Ministerie van Verkeer en Waterstaat



Koninklijk Nederlands Vervoer Taxi
t.a.v. de heer ir. J. Zaaijer
Postbus 19365
2500 CJ DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer

Datum Bijlage(n) 24 september 2007 1 Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/DGP-2007/6611 T070510 Onderwerp
Zwakke pulsen taxameters, uitkomsten onderzoek TNO

Geachte heer Zaaijer,

Naar aanleiding van uw brief van 10 mei 2007, inzake de door enkele van uw leden aangevoerde problemen van zwakke pulsen bij de invoering van de nieuwe transparante tariefstructuur voor de straattaxi, bericht ik u als volgt.

Onderzoek TNO zwakke pulsen
Zoals ik in mijn brief van 16 mei (kenmerk: DGP/MDV/U.07.01353) had aangekondigd, en om de gerezen onduidelijkheid bij enkele van uw leden (en mogelijk ook bij andere taxiondernemers) over dit vraagstuk zo spoedig mogelijk weg te nemen, heb ik TNO Automotive opdracht gegeven een kortlopend onderzoek uit te voeren naar de mogelijke effecten van zwakke(re) pulsen. Om de veronderstelde praktische problemen goed in het onderzoek te betrekken, zijn uw leden die de problematiek hebben aangekaart zelf direct bij het onderzoek betrokken geweest. Het doel van het onderzoek was om vast te stellen of het bewuste fenomeen van niet registreren van de afgelegde weg door de taxameter optreedt bij taxi's in het huidige taxiwagenpark. Recentelijk is dit onderzoek afgerond. Het eindrapport treft u als bijlage bij deze brief aan.

In uw brief van 10 mei 2007 geeft u aan dat er drie deelproblemen zichtbaar zijn: het formele probleem, het meetprobleem en het praktische probleem. Naar aanleiding van de resultaten van het door TNO uitgevoerde onderzoek, ga ik in het onderstaande op ieder deelprobleem kort nader in. Voor aanvullende (achtergrond)informatie verwijs ik u kortheidshalve naar bijgevoegd onderzoeksrapport.

Ministerie van Verkeer en Waterstaat Telefoon : 070 - 351 6171 Postbus 20901 2500 EX Den Haag Fax : 070 - 351 7895 Bezoekadres : Plesmanweg 1-6, Den Haag Internet : www.minvenw.nl

Bereikbaar met tramlijn 9 of bus 22 vanaf station CS of met tramlijn 9 vanaf station HS

VENW/DGP-2007/6611

Het formele probleem en het meetprobleem
Bij de huidige keuring wordt de taxameter alleen getest bij een rijsnelheid van 20 km/u. De onderzoekers bevelen op basis van de bevindingen tijdens de experimenten en verwerking van de meetresultaten aan om de keuringsprocedure aan te passen om de taxameter ook bij lage snelheden te testen.

Het praktische probleem
Ten aanzien van de registratie van de afgelegde weg door de taxameter, op basis van de afgegeven pulsen bij lage snelheden, concluderen de onderzoekers dat dit fenomeen bij een deel van de combinaties van taxi's en taxameters niet optreedt.

De onderzoekers constateren verder dat bij enkele van de onderzochte taxi's de minimum rijsnelheid waarbij de taxameter pulsen detecteert in de range van 1.0 km/u tot 1.6 km/u ligt. Naar de mening van de onderzoekers zijn dergelijke snelheden zodanig laag dat deze de geregistreerde afstand nauwelijks beïnvloeden.

Om een indruk te krijgen van de invloed van het niet detecteren van de afstand door de taxameter bij optrekken en remmen hebben de onderzoekers berekeningen uitgevoerd op basis van de acceleraties, gemeten tijdens de afstandsmetingen. Daarbij komen de onderzoekers tot de conclusie dat de invloed van niet-geregistreerde meters bij het optrekken en stoppen bij een individuele taxirit uitermate gering is. Op basis hiervan is de conclusie van de onderzoekers dat aanpassing/modificaties aan de voertuigen/snelheidssensor niet noodzakelijk zijn. Indien bij extreem lage rijsnelheden de taxameter nog pulsen moet detecteren dan zijn er evenwel verschillende (technische) oplossingen voorhanden: het uitvoeren van aanpassingen/modificaties of het toepassen van een aparte snelheidssensor.

