Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl 2513AA22XA

Uw brief 05-09-2007/2060724370 Ons kenmerk AV/IR/2007/29762 Datum 24 september 2007 Onderwerp Kamervraag/vragen van het lid Ulenbelt (SP)

Hierbij zend ik u de antwoorden op de Kamervragen van het lid Ulenbelt (SP) over verplicht overwerken bij DAF.

De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(J.P.H. Donner)

2060724370

Vragen van het lid Ulenbelt (SP) aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over verplicht overwerken bij DAF. (Ingezonden 4 september 2007)


1
Is het waar dat DAF zijn werknemers verplicht tot overwerken? Zo ja, wat is de wettelijke basis voor deze verplichting?

Antwoord
Het is mij bekend dat DAF Trucks N.V. met de vakbonden FNV Bondgenoten, CNV Bedrijvenbond, De Unie en VHP in gesprek is over een aanpassing van de werkroosters. Mij is ook bekend dat zij in gesprek zijn over werkroosters waarmee overwerk substantieel kan worden teruggebracht.
In beginsel is een werknemer verplicht om zich te houden aan aanwijzingen van de werkgever over het verrichten van arbeid, mits de arbeid niet in strijd komt met de begrenzingen en voorwaarden van de Arbeidstijdenwet. Het opdragen van overwerk dient in alle gevallen aan de eisen van de redelijkheid en billijkheid te voldoen, hetgeen in een voorkomend geval door de rechter getoetst kan worden. In hoeverre een werkgever kan eisen dat een werknemer overwerk verricht, zal doorgaans in de collectieve of individuele arbeidsovereenkomst geregeld zijn.


2
Is het waar dat er werknemers zijn geschorst omdat zij weigerden overwerk te verrichten? Zo ja, welke gevolgen heeft deze schorsing voor hen? Acht u die acceptabel? Zo ja waarom?

Antwoord
Van de zijde van DAF is mij medegedeeld dat er op 27 augustus 2007 vier medewerkers zijn geschorst die hun werkzaamheden aan hetzelfde deel van de productielijn aan de truck eindassemblage verrichten. Deze weigerden de extra tijd te werken die hen in het kader van overwerk was opgedragen. De schorsing vond plaats om tijd voor een afgewogen besluitvorming over deze werkweigering mogelijk te maken. Dit resulteerde uiteindelijk in een schriftelijke waarschuwing met doorbetaling van het loon over de tijd van de schorsing. Het betreft hier een interne aangelegenheid tussen werkgever en werknemer(s) waarover ik als minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid geen oordeel heb.


---


3
Onder welke omstandigheden kan een werknemer verplicht worden tot overwerk?

Antwoord
Zie antwoord 1


---