Alain Menu scoort zesde overwinning voor Chevrolet in WTCC 2007
(9/24/2007)
Alain Menu scoorde zondag op Brands Hatch de zesde overwinning voor
Chevrolet in het World Touring Car Championship 2007, waarmee hij dit
jaar de meest succesvolle rijder in het kampioenschap is geworden.
Menu voerde het veld vanaf de start tot aan de finish aan, waarbij
zijn achtervolgers nooit verder dan een halve seconde achter hem
zaten. In de tweede race echter werd Menu gediskwalificeerd omdat hij
een wedstrijdregel overtrad tijdens een safety car situatie. Huff
reed voor eigen publiek een solide eerste race waarin hij als zesde
eindigde. Hij verkreeg hierdoor een ideale startpositie voor de tweede
race. Nicola Larini was in beide races ongelukkigerwijs wederom het
onschuldige slachtoffer van de pech van een ander. Hij scoorde dan ook
geen punten.
Alain Menu: âWat een seizoen. Het is fantastisch, de vierde pole
position, de vierde overwinning. Ik ben heel blij voor mijzelf en voor
het team. Het is ook prachtig om hier na vorig jaar weer te winnen. De
race was best moeilijk, maar ik wist dat wanneer ik de eerste ronde op
kop zou liggen ik ook de race zou kunnen winnen. James Thompson had
vandaag de snellere auto, maar dat wil nog niet zeggen dat je ook je
voorligger in kunt halen. Ik heb de hele race zo snel als nodig was
gereden. Het was niet nodig om sneller te rijden, want daardoor zouden
mijn banden te veel slijten.â
âIn de tweede race scoorde ik helaas geen punten omdat ik
gediskwalificeerd werd. Tijdens de herstart na het incident in de
eerste ronde leek Augusto Farfus niet in de gaten te hebben dat de
safety car al weer van de baan was . Daardoor reed hij nog steeds
langzaam terwijl ik alweer accelereerde voor het groene licht. Pas
toen ik naast hem reed had hij in de gaten dat de race weer was
begonnen, maar toen was een aanrijding al niet meer te voorkomen. De
wedstrijdleiding heeft me toen gediskwalificeerd omdat ik nog voor de
startstreep naast een ander ging rijden tijdens de safety car
situatie, wat verboden is. Ik heb nog een theoretische kans op het
kampioenschap, maar realistisch denk ik dat we moeten gaan voor een
topdrie klassering aan het einde van het seizoen.â
Rob Huff: âDe eerste race was redelijk goed, met als resultaat een
paar punten in de zwaarste auto ooit tot nu toe. Ik ben in de
doordraaiende bochten zo voorzichtig mogelijk met mijn banden omgegaan
om ze niet onnodig te slijten. Daardoor kon ik aan het eind van de
wedstrijd nog een SEAT inhalen. Ik heb nog overwogen om me af te laten
zakken achter de BMWâs, zodat ik op de eerste startrij zou komen voor
de tweede race. Maar achteraf is de tweede rij beter omdat de baan
daar nog even naar beneden gaat. In Race 2 had ik een prima start en
kon ik direct aansluiten bij Andy Priaulx en Felix Porteiro. Ik had de
snelheid om ze bij te houden maar ik kon er niet langs. Toch ben ik
heel blij met mijn derde plek!â
Nicola Larini: âDit was weer zoân weekend. In de eerste race spinde
een BMW vlak voor me en ik kon hem niet meer ontwijken, waardoor ik in
het zand naast de baan vast kwam te zitten. En ook in de tweede race
werd ik er door een ander af gereden.â
Eric Nève: âDat is een nieuwe ervaring om voor het eerst dezelfde
race voor de tweede keer te winnen. De overwinning en de podiumplaats
zijn een logische afspiegeling van hoe het seizoen tot nu toe voor ons
verloopt. Het is goed voor Chevrolet om succesvol te zijn in zoân
competitieve omgeving als het WTCC, dat overigens steeds populairder
wordt. Alain en Rob reden zoals uit het boekje. Alleen Nicola was weer
het slachtoffer van de fouten van anderen.â
AutoRai