Technische Universiteit Delft
Stationsgebieden zorgen niet automatisch voor komst winkels

Als men stationsgebieden (her)ontwerpt moet men sterk rekening houden met de verbinding en inbedding in het bestaande stratenpatroon. Want de aanwezigheid van een station alleen is niet genoeg voor de ontwikkeling van een leefbare omgeving met daarin aantrekkelijke winkelgebieden. Dat stelt ir. Camelia Mulders-Kusumo, die op woensdag 26 september op dit onderwerp promoveert aan de TU Delft.

Stationsgebieden zijn heel belangrijk voor steden. Het zijn vaak de nieuwe centrale plekken en bieden door de aanwezigheid van grote aantallen personen potentieel goede mogelijkheden om commercieel ontwikkeld te worden, bijvoorbeeld door de vestiging van winkelgebieden. Maar dan moet er wel aan bepaalde ruimtelijke voorwaarden worden voldaan, ontdekte de Delftse onderzoekster Camelia Mulders-Kusumo.

Mulders-Kusumo onderzocht de stationsgebieden van Delft, Leiden en Surabaya. In Delft en Leiden blijken er rond het station weinig winkels te zijn. Dat komt volgens de promovenda omdat de stationsgebieden niet goed ingebed zijn in de bestaande straatpatronen van de stad.
Het blijkt dat de verbinding en inbedding in het bestaande stratenpatroon een belangrijke factor is voor het ontstaan van winkelgebieden rondom stations. Het stratenpatroon rond het station wordt door planners nu nog vaak voor kennisgeving aangenomen, stelt Mulders-Kusumo. Die houding kan volgens haar al snel leiden tot miljoenen euro's aan verkwist geld. Er is volgens Mulders-Kusumo überhaupt nog te weinig kennis over hoe de fijnmazige ruimtelijke structuur invloed heeft op de verdeling van winkels in steden.

Meer informatie:
Camelia Mulders-Kusumo (afdeling Urbanism, leerstoel Stad & Regio, faculteit Bouwkunde): tel. 023 568 0100; e-mail: C.Mulders-Kusumo@tudelft.nl
Of wetenschapsvoorlichter Ineke Boneschansker: tel. 015 278 8499; e-mail: i.boneschansker@tudelft.nl