Gemeente Heerhugowaard
Kruisiing Middenweg-Esdoornlaan/Van Eedenlaaan
Middenweg krijg extra verkeerslichten
Het kruispunt Middenweg-Esdoornlaan/Van Eedenlaan krijgt
verkeerslichten. De afgelopen vijf jaar zijn er vijftien ongelukken op
het kruispunt geweest, waarvan vijf met ernstig letsel van betrokken
verkeersdeelnemers. Reden voor de gemeente om dit kruispunt,
vooruitlopend op het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan, alvast aan
te pakken.
Bus krijgt voorrang
Een rotonde op de bewuste kruising is geen optie: er is geen ruimte
voor. Andere oplossingen, zoals er een 30-kilometerzone van maken, of
een wegversmalling, zullen ook geen soelaas bieden. âHet is gewoon
druk op die kruisingâ, zegt Martien Ippel, beleidsmedewerker verkeer
en vervoer van de gemeente. âAls mensen te lang moeten wachten, gaan
ze risicoâs nemen en dat zorgt voor ongelukken.â Verkeerslichten dus:
voor autoâs, fietsers en voetgangers. Net als bij de kruising
Middenweg-Vondellaan/Beukenlaan. Met dat verschil dat er op het
kruispunt Middenweg-Esdoornlaan/Van Eedenlaan geen ruimte is voor
extra opstelstroken voor afsland verkeer. Bus 160 en de brandweer
krijgen op het kruispunt voorrang, met behulp van het
verkeerslichtenbeïnvloedingssysteem KAR.
Er hebben zich al wat tegenstanders van de verkeerslichten gemeld. Die
zijn bang dat er rijen autoâs voor de stoplichten ontstaan, waardoor
de inritten van de woningen in de directe omgeving van het kruispunt
regelmatig geblokkeerd zullen raken. Ook zijn zij bang voor de
luchtvervuiling van uitlaatgasen door stilstaande en optrekkende
autoâs. Martien Ippel verwacht dat niet. âDat is ook niet het geval
bij de kruising Middenweg-Vondellaan/Beukenlaan.â Met het afstellen
van de verkeerslichten kun je de doorstroming beïnvloeden.
De verwachting is de verkeerslichten er begin 2008 zullen staan.
22-9-2007