Telematica Instituut


Zorgtechnologie

2007-09-21

Het boek "Ambient Technologie: toekomst van de zorg of zorg van de toekomst" is woensdag bij de presentatie in Nieuwspoort door sommige media sceptisch in ontvangst genomen. "Computers moeten deel zorg overnemen", kopt de Telegraaf op 19 september jl. Ook uit de reacties van diverse lezers daarop, blijkt dat het niet duidelijk is waar het boek, dat door het Rathenau Instituut is uitgegeven in samenwerking met het Telematica Instituut, nu eigenlijk over gaat.

amircover2 Het boek houdt geen pleidooi om verplegers en artsen te vervangen door koude technologie. Integendeel, het waarschuwt ervoor dat dit kan gebeuren als we de voordelen van nieuwe technologie uitsluitend tegen het licht van kostenbesparingen zien. Het intermenselijke contact is in de zorg uiterst belangrijk en als we dat uit het oog verliezen krijgen we de bal keihard teruggekaatst.

Maar laten we de ogen ook niet sluiten voor de problemen die op ons afkomen: als gevolg van de vergrijzing neemt de vraag naar zorg de komende decennia flink toe. Daarmee neemt ook de druk op de kosten verder toe en dat wederom dwingt zorgverleners ertoe nog efficiënter te opereren. Nu al klagen veel zorgontvangers erover dat er nauwelijks meer tijd is voor een persoonlijk gesprek omdat het schema van verplegers en artsen zo vol is. Hoe zal zich dat in de toekomst verder ontwikkelen als we hier nu niets aan doen?

Moderne zorgtechnologie kan zowel zorgverleners als zorgvragers ondersteunen in het uitvoeren van routinetaken. Opdat er meer tijd overblijft voor de menselijke factor! Dat geldt overigens niet alleen voor de professionele zorgverleners, maar ook voor de mantelzorgers en de zorgontvangers zelf.

Moderne zorgtechnologie kan de gezondheidstoestand van mensen bewaken, zonder deze mensen in hun dagelijkse bezigheden te hinderen en deze mensen als zijnde ziek te stigmatiseren. Als een soort personal coach kan zij patiënten herinneren aan het innemen van medicamenten, aanmoedigen zich te bewegen, of juist oproepen het iets kalmer aan te doen. Daarnaast kan zij deels functies overnemen waarover een mens niet of niet meer kan beschikken. Denk daarbij aan de intelligente blindenstok die zijn drager door de telkens veranderende stad navigeert.

Als er acute hulp nodig is, dan zorgt deze technologie ervoor dat deze snel ter plaatse is en dat meteen adequaat wordt gehandeld. Want snel en vooral ook juist handelen op basis van inzicht in de medische voorgeschiedenis, verhoogt de kans aanzienlijk dat de gevolgen op lange termijn beperkt blijven.

Bovendien levert moderne zorgtechnologie meer medische data op, op basis waarvan betere diagnoses kunnen worden gesteld. En niet in de laatste plaats kan deze technologie ervoor zorgen dat het menselijke contact er is op het moment dat de behoefte daaraan het grootst is.

De conclusies "moderne zorgtechnologie spaart arbeidsplaatsen" of "moderne zorgtechnologie gaat ten koste van het persoonlijke contact" zijn naar onze mening dan ook verkeerd. Wij zeggen dat zorgverleners met moderne zorgtechnologie meer zorgvragers beter kunnen behandelen. En onder 'beter' verstaan we in dit verband ook meer ruimte voor persoonlijke aandacht. De keuze voor technologie is geen keuze tegen een menselijke zorg. Hoe de zorg er in de toekomst uit komt te zien, bepalen wij namelijk zelf.

Maar de angst die met deze beloften gepaard gaat is niet onbegrijpelijk. Technologie die 24 uur per dag kijkt wat je doet en hoe het met je gaat, roept ook Orwelliaanse beelden op. Want wie kijkt mee? En wie bepaalt dat? Wat gebeurt er met die grote hoeveelheid medische data gedurende de rest van mijn leven? Kan mijn zorgverzekeraar mijn premies daarop aanpassen? Krijg ik een boetepremie als ik niet precies doe wat de arts mij voorschrijft? Weet mijn werkgever straks precies wat mij mankeert?

Mede om te voorkomen dat deze angst omslaat in technofobie en een hele sector daardoor kansen zal laten liggen, is dit boek geschreven. We moeten nu goed nadenken over de risico's en verantwoordelijkheden die met de toepassing van ambient technology gepaard gaan, zodat we straks de kansen kunnen grijpen als ze zich voordoen. Als we daarin slagen kunnen we niet alleen de kwaliteit van de zorg verbeteren en de kosten beheersbaar houden, maar kan Nederland ook een sterke internationale marktpositie verwerven.