Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 24 september 2007 1 Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/DGP-2007/7052 - Onderwerp
Transparante tarieven taxivervoer

Geachte voorzitter,

Met deze brief wil ik uw Kamer graag informeren over enkele onderdelen van de nieuwe transparante tariefstructuur voor het straattaxivervoer die op 1 november 2007 landelijk wordt ingevoerd.

Nieuwe tariefstructuur
Met ingang van 1 november 2007 zijn taxivervoerders verplicht om voor alle straattaxivervoer de nieuwe transparante tariefstructuur aan te bieden, bestaande uit een eerste aanslag (waarin de eerste twee kilometers zijn inbegrepen) en een kilometertarief dat in rekening wordt gebracht voor de derde en volgende kilometers na aanvang van de rit. De `tijdscomponent' uit de huidige structuur is, vanwege de onvoorspelbaarheid ervan, komen te vervallen. Met de nieuwe tariefstructuur kan de consument voorafgaand aan de taxirit een goede inschatting maken van de hoogte van de ritprijs.

Tijdens het overleg met uw Kamer op 31 mei 2007 bleek opnieuw dat uw Kamer deze doelstellingen en de principiële uitgangspunten van de vereenvoudiging van de tariefstructuur voor de straattaxi onderschrijft.

Naar aanleiding van dit overleg heb ik uw Kamer in mijn brief van 20 juni 2007 geïnformeerd over mijn voornemen op korte termijn de regelgeving aan te passen waarmee per 1 januari 2007 transparante tarieven voor het taxivervoer zijn ingevoerd. Deze aanpassing heeft, zoals ik tijdens het overleg met uw Kamer heb aangegeven, alleen betrekking op `de wachttijd voorafgaand aan de rit'. De Regeling Maximumtarief en bekendmaking tarieven taxivervoer is inmiddels aangepast en gepubliceerd (Stcrt. 2007, nr. Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW/DGP-2007/7052

163). Als gevolg van deze aanpassing hebben taxivervoerders de mogelijkheid om voor de wachtperiode bij aanvang van de rit een (gemaximeerd) tarief via de taxameter in rekening te brengen. Dit tarief voor deze vorm van wachten dient door de chauffeur wel voldoende duidelijk aan de consument kenbaar te zijn gemaakt en met de consument zijn overeengekomen.
Het voorgaande leidt er evenwel niet toe dat voor het wachten tijdens de taxirit door de vervoerder geen tarief in rekening kan worden gebracht; dit is echter niet onder de taxameterplicht gebracht en hierover dienen chauffeur en consument voorafgaand aan de rit duidelijke afspraken te maken. Het in rekening brengen van een tarief voor wachten tijdens de rit via de taxameter zou een handmatige handeling via de taxameter door de taxichauffeur vereisen hetgeen niet fraudebestendig is. Daarom is het (eventuele) tarief voor wachten tijdens de taxirit niet onder de taxameterplicht gebracht.

Onderzoek zwakke pulsen
In het overleg met uw Kamer op 31 mei 2007 is het onderwerp van zwakke pulsen bij taxameters aan de orde gekomen. Ik heb daar aangegeven dit te laten onderzoeken door TNO; inmiddels is dit onderzoek afgerond. Om u te informeren, zend ik u hierbij een afschrift van de brief die ik naar aanleiding van dit onderzoek aan de voorzitter van KNV Taxi heb verstuurd.

Kosten voor aanvullende diensten
Mede naar aanleiding van recente mediaberichten over mogelijke kosten van aanvullende diensten, als gevolg van de invoering van de nieuwe tariefstructuur, wil ik uw Kamer op dit punt graag als volgt informeren.

Ten onrechte wordt in deze berichten door de taxibranche de suggestie gewekt dat de mogelijkheid om voor aanvullende diensten een tarief in rekening te brengen, wordt geïntroduceerd in het kader van de nieuwe tariefstructuur. Ik wil uw Kamer er hierbij op wijzen dat het ook in de `oude' situatie was toegestaan om voor deze `aanvullende diensten', waaronder bijvoorbeeld het dragen van koffers, een tarief in rekening te brengen. Deze mogelijkheid onder de nieuwe tariefstructuur verschilt in dat opzicht niet van wat nu reeds is toegestaan. Ook na invoering van de nieuwe tariefstructuur op 1 november 2007 mag de vervoerder voor deze aanvullende diensten een tarief in rekening brengen, mits dit tevoren met de klant is overeengekomen.

Zowel in de `oude' situatie alsook na invoering van de nieuwe tariefstructuur, wordt ten aanzien van het straattaxivervoer alleen de tariefopbouw voor het daadwerkelijke vervoer van personen geregeld. Voor beide componenten van de nieuwe tariefstructuur heb ik hierbij een maximum vastgesteld. Naar aanleiding van het overleg met uw Kamer op 31 mei 2007 heb ik in de regelgeving ook de mogelijkheid opgenomen dat vervoerders een tarief in rekening kunnen brengen voor de wachtperiode bij aanvang van de taxirit. Het in rekening te brengen tarief voor deze vorm van wachten dient door de chauffeur wel voldoende duidelijk aan de klant kenbaar te zijn gemaakt en met de klant zijn overeengekomen. Ook voor dit tarief voor deze vorm van wachten heb ik een maximum vastgesteld.
---

VENW/DGP-2007/7052

Vanaf 1 november 2007 geldt de verplichting om de nieuwe transparante tariefstructuur aan te bieden. Vanaf die datum gaat mijn Inspectie Verkeer en Waterstaat intensief en gericht op het juiste gebruik van de nieuwe tariefstructuur controleren.

Voorlichting en communicatie
Uitgebreide en heldere communicatie en voorlichting over (de onderdelen van) de nieuwe tariefstructuur is van groot belang. Vanwege de implicaties voor zowel ondernemer als consument, vindt voorlichting en communicatie door mijn ministerie zowel naar de consument als naar de taxibranche plaats. In dit kader ben ik onder meer voornemens om vanaf medio oktober een voorlichtingscampagne, onder meer via radio en landelijke dagbladen, rondom de nieuwe tariefstructuur te voeren. Bij de voorlichting en communicatie over de nieuwe tariefstructuur is naar mijn mening ook nadrukkelijk een rol voor branchepartijen weggelegd. Ik heb de voorzitter van KNV Taxi, de brancheorganisatie in Nederland voor het taxivervoer, dan ook recentelijk verzocht om hieraan medewerking te verlenen.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

mw J.C. Huizinga-Heringa


---