Koninklijk Nederlands Vervoer Taxi
t.a.v. de heer ir. J. Zaaijer
Postbus 19365
2500 CJ DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
24 september 2007 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGP-2007/6611 T070510
Onderwerp
Zwakke pulsen taxameters, uitkomsten onderzoek TNO
Geachte heer Zaaijer,
Naar aanleiding van uw brief van 10 mei 2007, inzake de door enkele van uw leden
aangevoerde problemen van zwakke pulsen bij de invoering van de nieuwe transparante
tariefstructuur voor de straattaxi, bericht ik u als volgt.
Onderzoek TNO zwakke pulsen
Zoals ik in mijn brief van 16 mei (kenmerk: DGP/MDV/U.07.01353) had aangekondigd,
en om de gerezen onduidelijkheid bij enkele van uw leden (en mogelijk ook bij andere
taxiondernemers) over dit vraagstuk zo spoedig mogelijk weg te nemen, heb ik TNO
Automotive opdracht gegeven een kortlopend onderzoek uit te voeren naar de mogelijke
effecten van zwakke(re) pulsen. Om de veronderstelde praktische problemen goed in het
onderzoek te betrekken, zijn uw leden die de problematiek hebben aangekaart zelf direct
bij het onderzoek betrokken geweest. Het doel van het onderzoek was om vast te stellen
of het bewuste fenomeen van niet registreren van de afgelegde weg door de taxameter
optreedt bij taxi's in het huidige taxiwagenpark. Recentelijk is dit onderzoek afgerond. Het
eindrapport treft u als bijlage bij deze brief aan.
In uw brief van 10 mei 2007 geeft u aan dat er drie deelproblemen zichtbaar zijn: het
formele probleem, het meetprobleem en het praktische probleem. Naar aanleiding van de
resultaten van het door TNO uitgevoerde onderzoek, ga ik in het onderstaande op ieder
deelprobleem kort nader in. Voor aanvullende (achtergrond)informatie verwijs ik u
kortheidshalve naar bijgevoegd onderzoeksrapport.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat Telefoon : 070 - 351 6171
Postbus 20901 2500 EX Den Haag Fax : 070 - 351 7895
Bezoekadres : Plesmanweg 1-6, Den Haag Internet : www.minvenw.nl
Bereikbaar met tramlijn 9 of bus 22 vanaf station CS of met tramlijn 9 vanaf station HS
VENW/DGP-2007/6611
Het formele probleem en het meetprobleem
Bij de huidige keuring wordt de taxameter alleen getest bij een rijsnelheid van 20 km/u.
De onderzoekers bevelen op basis van de bevindingen tijdens de experimenten en
verwerking van de meetresultaten aan om de keuringsprocedure aan te passen om de
taxameter ook bij lage snelheden te testen.
Het praktische probleem
Ten aanzien van de registratie van de afgelegde weg door de taxameter, op basis van de
afgegeven pulsen bij lage snelheden, concluderen de onderzoekers dat dit fenomeen bij
een deel van de combinaties van taxi's en taxameters niet optreedt.
De onderzoekers constateren verder dat bij enkele van de onderzochte taxi's de minimum
rijsnelheid waarbij de taxameter pulsen detecteert in de range van 1.0 km/u tot 1.6 km/u
ligt. Naar de mening van de onderzoekers zijn dergelijke snelheden zodanig laag dat deze
de geregistreerde afstand nauwelijks beïnvloeden.
Om een indruk te krijgen van de invloed van het niet detecteren van de afstand door de
taxameter bij optrekken en remmen hebben de onderzoekers berekeningen uitgevoerd op
basis van de acceleraties, gemeten tijdens de afstandsmetingen. Daarbij komen de
onderzoekers tot de conclusie dat de invloed van niet-geregistreerde meters bij het
optrekken en stoppen bij een individuele taxirit uitermate gering is.
Op basis hiervan is de conclusie van de onderzoekers dat aanpassing/modificaties aan de
voertuigen/snelheidssensor niet noodzakelijk zijn.
