European Union



ECA/07/13

Luxemburg, 20 september 2007

Persbericht van de Europese Rekenkamer betreffende Speciaal verslag nr. 4/2007 over fysieke en substitutiecontroles van zendingen waarvoor uitvoerrestituties zijn aangevraagd^

Uitvoerrestituties zijn subsidies die aan exporteurs van landbouwproducten worden betaald ter compensatie van het verschil tussen de marktprijzen binnen de EU en de lagere wereldmarktprijzen. In 2006 gaf de EU ongeveer 2 500 miljoen euro uit aan dergelijke subsidies. Om ervoor te zorgen dat alleen restituties worden betaald voor goederen die daarvoor in aanmerking komen en om bedrieglijke aanvragen te voorkomen, dienen de uit te voeren zendingen te worden gecontroleerd. De lidstaten zijn verplicht fysieke controles te verrichten op ten minste 5 % van die zendingen boven een bepaalde drempelhoeveelheid en -waarde; daarnaast moeten zij substitutiecontroles verrichten op zendingen die op de plaats van uitgang uit de EU niet worden onderworpen aan fysieke controle. In het kader van haar controle onderzocht de Rekenkamer de werking van dit controlesysteem in bepaalde lidstaten en beoordeelde zij of de Commissie naar behoren toezicht houdt op de uitvoering van deze controles en passende maatregelen treft wanneer blijkt dat die uitvoering ontoereikend is.

Uit de controle van de Rekenkamer bleek dat de fysieke controles op binnenlandse laadplaatsen dermate voorspelbaar waren dat dit hun waarde als onaangekondigde controle ondermijnde, alsook dat de lidstaten vele fysieke controles verrichten op zendingen met een geringe waarde en een laag risico, terwijl deze controles beter kunnen worden gericht op exporten met een grotere waarde en een hoger risico. Ook werd vastgesteld dat dient te worden verduidelijkt hoe ladingen bulkgoederen moeten worden onderworpen aan fysieke controles. Wat betreft de substitutiecontroles en de regels voor de verzegeling van zendingen die niet zijn onderworpen aan fysieke controles concludeerde de Rekenkamer dat deze procedures vatbaar zijn voor uiteenlopende interpretaties en dat de regelgeving moet worden aangepast, zodat de ontdekte gebreken kunnen worden aangepakt.

Vele van deze gebreken waren reeds eerder gesignaleerd door de Rekenkamer, door de lidstaten zelf of na controles van de Commissie. Toch werd geen concrete regelgeving voorgesteld om die gebreken te verhelpen en verstreek er veel tijd voordat financiële correcties werden opgelegd aan lidstaten waar de Commissie tekortkomingen had ontdekt.

De Commissie wijst erop dat de waarde van de uitvoerrestituties naar verhouding is gedaald, maar erkent dat de controles moeten worden verricht volgens de normen in de regelgeving zolang er restituties worden betaald. Naar aanleiding van de bevindingen van de Rekenkamer heeft de Commissie procedures gestart om de geldende regelgeving voor dergelijke controles zodanig aan te passen dat de gesignaleerde gebreken worden verholpen.

Speciaal verslag nr. 4/2007: http://www.eca.europa.eu/audit_reports/special_reports/docs/2007/rs04_ 07nl.pdf

---

Dit persbericht wil slechts een samenvatting geven. Het door de Rekenkamer vastgestelde speciaal verslag is beschikbaar op haar internetsite (http://www.eca.europa.eu) en zal binnenkort in het Publicatieblad van de Europese Unie, serie C, verschijnen.