Ingezonden persbericht


PERSBERICHT 19 September 2007

BARIN ZEGT: "Ik verticket" tegen vlieg-ticket-belasting

In het kader van de regeringsplannen vanaf 2008 een extra ticketbelasting in te voeren, start de BARIN op 19 september een publiek actie tegen deze Nederlandse maatregel.

BARIN roept middels een opvallende advertentie in de landelijke dagbladen allen op, die van de luchtvaart gebruik maken en/of in de reis- en luchtvaart branche werkzaam zijn, via de speciale website www.ikverticket.nl, hun stem te laten horen door zich tegen deze ticket belasting uit te spreken.

Posters met eenzelfde oproep zullen daarna op de Nederlandse luchthavens geplaatst worden

BARIN stelt vast dat het hier een extra ticketbelasting betreft die de vliegreiziger elke keer moet betalen wanneer een vliegreis wordt gemaakt naar- en van Nederland.

Eerst werd nog de indruk gewekt dat dit was om het milieu te helpen! Dat blijkt echter helemaal niet het geval en gaat de 350 miljoen Euro extra belastingopbrengsten elk jaar naar de staatskas t.b.v. algemene middelen.

Een Schijnbelasting dus!

Uit onderzoek blijkt dat deze ticketbelasting verregaande negatieve gevolgen heeft.

Elke vliegreis wordt per persoon fors duurder, naar verluidt variërend van Euro 11,25 voor de korte- en 45 Euro voor de lang afstandsvluchten.

Het betreft een maatregel die voor vertrek- en aankomst in Nederland van toepassing wordt, dus zullen er minder passagiers van- en naar Nederland gaan reizen.

Een van de BARIN airline-leden liet al weten dat wanneer deze maatregel werkelijk van kracht wordt, zij Nederland noodgedwongen niet meer kunnen aanvliegen. Vandaag liet een ander BARIN lid weten in een dergelijk geval haar vluchten programma fors te moeten bijstellen, wat tot een afname van 220.000 passagiers zal leiden

Het Centraal Plan Bureau signaleert een aanzienlijke passagiersdaling van ca 15% en de Kamer van Koophandel kwantificeert dit in een verlies van zo'n 12.000 banen in de luchtvaartbranche.

De totale economische schade die gaat ontstaan, wordt geschat op ongeveer 1 miljard euro per jaar.

Genoeg redenen voor alle luchtvaartmaatschappijen die de Nederlandse markt bedienen, verenigd in de BARIN (Board of Airline Representatives in the Netherlands), om reeds bij de eerste berichten over dit regeringplan eerder dit jaar direct in actie te komen.

De BARIN heeft de overheid duidelijk en bij herhaling laten weten vóór een schoon milieu te zijn en verwezen naar grote bedragen die haar leden-luchtvaart- maatschappijen voortdurend in maatregelen investeren die daar toe een fundamentele bijdrage leveren; maar zij spreken zich met een duidelijk NEE -Ik verticket - uit tegen deze schijn-belasting.

Daarenboven werd tevens de mogelijke strijdigheid van een dergelijk ticketbelasting met de Europese- en internationale luchtvaart wet en regelgeving (Verdrag van Chicago) aangegeven.

BARIN staat in deze niet alleen. Belangrijke organisaties zoals de Association of European airlines (AEA), ANVR, Consumentenbond, CPB, European Low Fare Airline Association (ELFAA) IATA, Kamer van Koophandel, NBTC, Milieu- en Natuurplanbureau (MNP), Nederlandse Vereniging van Luchthavens (NVL), Platform Nederlandse Luchtvaart, Schiphol Group en vele andere betrokkenen hebben onomwonden aangegeven dat deze maatregel schadelijk is voor het Milieu, de Economie, het betrokken bedrijfsleven -werkgevers en werknemers - in de branch en "last but not least" de consument.

In t kort: een "Penny (eurocent) wise - Pound (euro) foolish" kortzichtige maatregel.