Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Nieuwe cd Bettye LaVette's 'Scene Of The Crime'

Nieuw album op 24 september in de winkel

Met de komst van haar nieuwe cd Scene Of The Crime, presenteert de meedogenloze en intense soulstyliste Bettye LaVette een plaat met agressieve, subliem geschreven nummers die niets minder dan fascinerend zijn. Bijgestaan door de relaxte en rebelse southern rockband Drive By Truckers, blijkt Scene Of The Crime een juweel met meerdere kanten, in vuur en vlam gezet door het ongebruikelijke licht dat LaVette's complexe laag van woede, reflectie en vastberadenheid er op laat schijnen.

Het album is opgenomen in de klassieke soulmijn van Muscle Shoals FAME Studio's en zit vol met bittere psychologische elementen, die een ongrijpbare poging doen de schaduw te verjagen die nog steeds vorm wordt gegeven door LaVette's sluimerende frustratie over haar doodgeboren in Muscle Shoals opgenomen en uit 1972 stammende meesterwerk Child of the Seventies. Een album dat door Atlantic Records op onbegrijpelijke en onverklaarbare wijze werd afgeschreven nog voordat ook iemand het maar had gehoord.

LaVette's stem, een rijke verbintenis tussen stomp trauma en onuitspreekbare tederheid, overkookt met een langdurende noodzaak om die dreun te bespotten, maakt gebruik van een zorgvuldig gekozen set van titels van een verscheidenheid aan schrijvers (van Willie Nelson tot Elton John). LaVette stimuleert een nieuwe artistieke revolutie terwijl ze een pijnlijke persoonlijke hindernis de kop indrukt. Haar onthullende, communicatieve optredens confronteren de decennia van irritatie en teleurstelling niet met bitterheid, maar met oprechte opstandigheid. The Scene of the Crime vergelijking wordt versterkt door bijdragen van de twee steunpilaren van Muscle Shoals, keyboardspeler Spooner Oldham en bassist David Hood (die heel toevallig ook nog eens de vader is van Patterson Hood, de gitarist van Drive By Truckers) en de gruizige, ingetogen, met dons versierde, diepe soul-rock grooves, die de ideale ondersteuning bieden.

Het resultaat van deze opvallende samenkomst is diepgaand, een resonante en emotionele verovering van 45 jaar pijn en slechte herinneringen en vangt LaVette in volle razernij, de belofte versterkend van het buitengewone I've Got My Own Hell To Raise uit 2005, een glorieuze herintroductie die ook opnieuw haar naam als een van Amerika's meest krachtige en gewaardeerde soulzangeressen bevestigde. Terwijl slechts weinigen waren voorbereid op de beukende vurigheid van deze soulveteraan uit Detroit werd de plaat zeer goed ontvangen ('Dit is volwassen soul op z'n best', Daily Mirror. 'Druipend van ervaring en de eerlijkste soort van 'soulfulness' uitzwetend (...) Zeer moedig', Q Magazine) en leverde LaVette een veel te late mate van erkenning op.

Scene Of The Crime levert een nog intiemere sessie op met de ongeëvenaarde zangeres en onderschrijft ook de kracht van de Drive By Truckers, een jonge band die langzaam aan zijn eigen prestige heeft verbeterd. Ann Powers van de LA Times zei over hun recente optreden op het Stagecoach festival, 'de Truckers hebben het recht verdiend op een titel waar verscheidene acts weekend hebben gestreden: de rechtmatige erfgenamen van de nalatenschap van jaren zestig pioniers The Band.' Zoals Lavette zelf zei: 'Het feit dat ik gewerkt heb met Pattersons vader destijds en het feit dat ik nu met allebei heb gewerkt is behoorlijk uniek, en omdat het de vorige keer niet gelukt is Muscle Shoals, was dit een echte opluchting - ik probeer het woord wraak te vermijden. En het is geweldig om aan de slag te gaan met een sterke stem terwijl ik maatje 34 pas. En enigen waar ik nog steeds kwaad op ben zijn degenen die zijn overleden-omdat ze me nu niet kunnen zien.' Deze sterke combinatie van meerdere generaties levert een opmerkelijke zwaartekracht op en Scene Of The Crime is een passioneel artistieke prestatie. Eentje die alleen geleverd kan zijn door de onvergelijkbare Bettye LaVette.

www.bettyelavette.com - www.myspace.com/bettyelavette


- EINDE PERSBERICHT -

In de bijlage de geschiedenis van Scene Of The Crime, verteld door Patterson Hood. De zoon van David Hood, mede-eigenaar van de Musle SHoals FAME Studio's, vertelt hoe hij Betye LaVette heeft leren kennen en waarom Scene Of The Crime letterlijk terug gaat naar de plaats van delict 35 jaar geleden: de Musle Shoals FAME Studio's.

Recensie-exemplaren van Scene Of The Crime zijn opvraagbaar! Fotomateriaal is te downloaden van www.het-monumentale.nl/downalods.php. Naar alle waarschijnlijkheid komt er eind augustus / begin september een persdag met Bettye LaVette waarbij interviews mogelijk zijn!

HET MONUMENTALE

promotie & educatie voor de muzieksector

Evelyne Levêke

Jansveld 31, 3512 BE Utrecht

Postbus 553, 3500 AN Utrecht

M: 06 - 4500 8427 - F: 08 - 4224 8808

evelyne@het-monumentale.nl - www.het-monumentale.nl

Check ook Dizkuzz - forumdiscussies met en over de muziekbizz - www.dizkuzz.nl