Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl 2513AA22XA

Contactpersoon Ons kenmerk UB/K/2007/30318 Doorkiesnummer Datum 18 september 2007

Onderwerp Loonaangifteketen

Vanaf april 2007 hebben wij u in diverse brieven en in verschillende Algemeen Overleggen deelgenoot gemaakt van de problemen die spelen in de loonaangifteketen. Aangezien de problemen zich opstapelden hebben wij destijds besloten tot een integrale analyse van de problemen.
Zoals wij in het AO van 4 juli jl. bespraken is de probleemanalyse opgesteld door het gemeenschappelijke beheerteam en is Het Expertise Centrum (HEC) ingeschakeld om ons een onafhankelijk oordeel te geven over de kwaliteit van de analyse en toereikendheid van de aanpak daarvan. In dat kader werd het beheerteam versterkt en onder een éénhoofdige leiding geplaatst. Door het beheerteam is intensief en in goede samenwerking met de Belastingdienst en het UWV aan de Integrale probleemanalyse gewerkt. Er is overleg gevoerd over de te nemen maatregelen met diverse automatiseringsbedrijven. Voorts zijn wij in diverse overleggen met alle betrokkenen waaronder HEC op de hoogte gehouden van de voortgang bij de Integrale probleemanalyse. De voortgang is door ons ook gevolgd door middel van de maandrapportages van het beheerteam.
Ook de Inspectie Werk en Inkomen (IWI) heeft de voortgang gevolgd en op 14 september 2007 aan de Minister van SZW aanbevelingen gedaan om voor de korte termijn voldoende te waarborgen dat de in de Integrale probleemanalyse opgenomen oplossingen worden gerealiseerd.

Integrale probleemanalyse: analyse en maatregelen
Het beheerteam heeft de tijd hard nodig gehad om te komen tot een voldragen analyse. Zoals ook HEC concludeert kon in de beschikbare tijd niet meer gedaan worden. Wij menen dat toezending aan uw Kamer van de nu voorliggende probleemanalyse en de voorgestelde maatregelen niet langer uitgesteld behoefde te worden ondanks de vaststelling van het HEC dat op een aantal punten nog een aanvulling gewenst is op de voorliggende aanpak (het betreft met name de meer gedetailleerde planningsinformatie).

Bepalend voor de voorgestelde aanpak is dat het beheerteam ­ en dat wordt onderschreven door HEC- heeft vastgesteld dat de complexiteit van de oorzaken van de problemen in de loonaangifteketen dermate is dat niet in één keer kan worden gekomen tot een robuuste keten.

Ons kenmerk UB/K/2007/30318

In de analyse wordt onderscheid gemaakt tussen een werkende, stabiele en robuuste keten. Van een werkende keten is sprake als:
"de organisaties, die belast zijn met de uitvoering van wettelijke taken, kunnen beschikken over de gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van die taken, inclusief handhaving; voor inhoudingsplichtigen is er sprake van een verlichting van de administratieve lasten" Pas als een werkende keten, zoals hierboven omschreven, is gerealiseerd kan worden begonnen om van een werkende keten een stabiele keten te maken. In de probleemanalyse wordt dit beschreven als de overstap van het ene plateau naar het ander plateau. De overstap naar het laatste plateau; de robuuste keten, kan pas worden genomen als de stabiele keten is bereikt en er politieke keuzes zijn gemaakt.

Om de toegankelijkheid van de analyse te vergroten is een managementsamenvatting opgenomen. In de Integrale probleemanalyse ligt de nadruk op de maatregelen die gericht zijn op het realiseren van een werkende loonaangifteketen. In aanvulling op de probleemanalyse zult u nog voor januari 2008 het definitieve normenkader ontvangen, nadat het door de Belastingdienst en UWV is vastgesteld en door ons akkoord is bevonden. Dit normenkader geeft richting aan en stelt de kaders voor de sturing- en verantwoordingsrapportage over de loonaangifteketen. In november 2007 zult u de volgende halfjaarrapportage over de samenwerking tussen het UWV en de Belastingdienst ontvangen.

