Politie Midden- en West Brabant

Meer klachten politie Midden en West Brabant ongegrond verklaard

TILBURG, 18 september 2007

Ondanks een lichte stijging van de hoeveelheid klachten bij de politie Midden en West Brabant, in 2006, is het opvallend dat steeds meer meldingen ongegrond worden verklaard. Het aantal klachten tegen politiemensen is gestegen naar 391 ten opzichte van 370 in 2005. In totaal gaat het om 724 klachtonderdelen, omdat een klachtmelding uit meerdere onderdelen kan bestaan. Vorig jaar zijn 252 onderdelen ongegrond verklaard (2005: 108) en 126 onderdelen gegrond (2005: 115). 241 klachtonderdelen zijn door bemiddeling, tot tevredenheid van de klager, afgehandeld. In de overige gevallen werd geen oordeel gegeven of werd de klacht niet in behandeling genomen. Het aantal klachten moet gezien worden in het licht van de meer dan 3,2 miljoen publiekscontacten op jaarbasis.

Klachten per district

In het district Bergen op Zoom werden 90 klachten ingediend, voor district Breda kwam dat op 80, district Oosterhout 59 en voor district Tilburg 121. De overige 41 klachten kwamen binnen voor de ondersteunende divisies en de gemeenschappelijke meldkamer

Categorieën

Sinds enkele jaren werkt het korps met een verbeterde
klachtenregistratie. Door deze registratie worden klachten in categorieën verdeeld. Het voordeel daarvan is dat nauwkeuriger kan worden aangeduid om welk soort klachten het gaat. Hierdoor is het korps beter in staat om te sturen op deze onderdelen en de service naar de burger toe te verbeteren. In de categorie individueel optreden zijn 221 klachtonderdelen binnen gekomen. Daarbij moet gedacht worden aan ontevredenheid over gedrag van politiemensen zoals onheus bejegenen of het niet noemen van de naam. In de categorie politieoptreden werden 327 klachtenonderdelen genoteerd. Het gaat dan om klachten die meer organisatieafhankelijk zijn, zoals beleid en prioriteitsstelling. Verder hadden 54 onderdelen betrekking op geweldsaanwending, 3 op discriminatie en 113 gingen over de verleende service. 48 keer werd geklaagd over het onterecht aanwenden van bevoegdheden, zoals het niet legitimeren. 6 klachtonderdelen vielen in de categorie overig.

Zorgvuldige klachtenbehandeling

Korpschef Heeres: Het aantal klachten is weliswaar licht gestegen, maar zet ik af tegen de vele miljoenen contacten die wij jaarlijks hebben, geeft geen reden tot zorg. Als organisatie nemen we elke klacht serieus en wordt een onderzoek ingesteld. Wij zijn daar heel zorgvuldig in. Ik ben blij dat bijna de helft van alle klachten na onderzoek en beoordeling ongegrond wordt verklaard. Het feit dat personen onterecht een klacht indienen heeft mogelijk te maken met de laagdrempeligheid van ons korps. Van de gegronde klachten proberen wij te leren en onze dienstverlening te verbeteren. Wij staan open voor feedback op ons werk.

Onafhankelijk

De klachtenregeling van de politie Midden en West Brabant voorziet in een onafhankelijke klachtencommissie, bestaande uit 5 personen. De leden van deze commissie zijn niet in dienst van het korps en worden benoemd door het Regionaal College (26 burgemeesters uit de regio). Bij een aantal klachten, zoals geweld, seksuele intimidatie, maatschappelijke onrust en discriminatie wordt altijd advies gevraagd aan deze commissie. In 2006 heeft de klachtencommissie 25 klachtonderdelen over geweld beoordeeld. In slechts een geval oordeelde zij dat de klacht gegrond was.

Leermomenten

Niet alleen de aanbevelingen van de klachtencommissie worden teruggelegd in het korps om de dienstverlening te verbeteren, ook de leermomenten van de overige klachten worden daarin meegenomen. Deze worden bekeken en ingepast in de bedrijfsvoering.

Resultaten van klachten worden tevens opgenomen in de programmas van opleidingen en trainingen en op die manier teruggekoppeld naar de politiemedewerkers. Het korps besteedt veel aandacht aan de manier van optreden van politiemedewerkers richting de burgers.

Auteur: Enny de Wit