Gemeente Soest

Klanttevredenheidonderzoek

Datum: 21/09/2007

Tevredenheid over de gemeentelijke dienstverlening verbeterd

De gemeente Soest heeft onderzocht hoe tevreden inwoners zijn over de diverse vormen van gemeentelijke dienstverlening. In de periode van 7 mei t/m 15 juni heeft de gemeente Soest voor een 2e keer een klanttevredenheidonderzoek uit laten voeren.

Uit de resultaten komt naar voren dat de gemeente Soest tevredenere klanten heeft dan twee jaar geleden toen er een vergelijkbaar onderzoek is gehouden.

Resultaten 2007

De ondervraagde inwoners geven de balie publiekzaken (rapportcijfer 7,6) de hoogste waardering. Ook de dienstverlening aan de het zorgloket/WMO-loket (rapportcijfer 7,5) en de receptie van het gemeentehuis (rapportcijfer 7,5) worden goed gewaardeerd. Een mindere waardering is er voor het e-mail contact (rapportcijfer 6,1) en het Meldpunt Woonomgeving (rapportcijfer 6,6).

Verder is onderzocht of de dienstverlening onder, gelijk of boven de verwachting is uitgevoerd. Voor 76,6% van de inwoners blijkt dat de dienstverlening aan de verwachting voldoet of boven de verwachting wordt uitgevoerd, 18,0% verwacht een betere dienstverlening.

Vergelijking met 2005

De dienstverlening in 2007 is ten opzichte van 2005 verbeterd. Vooral bij de dienstverleningsprocessen die in 2005 laag scoorde, wordt de dienstverlening in 2007 beter ervaren door inwoners. In 2005 gaven inwoners nog rapportcijfers onder de 6,0. Terwijl in 2007 op alle onderdelen hoger wordt gescoord dan een 6,1.

Schriftelijke contacten is met 0,9 punten beter gewaardeerd dan in 2005 (rapportcijfer 5,8 naar 6,7). De telefonische dienstverlening (rapportcijfer van 6,7 naar 7,0) en het Meldpunt Woonomgeving (rapportcijfer van 6,3 naar 6,6) laten een lichte verbetering zien.

Alleen bij het zorgloket/Wmo-loket is de tevredenheid op het oog lager geworden (rapportcijfer 8,1 naar 7,5).

Voor het zorgloket/Wmo-loket zijn in het onderzoek van 2007 meer inwoners (200) benaderd dan het onderzoek dat is uitgevoerd in 2005 (10 inwoners). Dit zorgt ervoor dat de resultaten representatiever en betrouwbaarder zijn geworden.

Verbetering

De gemeente Soest streeft ernaar ten minste een 7,0 te halen op alle dienstverleningsprocessen. Het onderzoek is uitgevoerd om inzichtelijk te maken waar de dienstverlening verbeterd kan worden. In het najaar wordt een verbeterplan opgesteld, waarin staat wat de gemeente gaat doen om de dienstverlening te verbeteren.

Het is de bedoeling dat het klantevredenheidonderzoek over een paar jaar opnieuw wordt uitgevoerd.

Het volledige rapport met de resultaten van het onlangs gehouden klanttevredenheidonderzoek is kunt u downloaden:

(in U kunt dit bestand openen met de Acrobat Reader. pdf-formaat)
* Volledig rapport klanttevredenheidonderzoek
* Samenvatting rapport klanttevredenheidonderzoek

.