Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

QlikTech slaat vleugels verder uit

Rogier Verheij wordt Vice President of Sales International Markets

Hoofddorp, 18 september 2007 QlikTech, s werelds snelst groeiende Business Intelligence (BI)-softwarebedrijf, heeft Country Manager Benelux Rogier Verheij benoemd tot Vice President of Sales International Markets. In deze (neven)functie zal Verheij zich bezighouden met het ontginnen van markten waar QlikTech momenteel nog niet of nauwelijks actief is, zoals Azië en Australië. Hiermee wil QlikTech zijn positie als leverancier van zijn baanbrekende, gebruiksvriendelijke zakelijke analysetool QlikView verder versterken.

Op dit ogenblik heeft QlikTech klanten in 73 landen. In ongeveer vijftien landen beschikt de BI-specialist over verkoopkantoren en businesscentra, waaronder de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Duitsland, Scandinavië, Frankrijk en de Benelux. Alle landen waar QlikTech nog geen vestigingen heeft, vallen onder International Markets. Enerzijds gaat het hierbij om complete werelddelen, zoals Azië, Australië en Latijns-Amerika, anderzijds om afzonderlijke landen, zoals Spanje, Italië en Turkije. De bewerking van deze nieuwe markten is geënt op het succesvolle Nederlandse model dat Verheij bij de oprichting van de Benelux-vestiging eind 2005 geïntroduceerd heeft: een multi-channel beleid, gericht op direct sales (met de focus op Lighthouse Accounts), partnerships (ondersteund door het partnerprogramma Qonnect) en distributiekanalen om de onderkant van de markt - het Small Office/Home Office-segment - te bedienen. Dit model heeft ervoor gezorgd dat QlikTech hier, na amper twee jaar, al net zo veel bedrijven bediend als Cognos en Business Objects, bedrijven die al tientallen jaren actief zijn.

De implementatie van QlikTechs International Markets-programma is onlangs van start gegaan. De belangrijkste onderdelen van dit programma zijn het invoeren van bovengenoemde Benelux-strategie, het uitrollen van het bijbehorende framework en het zoeken van geschikte partners: Build Partners die QlikView als add-on bovenop hun eigen applicaties zetten, Sell Partners die QlikView verkopen als ontwikkelplatform voor BI-applicaties en Deploy Partners die QlikView implementeren. De eerste resultaten van deze operatie zijn binnenkort zichtbaar'. Zo heeft QlikTech recentelijk een twintigtal partners opgetekend in Azië en opent het in oktober 2007 een nieuw verkoopkantoor in Frankrijk. Verheij trekt daarbij, als Vice President of Sales International Markets, de kar wat betreft business development en sales. Zodra de vestigingen in een regio of land hun eigen management hebben en op eigen benen kunnen staan, zit zijn taak erop en kan hij zich weer op andere markten richten.

De doelstelling van ons International Markets-programma is tweeërlei, aldus Verheij. In de eerste plaats streven we naar een substantiële groei van het aantal gebruikers. Onze vorige doelstelling, één miljoen gebruikers medio 2007, gaan we halen. Inmiddels hebben we honderd miljoen gebruikers als nieuwe ambitie geformuleerd. Om dat aantal te realiseren, moeten we nieuwe markten aanboren. OEM s spelen daarin een belangrijke rol. Doordat onze BI-software, QlikView, zich eenvoudig laat integreren in andere software, is het makkelijk mee te bundelen met andere software, zoals CRM-, ERP- of HRM-software. Als je dat in een land als China kunt bewerkstelligen, schiet het aantal gebruikers meteen sky high. En dat heeft weer zijn uitstraling naar andere regio s. Maar ook nieuwe partners kunnen het aantal gebruikers flink opschroeven, doordat zij veel software implementeren, klanten adviseren en graag een nuttige aanvullende BI-module van QlikView meeleveren. Bovendien maakt onze wereldwijde aanwezigheid ons aantrekkelijker voor mondiale spelers. Allemaal factoren waarmee we ons marktaandeel aanzienlijk kunnen vergroten.

Op die manier kan QlikTech ook zijn tweede doelstelling verwezenlijken: jaarlijks met minimaal tachtig procent groeien. Dat hebben wij nu drie jaar achtereen gepresteerd. En ook in de eerste helft van 2007 zijn we daar, naar het zich laat aanzien, weer in geslaagd. Dit betekent dat wij in een tijdsbestek van zes maanden bijna de omzet van heel 2006 hebben geëvenaard, stelt Verheij tevreden vast. Waar dat in uitmondt, is nu nog niet te overzien. Het zou mij niet verbazen als we binnen afzienbare tijd marktleider zijn; we hebben er in elk geval het product voor. Maar dat hebben wij niet als doelstelling gedefinieerd. Sterker, we redeneren andersom. We willen de gebruiker nog meer gebruiksgemak bieden. Dan komt de rest vanzelf wel.

GARTNER WEBSEMINAR

INTRODUCTIE QLIKVIEW

QLIKVIEW GRATIS TRIAL

PERSARCHIEF

Over QlikTech

QlikTech is s werelds snelst groeiende Business Intelligence (BI)-softwarebedrijf. QlikView, het vlaggenschip van het bedrijf, heeft momenteel 269.000 gebruikers bij 5.980 klanten in 73 landen, verspreid over de hele wereld. Iedere dag verwelkomt QlikTech gemiddeld twaalf nieuwe klanten. Door deze explosieve groei heeft het bedrijf zijn inkomsten in het boekjaar 2006 met 80% en in het boekjaar 2007 met 96% zien stijgen.

QlikView maakt het zeer eenvoudig om verfijnde analyses te implementeren, te gebruiken en te onderhouden. Met QlikTechs gepatenteerde in-memory BI-technologie kan de gebruiker reusachtige dataverzamelingen direct in het interne geheugen van de computer laden en manipuleren. Dit kan al op relatief simpele hardware, wat een betaalbare, brede implementatie binnen slechts twee tot drie weken mogelijk maakt.

QlikTech, in 1993 opgericht in Zweden, heeft vestigingen in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Scandinavië en de Benelux (Hoofddorp). Het bedrijf werkt wereldwijd met meer dan vijfhonderd partners. Tot de klanten in de Benelux behoren: ABX Logistics, ADP, Atos Origin, ING Trust, KLM, MarktSelect (Graydon), Merck Sharp & Dohme, Panasonic, Schenker, ThiemeMeulenhoff, TNT en Zurich Verzekeringen.



Ingezonden persbericht