AutoRai

WK-punt voor SEAT-coureur Tom Coronel op Brands Hatch

(9/24/2007)
Het negende raceweekend van het FIA WK Toerwagens (WTCC) op het circuit van Brands Hatch in het Britse graafschap Kent leverde een WK-punt op voor SEAT-coureur Tom Coronel. Op het circuit waar Coronel vorig jaar voor het eerst in actie kwam met de SEAT Leon eindigde hij nu in de tweede race als negende.

Omdat er één Britse gast-rijder vóór hem over de eindstreep kwam en deze volgens het reglement niet in aanmerking komt voor WK-punten, kon Coronel opnieuw een punt bij zijn totaal laten schrijven. âAl met al zal er wel een stijgende lijn in gedurende het weekend,â analyseerde de coureur na afloop.

Het was al snel duidelijk dat de beide SEATs Leon TDI met direct ingespoten dieselmotor van de Fransman Yvan Muller en de Spanjaard Jordi Gené op het 3.703 kilometer lange circuit ten zuid-oosten van Londen in het voordeel waren ten opzichte van de Leons met benzinemotor, zoals ook Coronel die bestuurt. In de kwalificatie waren de onderlinge verschillen, zoals zovaak in het WTCC, uitermate klein: Coronel kwam slechts 0,699 seconde tekort op de snelste rondetijd en stond daarmee op de zestiende plaats. âAls je met zoân klein verschil zestiende staat, dan weet je wel hoe close het eraan toe gaat,â aldus Coronel. Yvan Muller, die eind augustus op het circuit van Oschersleben als eerste rijder in de historie van het WTCC een overwinning met een dieselmotor behaalde, was op Brands Hatch de best geklasseerde SEAT-coureur in de kwalificatie. Hij reed de vijfde tijd in het 25 autoâs tellende startveld, één plaats voor de Belg Pierre-Yves Corthals, die met zijn SEAT Leon de snelste privé-rijder was.

Het vinden van de juiste afstelling van zijn auto was voor Coronel op Brands Hatch een lastige aangelegenheid. âWe reden met een nieuw type schokdempers en hadden daarmee een goede afstelling gevonden, maar één van de dempers ging in de warm-up kapot, waardoor we voor de race met ander dempers moesten rijden,â vertelde hij. âDie eerste race was voor mij een kwestie van over-leven. Ik heb Colciago één keer ingehaald en hij mij één keer, maar dat was het wel. Voor de rest was het een vrij saaie race, waarin ik als dertiende eindigde.â De tweede race van de dag bracht duidelijk meer actie. Coronel: âIk had een redelijk goede start en kon goed meekomen met de mensen vóór me. Ik heb af en toe lekker kunnen knokken en dat maakt het altijd de moeite waard. Dat ik ook nog een kampioenschapspunt heb gescoord, stemt me tevreden. Bovendien was ik in de tweede race de beste SEAT-rijder met een benzinemotor.â

In beide races was Yvan Muller met de SEAT Leon TDI de best geklasseerde SEAT-coureur. In de eerste wedstrijd, waarin hij ook de snelste ronde reed, was de Fransman vierde, in de tweede race eindigde hij als vijfde, telkens één plaats voor zijn Spaanse merkgenoot Jordi Gené. SEAT-coureur Pierre-Yves Corthals was in beide wedstrijden de hoogst geklasseerde privé-rijder.