Ingezonden persbericht



Zoetermeer, 18 september 2007

Lastenverzwaringen maken plannen kabinet onbereikbaar

Hoewel Transport en Logistiek Nederland (TLN) ingenomen is met de ambitieuze verkeers- en vervoersplannen in de miljoenennota, vreest TLN dat de plannen onbereikbaar zijn door onhaalbare milieudoelstellingen en explosieve lastenverzwaringen. Algemeen voorzitter Alexander Sakkers: 'het is positief dat het kabinet prioriteit wil geven aan het versterken van de logistieke concurrentiekracht van Nederland door te investeren in de mainports en wegen. Alleen de weg ernaar toe is volledig onhaalbaar door de lastenverzwaringen. Zakelijke rijders zullen geen meter minder rijden door een dieselaccijnsverhoging die enkel de economie schaadt en bovendien niets oplevert voor het klimaat dat juist meer gebaat zou zijn bij het promoten van dieselmotoren. Ook omdat het kabinet de CO2-uitstoot niet zoals de rest van Europa met 20%, maar met 30% wil verlagen.'

TLN hoopt dat het kabinet wil doorpakken en echt snellere besluitvorming wil realiseren rondom de aanleg van nieuwe wegen. Om Nederland weer in beweging te brengen, ondersteunt TLN het belang van een snelle landelijke invoering van kilometerbeprijzing en gaat ervan uit dat dit gebeurt conform het plan Nouwen. Wel maakt TLN zich zorgen over de financiële uitwerking hiervan. Sakkers: 'Ik maak mij grote zorgen over de toenemende filedruk. Nederland slibt langzaam dicht en het is te stil rondom een voortvarende aanpak om de files aan te pakken. Het is noodzakelijk voor de economische slagkracht van Nederland dat de bestuurlijke spaghetti wordt aangepakt.'

Het kabinet wil de logistieke concurrentiekracht van Nederland versterken door meer te investeren in de infrastructuur en innovatie. TLN pleit hier al langere tijd voor en is dan ook tevreden met deze plannen. Maar TLN waarschuwt ervoor dat de mooie doelstellingen van Verkeer en Waterstaat zullen worden ingehaald door de werkelijkheid wanneer de plannen voor een dieselaccijnsverhoging worden doorgezet. De lastenverzwaring kosten transport en logistieke bedrijven minstens 125 miljoen euro per jaar waardoor de sector concurrentiekracht ten opzichte van de buurlanden verliest. En dat staat juist haaks op de eerder genoemde doelstellingen van het kabinet. Sakkers concludeert: 'De kabinetsplannen ontberen realiteitszin. Het is een verzameling losstaande maatregelen, die haaks op elkaar staan.'

TLN werkt samen met RAI Vereniging, BOVAG, EVO en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) in Rijdend Nederland aan een gezamenlijke campagne om actie te voeren tegen de kabinetsplannen, die automobilist en transportsector tenminste 500 miljoen euro per jaar extra aan belasting en heffingen gaan kosten.


---