Gemeente Rotterdam
Nr.157
21 september 2007

Raad van Advies Rotterdam Airport geïnstalleerd

Wethouder Mark Harbers (Haven, Economie en Milieu) en directeur Roland Wondolleck van Rotterdam Airport hebben vandaag de Raad van Advies van Rotterdam Airport geïnstalleerd. De raad bestaat uit mevrouw Mai Elmar (Chief Marketing Officer Rotterdam), de heer Hans Smits (president-directeur Port of Rotterdam), de heer Kees van der Waaij (voorzitter directie Unilever Nederland Holdings B.V.) en de heer drs. Jan Willem Oosterwijk (voorzitter College van Bestuur Erasmus Universiteit).

De oprichting van de Raad van Advies vloeit voort uit een overeenkomst tussen de gemeente Rotterdam en de directie van Schiphol Group over de verdere ontwikkeling van Rotterdam Airport. De Raad van Advies zal met name adviezen uitbrengen over de wijze waarop Rotterdam Airport zich verder kan ontwikkelen als zakenluchthaven. De achtergrond van de gekozen leden verzekert dat de wensen van het bedrijfsleven gehoord worden bij de samenstelling en kwaliteit van het lijndienstaanbod.

Rotterdam Airport wil de komende jaren het aantal lijndienstbestemmingen uitbreiden met tien nieuwe lijndienstverbindingen naar zakelijk belangrijke steden en regio's binnen Europa. Uitgangspunt bij de verdere toekomstige lijndienstontwikkeling vormt een lijst van bestemmingen waarvan is vastgesteld dat deze direct aansluiten bij de reisbehoefte van zakelijke gebruikers uit onze regio, zoals Milaan, Zürich en München. De gemeente acht een verdere ontwikkeling van Rotterdam Airport als zakenluchthaven van cruciaal belang voor de economie in de stad en de regio. Wereldwijd worden luchthavens gezien als een belangrijke vestigingsfactor voor internationaal georiënteerde bedrijven, wetenschappelijke instituten en andere instellingen en -organisaties.

Sinds 1 januari 1990 wordt de voormalige gemeentelijke luchthaven Rotterdam, tegenwoordig Rotterdam Airport, geëxploiteerd door Schiphol Group. De luchthaven groeide de afgelopen jaren uit tot een luchthaven met ruim 1 miljoen passagiers per jaar.

De toekomstplannen van Rotterdam Airport zijn niet van invloed op de huidige openstellingtijden van de luchthaven en vergen geen verlenging van de bestaande start- en landingsbaan, dan wel de aanleg van een tweede startlandingsbaan.

noot voor de redactie/