Ministerie van Verkeer en Waterstaat




     Invloed van geluidsschermen op de externe          
     veiligheid en het optreden van de                  
     hulpverleningsdiensten bij treinincidenten op      
     de Betuweroute                                     


     SAMENVATTING                                       

     Versie: 411N7001/3.4, 24 september 2007            





















Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid Nibra 
Postbus 7010 
6801 HA  Arnhem 

T 026 355 24 00 
F 026 351 50 51 
info@nifv.nl 


Invloed van geluidsschermen op de externe veiligheid en het optreden van de 
hulpverleningsdiensten bij treinincidenten op de Betuweroute 




Colofon 


Titel:              Invloed van geluidsschermen op de externe veiligheid en het 
                    optreden van de hulpverleningsdiensten bij treinincidenten  
                    op de Betuweroute 

                    SAMENVATTING 


Opdrachtgever:  Rijkswaterstaat & Stuurgroep Publieke Veiligheid Betuweroute 
Contactpersoon: H.Versteegen 

Datum:               24 september 2007 

Projectnummer: 411N7001 
Versie               3.4 
Status:             eindrapport 

Auteurs:             Ir. M. Molag (TNO) 
                    Dr. ir. M.G. Duyvis (NIFV) 

Review &  
Supervisie:          Dr. ir. J. Post, hoofd afdeling Onderzoek NIFV 

NEDERLANDS INSTITUUT FYSIEKE VEILIGHEID Nibra                                       2 


Invloed van geluidsschermen op de externe veiligheid en het optreden van de 
hulpverleningsdiensten bij treinincidenten op de Betuweroute 




Inhoud 

  Conclusies van het onderzoek en aanbevelingen                                                            4 
 1           Geluidsschermen en externe veiligheid                                                         7 
 2           Onderzoeksvragen                                                                              8 
 3           Toepassing toetsingskader Externe Veiligheid                                                  9 
 4           Invloed hoge geluidsschermen op de externe veiligheid                                       11 
 5           Effect en realiseerbaarheid van maatregelen bij hoge 
 geluidsschermen                                                                                         14 
 6           Aandachtslocaties Externe Veiligheid bij de hoge geluidsschermen 
 en te overwegen maatregelen                                                                             17 
  Referenties                                                                                             19 
  Afkortingen                                                                                         20 



NEDERLANDS INSTITUUT FYSIEKE VEILIGHEID Nibra                                                                    3 


Invloed van geluidsschermen op de externe veiligheid en het optreden van de 
hulpverleningsdiensten bij treinincidenten op de Betuweroute 



Conclusies van het onderzoek en 
aanbevelingen 

Ter beperking van de geluidshinder van de passerende goederentreinen zijn 
op tracédelen met bebouwing in de omgeving geluidsschermen langs de 
Betuweroute aangebracht. Uit eerder onderzoek van het NIFV is gebleken dat 
gevaarlijke vloeistoffen die bij een ongeval zijn vrijgekomen, zich langs de 
geluidsschermen kunnen verspreiden [2]. Hierdoor bestaat meer kans op 
escalatie van het incident naar andere wagons met gevaarlijke stoffen. 
Geluidsschermen hinderen het optreden van de hulpverleningsdiensten bij de 
bestrijding van treinincidenten altijd in bepaalde mate. Uit genoemd 
onderzoek bleek ook dat de bestrijding van een incident bij meer dan 2 meter 
hoge geluidsschermen minder effectief kan zijn [2]. Beide factoren 
veroorzaken dat de externe veiligheid bij meer dan 2 m hoge 
geluidsschermen lager is dan wanneer er geen geluidsschermen zijn.  

