Fantastische seizoensstart van Nederland 1, 2 en 3.

De najaarsprogrammering van de publieke omroep is sinds deze week op volle sterkte. Dat heeft direct tot prima resultaten geleid. Het gezamenlijke marktaandeel van Nederland 1, -2 en -3 bedroeg gisteren 40% (bron: KLO I&A , leeftijd: 6+, tijdvak 18.00-24.00 uur). Dit is het hoogste kijktijdaandeel excl. voetbal sinds de invoering van het programmeermodel in september 2006.

Uitschieter op Nederland 1 was Spoorloos (KRO) met ruim 2,1 miljoen kijkers en een marktaandeel van 34%. Ook Radar (TROS), het NOS 20.00 uur Journaal, Flikken Maastricht (TROS) en Pauw & Witteman (VARA/NPS) scoorden ruim boven de miljoen kijkers. De commotie rond Rita Verdonk trok veel kijkers naar Eén Vandaag (TROS/AVRO), Nova (NPS/VARA/NOS) en Pauw & Witteman (VARA/NPS), waar zij te gast was.

Op Nederland 2 maakte het nieuwe middagmagazine Max & Loretta (Max) met ruim 500.000 kijkers een goede start. Ook Nederland 3 had een primeur met een nieuwe dagelijks programma De nieuwste show (BNN/NPS). Deze satirische nieuwsshow trok 300.000 kijkers. De eerste aflevering van Holland Sport (VPRO) op Nederland 3 werd met ruim een half miljoen kijkers goed bekeken.