Ingezonden persbericht


Nordea Bank Zweden kiest TietoEnator voor elektronisch factureren

Totaaloplossing verrijkt het aanbod voor zakelijke klanten

Amersfoort, 24 september 2007 - De toonaangevende Scandinavische Nordea Bank, heeft TietoEnator gekozen voor haar oplossing voor elektronisch factureren (e-invoicing) tussen zakelijke klanten.

De meerjarige overeenkomst betreft een op maat gemaakte, geïntegreerde e-factureringsoplossing onder TietoEnators eigen merk ('white label'). Nordea Bank biedt de dienst in Zweden aan haar zakelijke en overheidsklanten aan, voor betalingen tussen hen en hun zakelijke relaties.

Het belang van e-facturering in de zakelijke markt groeit snel en het aantal elektronisch verwerkte facturen groeit gestaag. Europese bedrijven verwachten inmiddels dat elektronisch factureren onderdeel uitmaakt van het standaard dienstenpakket van hun bank. De oplossing van TietoEnator, zorgt dat Nordea Bank vlot kan reageren op de verwachtingen van haar klanten. Zakelijke klanten kunnen hun e-facturen binnenlands en internationaal uitwisselen.

De oplossing is een maatwerkdienst die TietoEnator geheel naar wens van Nordea Bank heeft opgezet, helemaal in de stijl en naar de manier van werken van de bank. Het maatwerk is gebaseerd op TietoEnators 'Financial Hub'-infrastructuur, waarop inmiddels een groot aantal handelspartners is aangesloten en waarover jaarlijks al vijfhonderdmiljoen transacties worden afgehandeld.

Bengt Hansson, verantwoordelijke voor de elektronische-documentenafhandeling van Nordea Zweden, zegt: "Samenwerken met TietoEnator geeft ons toegang tot hun infrastructuur en verrijkt de mogelijkheden waarmee we ons dienstenaanbod kunnen verbeteren."

Mats Wikström vice-president Value Networks van TietoEnator Digital Innovations zegt: "Dat Nordea zich meer-en-meer op de zakelijke markt richt, is van belang voor de acceptatie van e-facturering in Scandinavië. De sterke verkooppositie van Nordea in Scandinavië, biedt de mogelijkheid de zakelijke en overheidsmarkt binnen te dringen. Wij denken dat banken deze markt zullen domineren en zijn er trots op dat we in deze regio de toonaangevende leverancier zijn."

Over TietoEnator
TietoEnator Digital Innovations (DI) is expert op het gebied van serviceverlenings- en verkoopprocessen van grote ondernemingen. TietoEnator DI verzorgt de optimale inrichting van contactcenters, crm en selfservice en stroomlijnt die met de achterliggende bedrijfsprocessen. Diensten omvatten advies en ontwikkeling; implementatie; beheer; en ondersteuning van klantcontactoplossingen. Tot de klanten van TietoEnator DI Nederland behoren grote financiële instellingen, telecomaanbieders, energiemaatschappijen en overheidsinstellingen.

De Nederlandse vestiging is in 1993 opgericht en gevestigd in Amersfoort. Het hoofdkantoor van TietoEnator bevindt zich in Finland. Hier bevindt zich ook het pan-Europese expertisecentrum, waar TietoEnator DI haar kennis en ervaring op het gebied van contactcenters, crm en selfservice bundelt. Het bedrijf telt wereldwijd 15.000 medewerkers en behaalde in 2006 een netto omzet van ruim 1,6 miljard euro. Meer informatie is te vinden op www.tietoenator.nl.