Gemeente Heerhugowaard


Kruisiing Middenweg-Esdoornlaan/Van Eedenlaaan

Middenweg krijg extra verkeerslichten

Het kruispunt Middenweg-Esdoornlaan/Van Eedenlaan krijgt verkeerslichten. De afgelopen vijf jaar zijn er vijftien ongelukken op het kruispunt geweest, waarvan vijf met ernstig letsel van betrokken verkeersdeelnemers. Reden voor de gemeente om dit kruispunt, vooruitlopend op het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan, alvast aan te pakken.

Bus krijgt voorrang
Een rotonde op de bewuste kruising is geen optie: er is geen ruimte voor. Andere oplossingen, zoals er een 30-kilometerzone van maken, of een wegversmalling, zullen ook geen soelaas bieden. âHet is gewoon druk op die kruisingâ, zegt Martien Ippel, beleidsmedewerker verkeer en vervoer van de gemeente. âAls mensen te lang moeten wachten, gaan ze risicoâs nemen en dat zorgt voor ongelukken.â Verkeerslichten dus: voor autoâs, fietsers en voetgangers. Net als bij de kruising Middenweg-Vondellaan/Beukenlaan. Met dat verschil dat er op het kruispunt Middenweg-Esdoornlaan/Van Eedenlaan geen ruimte is voor extra opstelstroken voor afsland verkeer. Bus 160 en de brandweer krijgen op het kruispunt voorrang, met behulp van het verkeerslichtenbeïnvloedingssysteem KAR.

Er hebben zich al wat tegenstanders van de verkeerslichten gemeld. Die zijn bang dat er rijen autoâs voor de stoplichten ontstaan, waardoor de inritten van de woningen in de directe omgeving van het kruispunt regelmatig geblokkeerd zullen raken. Ook zijn zij bang voor de luchtvervuiling van uitlaatgasen door stilstaande en optrekkende autoâs. Martien Ippel verwacht dat niet. âDat is ook niet het geval bij de kruising Middenweg-Vondellaan/Beukenlaan.â Met het afstellen van de verkeerslichten kun je de doorstroming beïnvloeden. De verwachting is de verkeerslichten er begin 2008 zullen staan.

22-9-2007