AutoRai

Ford introduceert ECOnetic-modellen met ultralage CO2-uitstoot

(9/21/2007)
Met de introductie van een geheel nieuwe serie Ford ECOnetic-modellen, gepresenteerd op de Frankfurt Motor Show 2007, biedt Ford Europa de consument nog meer alternatieven op het gebied van auto's met een lage CO2-uitstoot.

Ford gebruikt in deze auto's de nieuwste common-rail dieselmotoren in combinatie met andere, zorgvuldig geselecteerde technieken waarmee de CO2-uitstoot tot een absoluut minimum kan worden beperkt.

De eerste in deze reeks, die begin volgend jaar wordt verwacht, is de Ford Focus ECOnetic, met een ongekend lage CO2-uitstoot van slechts 115g/km â met een conventionele motor. De Ford ECOnetic-lijn wordt verder in 2008 uitgebreid met een Ford Mondeo met een CO -uitstoot die minder is dan 140 g/km en een compleet nieuw model in het B-segment met een uitstoot van minder dan 100 g/km.

"Onze huidige Europese productportfolio is al uitermate concurrerend op het gebied van CO2-uitstoot, maar we weten ook dat steeds meer consumenten een zo laag mogelijke uitstoot een belangrijk aankoopargument vinden en dat ze steeds meer auto's hebben om uit te kiezen," aldus John Fleming, President en CEO van Ford Europa.

"Met de introductie van een aantal modellen met een extreem lage CO2-productie en speciale Ford ECOnetic-logo's in drie belangrijke marktsegmenten willen we een goed alternatief bieden aan klanten die lage emissies zwaar laten meewegen in hun aankoopbeslissing.

"We hebben de naam Ford ECOnetic gekozen omdat deze naam milieuvriendelijke technologie in verband brengt met 'energie in beweging', het 'kinetic design' kenmerk dat tot uiting komt in de rijeigenschappen en de aansprekende styling van Ford", vervolgt Fleming. "Maar de naam maakt ook duidelijk dat de nadruk op ultralage emissies beslist niet ten koste zal gaan van de kwalitatief hoogwaardige rijdynamiek die onze klanten van Ford gewend zijn."

De nieuwe Ford Focus ECOnetic: ongekend lage emissies Het eerste model waarin deze nieuwe technologie wordt toegepast, is de nieuwe Ford Focus, het populairste model van Ford.

De Ford Focus ECOnetic, die wordt geïntroduceerd als integraal onderdeel van de nieuwe Focus-reeks, wordt eind 2007 in productie genomen en is vanaf het begin van 2008 in heel Europa leverbaar.

De nieuwe Ford Focus ECOnetic is het bewijs dat een gunstig brandstofverbruik en een aanzienlijk verlaagde CO2-uitstoot kunnen worden gerealiseerd met conventionele motortechnologie, gekoppeld aan een slimme combinatie van afzonderlijke maatregelen voor brandstofbesparing.

De nieuwe Ford Focus ECOnetic wordt aangedreven door een buitengewoon efficiënte 109 pk (80 kW) sterke 1.6 liter Duratorq TDCi-motor met standaard dieselpartikelfilter (DPF). Deze motor heeft een gemiddeld verbruik van slechts 4,3 l/100km, wat overeenkomt met een gemiddelde CO2-uitstoot van 115g/km.

"De grootste uitdaging voor ons engineeringteam was een zo groot mogelijke CO2-reductie met beschikbare, betaalbare technologie," zegt Gunnar Herrmann, Vehicle Line Director voor Ford bij de divisie Medium Cars. "Het resultaat van deze inspanning is zowel een ongeëvenaard schone auto op basis van een ultramoderne conventionele motor, als een aantal nuttige ontdekkingen die we op den duur ook kunnen toepassen in andere dieselmodellen van Ford."

De al zeer zuinige 109-pk versie met dieselpartikelfilter (DPF) is als basis gebruikt en het uitgangspunt voor het realiseren van dergelijke waarden was het verlagen van de rijweerstand. Om de aerodynamische eigenschappen te verbeteren, is de auto aan de voorkant 10 mm en aan de achterkant 8 mm verlaagd. De auto wordt bovendien standaard voorzien van een aerodynamische kit geleverd die bestaat uit een gewijzigde voorbumperskirt, zijskirts en een achterspoiler. De aerodynamische eigenschappen zijn verder verbeterd door de buitenste gebieden van de benedengrille te voorzien van afsluitplaten aan de binnenkant. In combinatie met 195/65R15-banden wordt een heel goede luchtweerstandscoëfficiënt van 0,31 bereikt.

Een andere maatregel voor het verminderen van de rijweerstand, die voor het eerst is toegepast op de Focus ECOnetic, is de introductie van een nieuwe transmissieolie met lage viscositeit die is ontwikkeld door Ford-partner BP. Tijdens de tests bleken de voordelen hiervan zo groot, dat deze nieuwe BP-transmissieolie ook zal worden geïntroduceerd in andere Ford-producten in het C- en CD-segment.