Oordeel HEC en aanbevelingen IWI
HEC is van mening dat het beheerteam binnen de beschikbare tijd al het mogelijke heeft gedaan om de problemen en de bijpassende oplossingen in kaart te brengen en de oplossingen in gang te zetten. Het eindoordeel van HEC luidt dat de Integrale probleemanalyse een goede en complete analyse van de problematiek geeft. Daarbij bieden naar het oordeel van HEC de nu voorgestelde korte termijn maatregelen en acties een voldoende groeipad naar een meer optimale keten- en procesinrichting en een beheersbare uitvoering. De belangrijkste kanttekeningen van HEC zijn:

· bij het voorgestelde besturingsmodel voor de herstelwerkzaamheden zal veel afhangen van hoe dit model in de praktijk gaat functioneren. Kritieke punten zijn hierbij de doorzettingsmacht en hulpbronnen voor de ketenmanager en de daadwerkelijke wil tot samenwerking van de Belastingdienst en het UWV;

· niet kan worden gezegd of de maatregelen ook op de beoogde opleverdata zullen worden gerealiseerd omdat daarvoor de onderbouwing ontbreekt en de bijgeleverde planningsinformatie (nog) onvoldoende is;

· de plateauplanning om uiteindelijk tot een robuuste keten te komen spreekt HEC aan, maar zou concreter kunnen zijn op het punt van opleverdata van een werkende keten en bijbehorende oplevering van een fundamentele analyse voor een stabiele loonaangifteketen op lange termijn.


---

Ons kenmerk UB/K/2007/30318

De Inspectie Werk en Inkomen beschouwt de voorziene maatregelen als stappen in de goede richting om tot een werkende loonaangifteketen te komen en is positief over de voorziene maatregelen om tot verbetering van de samenwerking en het versterken van de ketenregie te komen.
IWI acht het voor het goed kunnen vervullen van de rol van ketenmanager van belang dat op korte termijn invulling wordt gegeven aan het realiseren van managementinformatie over het functioneren van de loonaangifteketen, de nadere uitwerking van het normenkader en het uitwerken van het groeipad om de eindsituatie te bereiken. Verder beveelt IWI voor een zorgvuldige implementatie integrale ketentesten aan en wijst erop dat de gegevens in de polisadministratie van voldoende kwaliteit moeten zijn.

Reactie op de bevindingen van HEC en IWI
Wij rekenen het tot onze verantwoordelijkheid om te bewerkstelligen dat de ketenmanager beschikt over de voor zijn functioneren noodzakelijke doorzettingsmacht en hulpbronnen. De noodzakelijke onderbouwing of de maatregelen op de beoogde opleverdata zullen worden gerealiseerd en de planningsinformatie zullen nog in september 2007 gereed zijn in de vorm van een netwerkplanning. Deze netwerkplanning is de concrete uitwerking van het eerste plateau (de werkende keten) en bevat meer gedetailleerd inzicht in de te treffen maatregelen en de realisatie daarvan. Over de netwerkplanning zullen wij het onafhankelijke oordeel van HEC vragen.
HEC geeft aan dat bij de eerste plateau overgang een gedegen fundamentele analyse moet worden opgeleverd voor de inrichting van een stabiele en later robuuste keten. Dit impliceert dat op het moment dat vastgesteld kan worden dat er sprake is van een werkende keten, het besluit moet worden genomen om stappen te zetten richting een stabiele keten en dat aan dat besluit de genoemde analyse ten grondslag moet liggen. Dit is ook in lijn met de opmerking van IWI dat de plateau's moeten zijn voorzien van ijkmomenten om te kunnen vaststellen of planningen gehaald worden. Om u goed te informeren over de ontwikkelingen m.b.t. de loonaangifteketen stellen wij voor om na de halfjaarlijkse novemberrapportage inzake de loonaangifteketen niet te wachten tot die van mei, maar u ook halverwege januari een rapportage te doen toekomen waarin wordt ingegaan op de stand van de plateauplanning. Overigens zij opgemerkt dat in de novemberrapportage nog geen beeld kan worden gegeven van de effecten van de integrale probleemanalyse aangekondigde maatregelen. Daarvoor is deze rapportage te vroeg.