In het onderhavige gezamenlijke onderzoek van NIFV en TNO is 
geconstateerd dat ook bij hoge geluidsschermen (i.e. hoger dan 2 m) het 
externe veiligheidsniveau van de Betuweroute voldoet aan het vigerende 
toetsingskader uit de circulaire RNVGS [7]. De kans op een zeer ernstig 
ongeval (warme BLEVE van een LPG-wagon of het vrijkomen van een giftig 
gas, bijv. ammoniak) is bij hoge geluidsschermen circa 5 maal groter dan 
elders langs de Betuweroute, en bedraagt bij het langste hoge geluidsscherm 
(bijna 3 km) ééns in de driehonderdduizend jaar. Ter vergelijking: de 
geaccepteerde kans op een dijkdoorbraak in de Betuwe bedraagt ééns in de 
1500 jaar. Door de aanwezigheid van het ERTMS-beveiligingssysteem, het 
ontbreken van gelijkvloerse kruisingen en andere veiligheidsvoorzieningen is 
bij de hoge geluidsschermen langs de Betuweroute de kans op een ernstig 
ongeval met gevaarlijke stoffen nog steeds 2 keer lager dan op het overig 
spoor in Nederland. 

In het onderzoek is vastgesteld dat door de mogelijk grotere spreiding van 
vrijgekomen brandbare vloeistoffen bij een ongeval en langduriger bestrijding 
van dit soort ongevallen, er een grotere kans op een warme BLEVE van een 
LPG-wagon of het instantaan vrijkomen van de inhoud van een tank met zeer 
giftig gas (bijv. ammoniak) bestaat. Om de externe veiligheid bij hoge 
geluidsschermen te beheersen is een ontruiming van aanwezige personen 
binnen een zone van 200 m van de Betuweroute binnen 30 minuten na het 
ongeval gewenst. Deze ontruiming zal beter gaan indien weinig mensen 
binnen de 200 m zone aanwezig zijn. Tot circa 10 woonadressen (25 
personen) binnen de 200 m zone zal dit, bij een gerichte 
bevolkingsvoorlichting, geen probleem zijn. In onderstaande tabel zijn locaties 
aangegeven waar vanwege de bebouwing, meer personen binnen de 200 m 
zone aanwezig kunnen zijn. 
NEDERLANDS INSTITUUT FYSIEKE VEILIGHEID Nibra                                            4 


Invloed van geluidsschermen op de externe veiligheid en het optreden van de 
hulpverleningsdiensten bij treinincidenten op de Betuweroute 





            Aandachtslocaties EV bij 2 m hoge geluidsschermen 

  Moeilijk te ontruimen binnen 30                      Niet binnen 30 minuten na 
          minuten na ongeval                               ongeval te ontruimen  
           (10-20 woningen)                             (meer dan 20 woningen) 
Locatie Gorinchem Spijk: van km                    Locatie Schelluinen: van km 22,7 tot 
26,9 tot ca. km 27,5                               ca. km 23,1 
Locatie Vuren: van km 34,5 tot km                  Locatie Gorinchem: van km 23,7 tot 
34,9                                               ca. km 26,6 
Locatie Meteren: van km 47,7 tot km                Locatie Tiel: km 56,6 tot km 59,2 
48,0                                               Locatie Babberich: km 108,5 tot km 
Locatie Kapel Avezaath Buren: van                  111. 
ca. km 53,3 tot km 54,1 
Locatie Echteld Tiel: van km 59,5 tot 
km 61,1 
Locatie Herveld: km 79,5 tot ca. km 
81,9 
Locatie Duiven: km 100,4 tot km 
103,2 
Locatie Zevenaar: km 106,5 tot km 
108,5. 


Aanbevolen wordt om voor de bovenstaande locaties te onderzoeken of door 
aanvullende maatregelen de externe veiligheid kan worden verbeterd. 
Hiervoor zijn de onderstaande maatregelen te overwegen.  
 -    Vervoer van brandbare gassen en zeer toxische gassen in bloktreinen.  
 -    Vloeistofplasbeperkende maatregelen, gericht op het beperken van de 
      nadelige verspreiding van (brandbare) vloeistoffen bij geluidsschermen.  
 -    Maatregelen die de alarmering en verkenningsfase van de 
      incidentbestrijding versterken, zoals:  
             o   camerabewaking op kritische locaties op het traject 
             o   verbetering ladinglijst en/of meldingsprocedure 
             o   verkenning mbv. redvoertuig en/of helikopter (KLPD/Defensie). 
 -    Maatregelen ter verbetering van de repressieve fase van de 
      incidentbestrijding, zoals:  
             o   protocollen voor de inzet van de brandweer en machinist 
             o   locatiegebonden incidentbestrijdingsplan.  