Indien bij extreem lage rijsnelheden de taxameter nog pulsen moet detecteren dan zijn er
evenwel verschillende (technische) oplossingen voorhanden: het uitvoeren van
aanpassingen/modificaties of het toepassen van een aparte snelheidssensor.
Tenslotte geven de onderzoekers aan dat het bewuste fenomeen in een enkel geval ook
optreedt bij rijsnelheden minder dan 3.5 km/u. De onderzoekers constateren dat doordat
de hoogte van de puls afneemt bij afnemende snelheid en vanwege een slechte
signaal/ruisverhouding het voor de taxameter moeilijk is om de puls te detecteren bij lage
snelheid. Naar de mening van de onderzoekers zijn ook hier technische oplossingen
mogelijk waardoor de taxameter de snelheidspuls detecteert vanaf lage rijsnelheden, zoals:
een betere signaalverwerkingsunit die een puls met constante hoogte produceert vanaf
zeer lage rijsnelheden of een aparte snelheidssensor.
Conclusie
Naar aanleiding van het door TNO uitgevoerde onderzoek, kom ik tot de volgende
conclusie ten aanzien van de aangevoerde problemen van zwakke pulsen bij de invoering
van de nieuwe transparante tariefstructuur voor de straattaxi:
· Het niet registreren van de gereden afstand bij lage snelheden treedt in beperkte mate
op bij sommige combinaties van taxi's, taxameter en (eventueel) extra ingebouwde
apparatuur.
· Bij de meeste onderzochte combinaties gaat het om zeer lage snelheden, 1.0 km/u tot
1.6 km/u, die in de dagelijkse praktijk niet of nauwelijks voorkomen.
---
VENW/DGP-2007/6611
· Zoals uit het onderzoek blijkt, leidt dit niet tot een aanzienlijk lagere registratie van de
afgelegde weg en heeft daarmee dus een uiterst geringe invloed op de uiteindelijke
opbrengst.
· In een enkel geval gaat het hier om een effect bij een snelheid van minder dan 3.5
km/u, waarbij het niet de verwachting is dat dit bij een individuele taxirit wel leidt tot
een aanzienlijke invloed op de uiteindelijke ritprijs.
· TNO geeft aan dat er (technische) oplossingen aanwezig zijn voor het onderzochte
fenomeen.
· Dit wordt eveneens bevestigd door de leveranciers en inbouwers van taxameters, die
ook verschillende keren expliciet hebben aangegeven dat er reeds technische
oplossingen voorhanden zijn, en nu ook al worden toegepast, om het onderzochte
fenomeen te voorkomen. Ik beschouw het een verantwoordelijkheid van de
taxibranche om hier desgewenst in te voorzien.
Ten aanzien van de voorschriften die gegeven worden voor het ijken van het voertuig-
taxametersysteem alsmede de keuringsprocedure van de taxameters (het formele
probleem en het meetprobleem uit uw brief van 10 mei 2007) kan ik u melden dat wij,
mede naar aanleiding van de aanbeveling door TNO, in overleg zijn met het ministerie van
Economische Zaken, het NMi en de fabrikanten van taxameters teneinde voor beide
vraagstukken, en gelet op de invoering van de transparante tariefstructuur, een passende
(juridische) oplossing te vinden. Hierbij kan onder meer gedacht worden aan het keuren
van de taxameters bij lagere snelheid en (indien noodzakelijk) aanpassing van de
regelgeving hiertoe.
Als u naar aanleiding van het voorgaande nog vragen en/of opmerkingen heeft, dan
verzoek ik u deze in te brengen in het reguliere overleg dat mijn ministerie met
vertegenwoordigers van de taxibranche voert.
Gezien het feit dat het onderwerp van de zwakke pulsen ook aan de orde is gekomen in
het Algemeen Overleg dat ik op 31 mei 2007 met de vaste commissie voor Verkeer en
Waterstaat heb gevoerd, stuur ik een afschrift van deze brief aan de vaste
kamercommissie.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT
mw. J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat