteld blijven. Onder de voorwaarde dat het gaat om eigen vervoer van materiaal en uitrusting die de bestuurder nodig heeft voor zijn werk.