Ingezonden persbericht


()

PERSBERICHT

Nederlander blij met nieuw tv-seizoen
Actualiteitenprogramma's en Paul de Leeuw meest gemist deze zomer

Na een lange zomerstop zijn Nederlanders blij dat het tv-seizoen weer is begonnen. Maar liefst 7 op de 10 Nederlanders hebben programma's (erg) gemist, vooral actualiteitenprogramma's (29%), gevolgd door sportprogramma's en soaps (beide 23%). Paul de Leeuw is de meest gemiste presentator van het land. Bijna de helft van de Nederlanders (45%) kijkt maar liefst 3 tot 4 uur per dag tv. Ondanks de grote hoeveelheid tv-zenders kijkt bijna 75% van de Nederlanders slechts naar maximaal 10 zenders. Dit blijkt uit recent onderzoek dat Blauw Research in opdracht van Digitenne van KPN heeft uitgevoerd onder 1500 Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 65 jaar.

Nederlander kijkt veel tv maar naar weinig zenders Nederlanders zijn niet weg te slepen voor de tv. 3 op de 5 Nederlanders kijken ten minste 3 uur tv per dag. Hoewel we doorgaans de beschikking hebben over een groot aanbod van tv-zenders, kijkt bijna 75% maar naar maximaal 1 tot 10 zenders. Een kwart kijkt zelfs niet meer dan 1 tot 5 zenders. Gemiddeld wordt naar 11 zenders gekeken. Naar deze tv-zenders kijkt 17% maar liefst 5 uur of langer, merendeels vanuit de luie stoel (60%) of liggend op de bank (26%). Opvallend is dat hoewel de mannen meer kanalen bekijken, vrouwen meer tijd voor de televisie doorbrengen (20% van de vrouwen kijkt 5 uur per dag of meer, bij de mannen is dit 15%). Vrouwen vinden het meer dan mannen ongepast om de tv aan te laten staan als er bezoek is. Zij zijn het eens met mannen als het gaat om het negeren van telefoontjes van schoonouders als hun favoriete tv-programma aanstaat. Maar liefst 1 op de 4 laat in deze situatie zijn schoonouders in de kou staan.

Nederlander zeer gehecht aan tv
Hoeveel waarde Nederlanders hechten aan hun tv, blijkt uit het feit dat driekwart meerdere tv's in huis heeft staan. Ruim 1 op de 10 heeft zelfs 4 of meer toestellen in huis. De plek waar de tv staat, blijft traditioneel en is vaak afhankelijk van de kabelaansluiting: in de woonkamer (98%), gevolgd door de slaapkamer van de ouders (61%) en die van de kinderen (21%). Bij 1 op de 6 Nederlanders staat de televisie zelfs al meer dan 10 jaar op dezelfde plek. De tv heeft ook een belangrijke rol als het gaat om gezinnen bij elkaar brengen. Want bij 33% van de gezinnen is samen tv-kijken de voornaamste gezinsactiviteit, naast buitenshuis activiteiten ontplooien (26%) en op bezoek gaan bij familie of vrienden (17%). Ook de aanwezigheid van een tv op de vakantiebestemming is belangrijk, 1 op de 4 Nederlanders houdt hiermee rekening bij het boeken van een vakantie (hotel, appartement, camping).

Paul de Leeuw meest gemiste presentator
Nederland heeft de tv gemist deze zomer. Met stip op nummer één staat Paul de Leeuw (22%) als meest gemiste presentator, gevolgd door Matthijs van Nieuwkerk (14%) en Gerard Joling & Gordon (13%). De Nederlandse vrouwen zijn, meer dan mannen, blij met de terugkeer van Albert Verlinde en Carlo Boszhard, evenals hun favoriete soaps en talkshows. Mannen zijn vaker blij met de terugkeer van Humberto Tan, Philip Freriks en Matthijs van Nieuwkerk. Voor wat betreft de uitzendingen mist de Nederlandse man vooral sport- en actualiteitenprogramma's.

Mannen zappen, vrouwen bepalen
Onder mannen zitten de fanatieke zappers: 32% van de mannen zapt naar 10 zenders of meer, onder vrouwen is dit percentage 25%. Wie dacht dat de man bepaalt wat er wordt gekeken, heeft het mis. 40% van de vrouwen beslist zelf wat ze kijken tegenover 32% van de mannen. Het Journaal en de actualiteitenprogramma's leveren de meeste gespreksstof op. 40% heeft het hier wel eens met vrienden of collega's over, gevolgd door sport (27%) en talkshows (20%). Programma's waarover men het minst met elkaar praat, zijn erotische programma's en kinderprogramma's.

Nederlander wil betalen voor de tv-zenders waar naar men kijkt Hoewel Nederlanders zeer gehecht zijn aan hun tv, zijn ze ook kritisch over de tv-aanbieders. Niet alleen kijkt men lang niet alles wat men kan ontvangen, maar ook geeft men aan minder te willen betalen. Bijna de helft onderstreept de stelling dat ze te veel betalen voor het aantal zenders dat ze kijken. En bijna de helft (48%) van de Nederlanders is zelfs bereid tegen een verlaging van het abonnementsgeld het aantal zenders te verlagen. Vooral vrouwen willen graag minder betalen en minder zenders ontvangen (47% versus 39% bij de mannen). 3 op de 5 Nederlanders geven aan geen behoefte te hebben aan erotische en/of buitenlandse tv-zenders. De commerciële zenders en of publieke omroepen kan men het minste missen (beide 11%).

Digitale tv lonkt
Het merendeel van de huishoudens in Nederland ontvangt het tv-signaal via de kabel. Dat digitale tv in opmars is, blijkt ook uit de cijfers van het onderzoek. 1 op de 3 tv-kijkers zegt geïnteresseerd te zijn in overstappen op een ander tv-signaal. Belangrijke redenen hiervoor zijn: de aantrekkelijke abonnementskosten (52%), een beter beeld (32%) en een betere selectie van het zenderaanbod (30%).

Over Digitenne van KPN
Digitenne van KPN is digitaal tv-kijken en dus overal volledig draadloos te gebruiken. Thuis, maar ook op de camping of boot. Digitenne werkt via de ether. Een kleine antenne naast de tv plukt de signalen uit de lucht en stuurt ze naar een digitale ontvanger voor haarscherp beeld en perfect geluid. Elke televisie is geschikt. Digitenne biedt 23 tv- en 19 radiozenders. Voor 95% van de tv-kijkers is dat meer dan genoeg, zo blijkt uit het onderzoek. Digitenne biedt het pakket aan voor de aantrekkelijke prijs van ¤ 6,95 peer maand. Medio september hebben Digitenne en Interactieve TV van KPN de 400.000-ste tv-abonnee aangesloten. Kijk voor meer details op kpn.com/digitenne.

# # #

Noot voor de redactie