Tenslotte geven de onderzoekers aan dat het bewuste fenomeen in een enkel geval ook optreedt bij rijsnelheden minder dan 3.5 km/u. De onderzoekers constateren dat doordat de hoogte van de puls afneemt bij afnemende snelheid en vanwege een slechte signaal/ruisverhouding het voor de taxameter moeilijk is om de puls te detecteren bij lage snelheid. Naar de mening van de onderzoekers zijn ook hier technische oplossingen mogelijk waardoor de taxameter de snelheidspuls detecteert vanaf lage rijsnelheden, zoals: een betere signaalverwerkingsunit die een puls met constante hoogte produceert vanaf zeer lage rijsnelheden of een aparte snelheidssensor.

Conclusie
Naar aanleiding van het door TNO uitgevoerde onderzoek, kom ik tot de volgende conclusie ten aanzien van de aangevoerde problemen van zwakke pulsen bij de invoering van de nieuwe transparante tariefstructuur voor de straattaxi:


· Het niet registreren van de gereden afstand bij lage snelheden treedt in beperkte mate op bij sommige combinaties van taxi's, taxameter en (eventueel) extra ingebouwde apparatuur.

· Bij de meeste onderzochte combinaties gaat het om zeer lage snelheden, 1.0 km/u tot
1.6 km/u, die in de dagelijkse praktijk niet of nauwelijks voorkomen.
---

VENW/DGP-2007/6611


· Zoals uit het onderzoek blijkt, leidt dit niet tot een aanzienlijk lagere registratie van de afgelegde weg en heeft daarmee dus een uiterst geringe invloed op de uiteindelijke opbrengst.

· In een enkel geval gaat het hier om een effect bij een snelheid van minder dan 3.5 km/u, waarbij het niet de verwachting is dat dit bij een individuele taxirit wel leidt tot een aanzienlijke invloed op de uiteindelijke ritprijs.
· TNO geeft aan dat er (technische) oplossingen aanwezig zijn voor het onderzochte fenomeen.

· Dit wordt eveneens bevestigd door de leveranciers en inbouwers van taxameters, die ook verschillende keren expliciet hebben aangegeven dat er reeds technische oplossingen voorhanden zijn, en nu ook al worden toegepast, om het onderzochte fenomeen te voorkomen. Ik beschouw het een verantwoordelijkheid van de taxibranche om hier desgewenst in te voorzien.

Ten aanzien van de voorschriften die gegeven worden voor het ijken van het voertuig- taxametersysteem alsmede de keuringsprocedure van de taxameters (het formele probleem en het meetprobleem uit uw brief van 10 mei 2007) kan ik u melden dat wij, mede naar aanleiding van de aanbeveling door TNO, in overleg zijn met het ministerie van Economische Zaken, het NMi en de fabrikanten van taxameters teneinde voor beide vraagstukken, en gelet op de invoering van de transparante tariefstructuur, een passende (juridische) oplossing te vinden. Hierbij kan onder meer gedacht worden aan het keuren van de taxameters bij lagere snelheid en (indien noodzakelijk) aanpassing van de regelgeving hiertoe.

Als u naar aanleiding van het voorgaande nog vragen en/of opmerkingen heeft, dan verzoek ik u deze in te brengen in het reguliere overleg dat mijn ministerie met vertegenwoordigers van de taxibranche voert.

Gezien het feit dat het onderwerp van de zwakke pulsen ook aan de orde is gekomen in het Algemeen Overleg dat ik op 31 mei 2007 met de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat heb gevoerd, stuur ik een afschrift van deze brief aan de vaste kamercommissie.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT

mw. J.C. Huizinga-Heringa

---