Snelle besluitvorming voor bereikbaarheid
Nieuwsbericht | 18-09-2007
Snelheid in besluitvorming is nodig om de bereikbaarheid van Nederland
te verbeteren. De komende vier jaar worden geplande aanleg en
onderhoudsprojecten voortvarend uitgevoerd, volgt een betekenisvolle
eerste stap op het punt van Anders Betalen voor Mobiliteit en krijgt
de Randstad de aandacht die deze regio verdient. In het openbaar
vervoer (OV) staat groei en de deur tot deur benadering centraal. Dat
schrijven de bewindslieden van Verkeer en Waterstaat, minister
Eurlings en staatssecretaris Huizinga, in de begroting voor 2008.
Een ambitieuze aanpak van de files;
De in de nota Mobiliteit gekozen drieslag benutten, bouwen en
beprijzen blijft gehandhaafd, want alleen het complete pakket aan
korte en lange termijn maatregelen kan soelaas bieden. Het gaat
daarbij om de aanpak van knelpunten, benuttingsmaatregelen en
onderhoud onder de titel "het fundament op orde". Vóór het einde van
deze kabinetsperiode moet de besluitvorming over alle projecten van
het fileplan Zichtbaar Snel Meetbaar zijn afgerond en de overgrote
meerderheid van de 55 projecten opgeleverd. Er wordt volop ingezet op
de ontwikkeling van dynamisch verkeersmanagement en het verstrekken
van actuele verkeersinformatie. Zo komen er bijvoorbeeld 74 nieuwe
dynamische route-informatiepanelen (DRIP's) en op 13 trajecten
incidentcamera's waardoor na ongelukken de weg sneller vrijgemaakt kan
worden. Niet in 2012, maar al in deze kabinetsperiode wordt gestart
met Anders Betalen voor Mobiliteit. Dit najaar worden de plannen
daarvoor bekendgemaakt.
Een sterke concurrentiepositie voor Nederland;
Met het Urgentie Programma Randstad wil het kabinet de Randstad
ontwikkelen tot een aantrekkelijke en concurrerende Europese topregio.
Begin 2008 verschijnt over Schiphol een strategische beleidsvisie.
Voor Rotterdam staan de komende jaren in het teken van de uitvoering
van het Project Mainport Rotterdam. Ook komt er een besluit over de
locatie, vormgeving en ontsluiting van een containertransferium voor
de Tweede Maasvlakte. Voorjaar 2008 verschijnt de beleidsvisie
zeevaart. Er wordt 175 miljoen euro gereserveerd voor een betere
benutting van de vaarwegen en efficiëntere bediening van bruggen en
sluizen.
Groei en meer kwaliteit in het openbaar vervoer;
In het OV-beleid staat de deur-tot-deur benadering centraal; het gaat
erom de reiziger een zo aantrekkelijk mogelijk OV aan te bieden in
termen van verbindingen, reistijd en comfort. Nog in 2007 komt er een
actieplan om het aantal reizigers op het spoor op korte termijn
substantieel te laten groeien. Hiervoor is 200 miljoen euro extra
gereserveerd in de periode 2008-2012. Daar bovenop wordt voor lange
termijnmaatregelen 800 miljoen gereserveerd in de periode 2013-2020.
Eind 2007 komen de Landelijke Markt en Capaciteits Analyses gereed met
kansrijke scenario's voor verbeteringen van het huidige spoorsysteem
en het regionale OV. Verder wordt er in de komende kabinetsperiode 150
miljoen euro extra gereserveerd voor verbeteringen van het OV,
waaronder capaciteitsuitbreidingen en betere overstapmogelijkheden
tussen fiets, auto en OV. In acht tot tien regio's wordt in 2007 en
2008 geëxperimenteerd met gratis of goedkoop OV voor forenzen.
Een klimaatbestendige en veilige samenleving;
In de onlangs gepresenteerde Watervisie wordt beschreven in welke
richting het beleid zich de komende jaren moet ontwikkelen om
Nederland op de lange termijn klimaatbestendig te houden. Eind 2007
verschijnt een concept-beleidskader voor het IJsselmeer. Een
Deltacommissie voor de kust adviseert in 2008 hoe we ons de komende
honderd jaar tegen hoog water moeten beschermen. Daarnaast is er vanaf
2009 250 miljoen euro extra gereserveerd voor de aanpak van de
primaire waterkeringen.
Er wordt verder fors ingezet op het verminderen van de CO2 uitstoot
door het stimuleren van innovatie en maatregelen zoals het invoeren
van een ecolabel voor auto's, experimenten met waterstofauto's in de
regio Rotterdam en grootschalige proeven met `slimme auto's' met
interactief ICT-systeem in de vier grote steden.
Het succesvolle verkeersveiligheidsbeleid wordt met kracht voortgezet.
Najaar 2007 komt Verkeer en Waterstaat met de nieuwe
verkeersveiligheidsstrategie, met meer aandacht voor kwetsbare
verkeersdeelnemers als ouderen, jongeren en langzaam verkeer.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat