GroenLinks

Poolse milieuminister botst met Europees Parlement

Aanleg Via Baltica 18 september 2007

Het heeft al voor heel wat opschudding gezorgd binnen de Europese milieubeweging: Polen wil een snelweg aanleggen recht door het unieke natuurgebied Rospuda Vallei. Een delegatie van het Europarlement concludeerde in juni dat dit moet worden tegengehouden, omdat het strijdig is met Europese natuurbeschermingswetten.

De Poolse milieuminister kwam afgelopen week zelf naar Brussel om zijn standpunt toe te lichten.

De Rospuda Vallei is een bijzonder natuurgebied met een grote diversiteit aan plant- en diersoorten. Het gebied valt onder de Europese Vogel- en Habitatrichtlijn, dat tot doel heeft natuurgebieden in Europa te beschermen. GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg reageert ontstemd: "Het is één van de grootste moerasgebieden in Europa. Polen heeft bij toetreding zelf voorgesteld het gebied op te nemen in de Vogel- en Habitatrichtlijn, vanwege zijn grote ecologische waarde. Dan kun je het nu natuurlijk niet verwoesten door er een snelweg, die ook wel Via Baltica wordt genoemd, dwars doorheen te leggen."

Onderzoeksmissie
Een delegatie van het Europees Parlement heeft in juni een bezoek gebracht aan de Rospuda Vallei. Naar aanleiding daarvan hebben David Hammerstein, europarlementariër voor de Spaanse Groenen, Thijs Berman, europarlementariër voor de Partij van de Arbeid en Martin Callanan, lid van het Europees Parlement voor de Britse Conservatieven, een verslag opgesteld. "Complimenten voor mijn collega´s. Hun onderzoeksmissie heeft hele duidelijke conclusies en aanbevelingen opgeleverd. Ze hebben onder meer met natuurorganisaties, vertegenwoordigers van de Poolse regering en met omwonenden gesproken. De conclusies liegen er niet om. De Via Baltica, zoals de Poolse regering die nu voor ogen heeft, zal een ramp zijn voor de Rospuda Vallei. Ook is duidelijk geworden dat er een goed alternatief is", aldus Buitenweg.

Poolse milieuminister
Vorige week was de Poolse milieuminister, Jan Szyszko, in Brussel om het standpunt van de Poolse regering toe te lichten. Het kwam daarbij tot een botsing tussen het Europees Parlement en de Poolse minister. Szyszko benadrukte hoe belangrijk de Via Baltica is voor de economische ontwikkeling van Polen en andere voormalige Oostbloklanden. Kathalijne Buitenweg is het daarmee eens: "De Via Baltica is niet alleen belangrijk voor de economische ontwikkeling van Polen maar ook voor de veiligheid daar. Nu denderen de vrachtwagens over binnenweggetjes en door Poolse dorpjes heen. Dat betekent echter niet dat de snelweg ten koste hoeft te gaan van een bijzonder natuurgebied. Er is een alternatieve, natuurvriendelijkere route mogelijk. Polen heeft dit nooit serieus overwogen. Bovendien moeten Polen en Europa meer aandacht besteden aan het verplaatsen van wegtransport naar duurzaam transport per spoor."

Europese Hof van Justitie
Eigenlijk zou de bouw van de Via Baltica in augustus beginnen, maar die is nu stil gelegd in afwachting van een spoedprocedure bij het Europese Hof van Justitie. De Europese Commissie heeft namelijk een aanklacht tegen Polen ingediend wegens het overtreden van de Vogel- en Habitatrichtlijn. De Poolse milieuminister reageerde boos. Hij stelde dat de oude lidstaten ook vaak genoeg natuur opgeofferd hebben voor infrastructuur. Volgens hem moet de Europese Unie die mogelijkheid nu ook aan Polen bieden. Hij benadrukte natuur belangrijk te vinden, maar stelde ook dat we daarbij de mensen niet uit het oog mogen verliezen.

"Natuurlijk hebben wij zelf in het verleden grote fouten gemaakt. Toch is dat geen argument om de aanleg van de Via Baltica, volgens het nu geplande traject, door te laten gaan. Het is in strijd met de Europese Habitatrichtlijn en Polen heeft zich net als alle andere lidstaten aan z´n afspraken te houden. Bovendien is het de bedoeling dat Europa mee gaat betalen aan dit project. Het Europees Parlement is daartoe alleen bereid als de Europese natuurwetgeving wordt gerespecteerd", aldus Buitenweg.

Zie ook:

* dossier Natuurbehoud in Europa

* verslag onderzoekscommissie Europees Parlement