Met betrekking tot het uitvoeren van integrale ketentesten onderschrijven wij de aanbevelingen van IWI; waar mogelijk en nodig zullen deze testen worden uitgevoerd. Als gevolg van de nu voorziene maatregelen zal naar verwachting de kwaliteit van de in de polisadministratie opgenomen gegevens fors verbeteren. Dit is ook noodzakelijk om te komen tot de authentieke registratie van Lonen, Arbeids- en Uitkeringsverhoudingen.


---

Ons kenmerk UB/K/2007/30318

Oordeel
Met de probleemanalyse zijn de problemen van de loonaangifteketen zo volledig mogelijk in beeld gebracht. Wij zijn er zeker van dat de in de probleemanalyse opgenomen maatregelen een goede basis vormen om te komen tot de structurele oplossing voor de problemen in de loonaangifteketen. Op basis van de in de integrale probleemanalyse voorgestelde maatregelen is het onze inzet en verwachting dat eind 2008 vastgesteld zal kunnen worden dat de werkende keten in 2008 is gerealiseerd. De organisaties belast met de uitvoering van wettelijke taken zullen dan moeten kunnen beschikken over de gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van die wettelijke taken, inclusief handhaving en voor inhoudingsplichtigen moet er sprake zijn van verlichting van de administratieve lasten. Dit laatste betekent feitelijk dat - in tegenstelling tot de jaren 2006 en waarschijnlijk 2007 - de uitvraag van jaarloongegevens beperkt zal blijven tot maximaal 5% van het bestand inhoudingsplichtigen, inclusief notoir onwilligen.

Het in de Integrale probleemanalyse aangekondigde ketenbureau speelt een cruciale rol in de verdere ontwikkeling richting een robuuste keten. HEC en IWI wijzen dan ook op de noodzaak de regie op de keten te versterken. Nu de integrale probleemanalyse is afgerond en het duidelijk is dat via het ketenbureau gekozen wordt voor een meer duurzame en verzwaarde constructie is het wenselijk om een ervaren ketenmanager te benoemen die mede kan zorgen voor een juiste positionering van het ketenbureau. De Raad van bestuur van UWV en het MT van de Belastingdienst zullen binnen enkele dagen tot de benoeming van de ketenmanager overgaan.

De realiteit gebiedt ons echter ook op te merken dat ook in een werkende keten zich van tijd tot tijd nog problemen kunnen en zullen voordoen. De maatregelen in het kader van de monitoring van de keten en de krachtige positie van de ketenmanager binnen de keten bieden naar onze overtuiging de waarborg, dat deze problemen minder zullen zijn en in een vroeg stadium kunnen worden gesignaleerd en opgelost.
Wij zullen de stappen op weg naar de werkende keten en daarop volgende ontwikkelingen nauwlettend blijven bewaken. Voor de wijze waarop wij geïnformeerd worden over de ontwikkelingen binnen de loonaangifteketen verwijzen wij u naar hoofdstuk 13 van de integrale probleemanalyse.

Terugbetaling premies voor de zorgverzekeringswet en terugbetaling te hoge voorschotten In de motie van het lid Omtzigt en Heerts (Kamerstukken II 2006/07 28219 en 31066, nr 41) wordt gevraagd om deadlines voor de terugbetaling van teveel betaalde zorgverzekeringswetpremies en werknemerspremies over de jaren 2006 tot en met 2008. Voor