Meer klachten politie Midden en West Brabant ongegrond verklaard
TILBURG, 18 september 2007
Ondanks een lichte stijging van de hoeveelheid klachten bij de politie
Midden en West Brabant, in 2006, is het opvallend dat steeds meer
meldingen ongegrond worden verklaard. Het aantal klachten tegen
politiemensen is gestegen naar 391 ten opzichte van 370 in 2005. In
totaal gaat het om 724 klachtonderdelen, omdat een klachtmelding uit
meerdere onderdelen kan bestaan. Vorig jaar zijn 252 onderdelen
ongegrond verklaard (2005: 108) en 126 onderdelen gegrond (2005: 115).
241 klachtonderdelen zijn door bemiddeling, tot tevredenheid van de
klager, afgehandeld. In de overige gevallen werd geen oordeel gegeven
of werd de klacht niet in behandeling genomen. Het aantal klachten
moet gezien worden in het licht van de meer dan 3,2 miljoen
publiekscontacten op jaarbasis.
Klachten per district
In het district Bergen op Zoom werden 90 klachten ingediend, voor
district Breda kwam dat op 80, district Oosterhout 59 en voor
district Tilburg 121. De overige 41 klachten kwamen binnen voor de
ondersteunende divisies en de gemeenschappelijke meldkamer
Categorieën
Sinds enkele jaren werkt het korps met een verbeterde
klachtenregistratie. Door deze registratie worden klachten in
categorieën verdeeld. Het voordeel daarvan is dat nauwkeuriger kan
worden aangeduid om welk soort klachten het gaat. Hierdoor is het
korps beter in staat om te sturen op deze onderdelen en de service
naar de burger toe te verbeteren. In de categorie individueel optreden
zijn 221 klachtonderdelen binnen gekomen. Daarbij moet gedacht worden
aan ontevredenheid over gedrag van politiemensen zoals onheus
bejegenen of het niet noemen van de naam. In de categorie
politieoptreden werden 327 klachtenonderdelen genoteerd. Het gaat dan
om klachten die meer organisatieafhankelijk zijn, zoals beleid en
prioriteitsstelling. Verder hadden 54 onderdelen betrekking op
geweldsaanwending, 3 op discriminatie en 113 gingen over de verleende
service. 48 keer werd geklaagd over het onterecht aanwenden van
bevoegdheden, zoals het niet legitimeren. 6 klachtonderdelen vielen in
de categorie overig.
Zorgvuldige klachtenbehandeling
Korpschef Heeres: Het aantal klachten is weliswaar licht gestegen,
maar zet ik af tegen de vele miljoenen contacten die wij jaarlijks
hebben, geeft geen reden tot zorg. Als organisatie nemen we elke
klacht serieus en wordt een onderzoek ingesteld. Wij zijn daar heel
zorgvuldig in. Ik ben blij dat bijna de helft van alle klachten na
onderzoek en beoordeling ongegrond wordt verklaard. Het feit dat
personen onterecht een klacht indienen heeft mogelijk te maken met de
laagdrempeligheid van ons korps. Van de gegronde klachten proberen wij
te leren en onze dienstverlening te verbeteren. Wij staan open voor
feedback op ons werk.
Onafhankelijk
De klachtenregeling van de politie Midden en West Brabant voorziet in
een onafhankelijke klachtencommissie, bestaande uit 5 personen. De
leden van deze commissie zijn niet in dienst van het korps en worden
benoemd door het Regionaal College (26 burgemeesters uit de regio).
Bij een aantal klachten, zoals geweld, seksuele intimidatie,
maatschappelijke onrust en discriminatie wordt altijd advies gevraagd
aan deze commissie. In 2006 heeft de klachtencommissie 25
klachtonderdelen over geweld beoordeeld. In slechts een geval
oordeelde zij dat de klacht gegrond was.
Leermomenten
Niet alleen de aanbevelingen van de klachtencommissie worden
teruggelegd in het korps om de dienstverlening te verbeteren, ook de
leermomenten van de overige klachten worden daarin meegenomen. Deze
worden bekeken en ingepast in de bedrijfsvoering.
Resultaten van klachten worden tevens opgenomen in de programmas van
opleidingen en trainingen en op die manier teruggekoppeld naar de
politiemedewerkers. Het korps besteedt veel aandacht aan de manier van
optreden van politiemedewerkers richting de burgers.
Auteur: Enny de Wit
Politie Midden- en West Brabant