Mondeo en nieuwe compacte Ford gepland voor 2008 De Ford ECOnetic-reeks wordt in 2008 uitgebreid met Fords populaire producten uit het zeer concurrerende CD- en B-segment.

De nieuwe, zeer goed ontvangen Ford Mondeo wordt uitgebreid met een Ford ECOnetic-model met een doelstelling van minder dan 140 g/km CO2-uitstoot met dieselpartikelfilter.

Op de Frankfurt Motor Show van 2007 is een demonstratiemodel van de Ford Mondeo ECOnetic gepresenteerd. Dit model is uitgerust met een 2.0-liter Duratorq TDCi-motor van 115 pk (85 kW) met een handgeschakelde 6-versnellingsbak en een dieselpartikelfilter. Generieke maatregelen om de lage CO2-uitstoot te bereiken zijn een herkalibratie van de motor, een verlaagde wielophanging, banden met een lage rolweerstand en aerodynamische verbeteringen zoals afsluitplaten voor het grilraster. Daarnaast dragen de gewijzigde overbrengingsverhoudingen en de nieuwe transmissieolie met lage viscositeit bij aan de lage gemiddelde CO -uitstoot van deze auto (minder dan 140 g/km).

Later in 2008 krijgen de ECOnetic-modellen van de Mondeo en de Focus gezelschap van de compleet nieuwe compacte auto in het B-segment, die een CO2-uitstoot van minder dan 100 g/km zal hebben.

"Wij willen een alternatief bieden met een lage CO2-uitstoot, of de consument nu een grote of compacte auto wil aanschaffen. Daarom doen onze engineers hun uiterste best om zo snel mogelijk een nieuwe Mondeo ECOnetic te leveren, alsook een ECOnetic-versie van onze compleet nieuwe B-segment auto. De Ford Verve Concept in Frankfurt geeft al een hint met betrekking tot de vormgeving van dit model", vervolgt Fleming.

Net als de nieuwe Ford Focus ECOnetic zullen deze twee nieuwe modellen naar verwachting een gemiddelde CO2-uitstoot en een brandstofverbruik hebben die tot de laagste in hun marktsegment behoren voor auto's met conventionele technologieën.

Meer keuze
Met de toevoeging van de nieuwe Ford ECOnetic-dieseluitvoeringen aan zijn ruime productaanbod biedt Ford de Europese consument tegen het einde van 2008 een betaalbaar alternatief van acht milieuvriendelijke auto's: drie Ford ECOnetics- en vijf Ford Flexifuel-modellen.

Ford Europa loopt voorop met het gebruik van Flexifuel-technologie op basis van energie uit hernieuwbare biomassa. Met het uitbrengen van nieuwe versies van de Ford Mondeo, de Ford S-MAX en de Ford Galaxy (naast de reeds uitgebrachte Flexifuel-modellen van de Ford C-MAX en de nieuwe Ford Focus) biedt Ford vanaf begin 2008 een van de breedste Flexifuel-assortimenten in Europa.

Alle Flexifuel-auto's van Ford kunnen rijden op bio-ethanol E85 (een mengsel van 85 procent bio-ethanol en 15 procent benzine), alleen op benzine, of op een willekeurige verhouding van beide brandstoffen in één tank, als alternatief voor de conventionele technologie van uitstluitend benzinetechnologie.

Als bio-ethanol wordt gebruikt in combinatie met Fords Flexifuel-technologie, kan de totale CO2 (broeikasgas)-uitstoot gedurende de totale levensduur van de auto met 30 tot 80 procent worden verminderd zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties of rijeigenschappen.

Ford levert van bepaalde modellen ook omgebouwde uitvoeringen voor LPG (Liquified Petroleum Gas) en CNG (Compressed Natural Gas). Deze zijn verkrijgbaar in een aantal Europese landen, zoals Duitsland en Oostenrijk, waar de benodigde infrastructuur aanwezig is om klanten die voor deze optie kiezen te bedienen.

"Welk model onze klanten ook kiezen, de Ford ECOnetic, Flexifuel of, indien beschikbaar, LPG of CNG, ze zijn verzekerd van betaalbare, praktische technologie voor een lage CO2-uitstoot én van de vaste kwaliteiten van ons merk, zoals de uitstekende rijeigenschappen en de betrouwbaarheid gedurende de hele levensduur van de auto", zegt Fleming.
"Er bestaat niet één ultieme oplossing voor duurzame mobiliteit, maar Ford blijft zich inspannen voor milieutechnisch geavanceerde auto's en technologieën om de ontwikkeling gaande te houden. De Ford ECOnetic-modellen zijn de volgende stap in deze ontwikkeling, een stap waarmee ons aanbod alweer breder wordt", aldus Fleming.