Zoals in de inleiding van het rapport gesteld wordt, biedt dit onderzoek geen 
handreiking voor operationeel optreden. Indien na bestuurlijk overleg 
besloten wordt extra maatregelen te treffen, zal voor de betreffende situatie 
aangepaste operationele planvorming plaatsvinden.  

Maatregelen gericht op extra blusvoorzieningen langs het spoor (zoals 
sprinklers) zijn niet geselecteerd, omdat de kosten hiervan als erg hoog 
worden ingeschat en het geruime tijd zal duren voordat een dergelijke 
maatregel kan worden geïmplementeerd. Ook is het effect van deze 
maatregelen op het plaatsgebonden risico (PR), groepsrisico (GR) en 
NEDERLANDS INSTITUUT FYSIEKE VEILIGHEID Nibra                                               5 



Invloed van geluidsschermen op de externe veiligheid en het optreden van de 
hulpverleningsdiensten bij treinincidenten op de Betuweroute 




resteffect niet zeker. Wel mag een positief effect op de beheersbaarheid 
worden verwacht.  





NEDERLANDS INSTITUUT FYSIEKE VEILIGHEID Nibra                                   6 



Invloed van geluidsschermen op de externe veiligheid en het optreden van de 
hulpverleningsdiensten bij treinincidenten op de Betuweroute 





1  Geluidsschermen en externe veiligheid 

Geluidsschermen worden langs spoorlijnen aangebracht om de geluidshinder 
van passerende treinen voor de omgeving te verminderen. Uit de Tracé/MER 
studie voor de Betuweroute [1] kan worden afgeleid dat in 2015 per dag 5000 
wagons gebruik zullen maken van de Betuweroute. Alleen door middel van 
geluidsschermen kan voorkomen worden dat de geluidsnormen in woon- en 
werkgebieden niet worden overschreden. Om die reden zijn op veel plaatsen 
langs het A15 tracé van de Betuweroute geluidsschermen aangebracht.  

Ondanks de veiligheidsmaatregelen die voor de Betuweroute zijn getroffen 
kunnen treinongevallen op de Betuweroute niet worden uitgesloten. De 
gevolgen van deze incidenten zullen door de hulpverleningsdiensten, met 
name de brandweer, moeten worden bestreden.  

De aanwezigheid van geluidsschermen langs het spoor kan het optreden van 
de hulpverleningsdiensten bij de bestrijding van treinincidenten hinderen. 
Vanaf een hoogte van ca 1,5 m belemmeren (ondoorzichtige) 
geluidsschermen het zicht op het incident. Vanaf een hoogte van ca 2 m 
vormen geluidsschermen bovendien een probleem met betrekking tot de 
bereikbaarheid van het incident (voor de hulpverleners zelf, voor de 
mogelijkheden om materiaal en middelen ter plaatse te brengen en voor de 
mogelijkheden om over het geluidsscherm heen effectief met water of schuim 
te koelen, te blussen, een vloeistofplas af te dekken, en dergelijke). Dit heeft 
een negatieve invloed op het optreden van de hulpverleningsdiensten.  
Mogelijk hebben geluidsschermen langs het spoor tevens een negatieve 
invloed op de externe veiligheid van de Betuweroute.  

