Ingezonden persbericht



* * *

PERSBERICHT

21 augustus 2007

Week van de Smaak:

Acht finalisten Helden van de Smaak-verkiezing bekend

Op 18 augustus zijn de 8 finalisten bekend gemaakt van de Helden van de Smaak-verkiezing 2007. Onder hen bevinden zich Jos Hermans van restaurant De Negenmannen, journalist Wouter Klootwijk en Herman Kemper van de Kemper Kip. De Helden van de Smaak-verkiezing wordt gehouden in het kader van de Week van de Smaak die van 24 t/m 30 september 2007 voor het eerst landelijk plaatsvindt.

Een 'Held van de Smaak' is iemand die zich de afgelopen jaren verdienstelijk heeft gemaakt op het gebied van smaak en smaakbeleving, door zelf bijzondere lekkere producten te maken of gerechten te serveren, of juist door anderen te overtuigen van het belang van smaakvolle producten. Een échte held heeft daarbij ook nog speciaal aandacht voor seizoensgebonden, ambachtelijke, verantwoorde en streekgebonden producten en ingrediënten. Soms staan de Helden van de Smaak zelf in de belangstelling, maar vaak ook zijn ze een drijvende kracht achter de schermen.

Producenten, koks en andere ambassadeurs van de Echte Smaak zijn in de afgelopen tijd genomineerd. Stuk voor stuk mensen die hart hebben voor echt lekkere producten van het seizoen of uit de regio en met een enorme dosis vakmanschap. Uit de 29 kandidaten heeft een vakjury 8 finalisten gekozen in 3 categorieën: koks, journalisten en pleitbezorgers en producenten. De 8 finalisten zijn:


- Koks: Dick Soek (Schathoes Verhildersum), Jos Hermans (De Negenmannen)
- Journalisten en pleitbezorgers: Wouter Klootwijk
- Producenten: Jan Dirk van der Voort (Remeker kaas), Theo Vernooy (Kersen), Herman Kemper (Kemper Kip), St. Geïntegreerde Visserij (Dagvisserij), Rolf Wassens (Molen Joeswert)

Op zondag 23 september in de Kunsthal zal de jury bekend maken wie de titel Held van de Smaak 2007 mag gaan voeren. Via de website www.weekvandesmaak.nl kan vanaf nu iedereen een stem uitbrengen voor de publieksprijs.

Einde persbericht

---

De Week van de Smaak is een gezamenlijk initiatief van Euro-Toques, smaakambassadeur Pierre Wind, Slow Food, Streekeigen Producten Nederland, Kunsthal Rotterdam en Biologica. Projectleiding ligt bij Biologica. De Week van de Smaak wordt langjarig gesteund door het VSBfonds en het ministerie van LNV. Verder wordt de week mogelijk gemaakt door o.a. de Volkskrant, Provincie Noord-Brabant, Koninklijk Horeca Nederland, Lekker (Dé restaurantgids van Nederland) en delicious., té lekker om te laten liggen.