Ingezonden persbericht


P S B E R I C H T

Jongeren willen voor een kleine, commerciële organisatie werken

Amsterdam, 19 september 2007 Over het algemeen hebben jongeren positieve verwachtingen wat betreft werkgelegenheid. De voornaamste drijfveren bij voorkeur voor een branche liggen bij kunnen werken met mensen , iets kunnen betekenen en creatief bezig kunnen zijn . Ze doen dit het liefst in loondienst binnen een kleine organisatie (
Jongeren werken het liefst in de branches gezondheid/ welzijn , horeca/recreatie/reizen , Kunst/ cultuur/ muziek/ design en Reclame/marketing/communicatie/media (resp. 16%, 10%, 6% en 6%).

De meerderheid prefereert een commerciële werkomgeving (55%). Overheid en non profit gaan ongeveer gelijk op met respectievelijk 25 en 20%.

Vwo ers hebben een iets sterkere voorkeur voor non profit in plaats van overheid, dan bij de andere opleidingsniveau s. Vier op de tien ondervraagden prefereert een kleine werkomgeving. Ruim eenderde een middelgrote organisatie en een kwart een grote.

Drie kwart verwacht zonder veel moeite binnen één jaar na het behalen van het diploma een baan in de gewenste branche te vinden. Slechts 3% denkt dat het niet zal lukken. De rest denkt dat het wel lukt, al zal het niet makkelijk zijn.

TKMST Panel-onderzoek

Voor specifieke vraagstukken met betrekking tot scholieren heeft Malmberg Amsterdam als schakel in het onderwijs een maatgemaakte oplossing. Het scholierenpanel meet ruim 100.000 scholieren in het vmbo, havo/vwo en mbo en is beschikbaar voor marktonderzoek. Dit panel is landelijk representatief en kan als een geschikt klankbord fungeren voor nagenoeg al uw onderzoeksvragen.

Zij het de mening te vragen aan de Nederlandse scholier of specifiek online-onderzoek binnen een bepaalde, geselecteerde groep, er bestaan vele mogelijkheden voor onderzoek.

Malmberg Amsterdam

Educatieve Uitgeverij Malmberg ondersteunt jongeren en scholieren in de leeftijdskolom van 11 t/m 20 jaar bij het maken van de belangrijkste keuzes in studie en leven. Voor deze doelgroepen heeft Malmberg Amsterdamonder haar merken B-zik, TKMST, Schoolweb.nl en Studie Beurs een veelvoud van producten ontwikkeld waarmee de onderwijswereld, het bedrijfsleven, brancheorganisaties en overheden hun doelgroepen optimaal bereiken.

#####