Eerder onderzoek van het NIFV [2] heeft laten zien dat bij ongevallen waarbij 
brandbare en toxische vloeistoffen kunnen vrijkomen, deze vloeistoffen zich 
anders kunnen verspreiden dan wanneer er geen geluidsschermen zijn. Bij 
geluidsschermen die geen opening hebben tussen de spoorbaan en het 
geluidsscherm, kan de vloeistofplas zich meer in de lengterichting langs het 
spoor verspreiden. Zonder geluidsscherm vormt zich een min of meer ronde 
plas met, bij instantane uitstroom van 50 m3 vloeistof, een oppervlakte van 
600 m2 (diameter bijna 30 m). Bij het geluidsscherm kan de vloeistof over het 
schouwpad langs het scherm stromen en kan een vloeistofplas met een lengte 
van 90 m ontstaan (resultaat experiment instantane uitstroom 50 m3 vloeistof 
[2]). Indien deze plas wordt ontstoken betekent dit dat meerdere wagons 
door warmtestraling van de brand kunnen worden aangestraald. Indien dit 
wagons zijn met een brandbaar tot vloeistof verdicht gas (bijv. LPG) dan zal 
de ketel op deze wagon door de warmtestraling van de plasbrand na circa 25-
30 minuten barsten en ontstaat er een zogenaamde Boiling Liquid Expanding 
Vapour Explosion ("warme BLEVE"). Hierin verdampt de vloeistof zeer snel en 
ontstaat een drukgolf. Deze drukgolf zal het geluidsscherm vernietigen, maar 
wel snel uitdempen waardoor in de omgeving weinig schade ontstaat. De 
NEDERLANDS INSTITUUT FYSIEKE VEILIGHEID Nibra                                        7 



Invloed van geluidsschermen op de externe veiligheid en het optreden van de 
hulpverleningsdiensten bij treinincidenten op de Betuweroute 




meeste schade zal ontstaan doordat de verdampende brandbare vloeistof 
wordt ontstoken waarbij een vuurbal wordt gevormd met een diameter van 
circa 150 m. Ook buiten deze vuurbal is de warmtestraling nog zeer hoog.Dit 
veroorzaakt dat binnen een cirkel met een straal van circa 200 m alle 
aanwezige personen letaal worden getroffen. Buiten de straal van 200 m 
kunnen weggeslingerde brokstukken van de opengebarsten tank ook nog 
schade veroorzaken. Als de wagon een tot vloeistof verdicht toxisch gas bevat 
kan, in een vergelijkbaar scenario, bij openbarsten van de wagon een toxische 
gaswolk ontstaan met gevolgen voor externe veiligheid.  

De kans dat dit ongeval optreedt op de Betuweroute is uiterst laag. In de 
uitgevoerde risicoanalyses voor de Tracé/MER Studie [1] is geconstateerd dat 
aan de externe veiligheidseisen werd voldaan. Niettemin is de 
incidentbestrijding onder andere ook gericht op het voorkomen van dit 
ongeval. In de `Calamiteitenmatrix Betuweroute' [3] is daarom opgenomen 
dat de brandweer een plasbrand moet kunnen bestrijden en de bedreigde 
ketelwagens moet kunnen koelen met water. In het onderzoek van het NIFV 
is echter ook vastgesteld dat bij geluidsschermen hoger dan 2 m (in dit geval 
3 m) een effectieve bestrijding van een vloeistofplas / plasbrand en effectief 
koelen van ketelwagens moeilijker of zelfs niet mogelijk is. 


2  Onderzoeksvragen 

De constatering dat bij hoge geluidsschermen een plasbrand minder goed kan 
worden geblust en dat het koelen van een ketelwagen met tot vloeistof 
verdicht gassen veel minder effectief is, waardoor een grotere kans op een 
dreigende warme BLEVE bestaat, vormde de aanleiding voor dit onderzoek.  

In opdracht van Rijkswaterstaat en de Stuurgroep Publieke Veiligheid 
Betuweroute heeft het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid Nibra (NIFV) in 
samenwerking met TNO Bouw en Ondergrond onderzoek verricht naar de 
invloed van de aanwezigheid van geluidsschermen langs de Betuweroute op 
de mogelijkheden voor het optreden van de hulpverleningsdiensten en op de 
externe veiligheid bij treinincidenten. 

Hierbij zijn drie groepen vragen onderzocht: 
     1.  Welke ongevallen uit de Calamiteitenmatrix Betuweroute [3] zijn door 
        de aanwezigheid van hoge geluidsschermen (d.w.z. geluidsschermen 
        van 2 meter of hoger) moeilijker te bestrijden en leidt dit tot een lager 
        extern veiligheidsniveau? Voldoet de externe veiligheid bij de hoge 
        geluidsschermen aan de externe veiligheidsnormen en hoe verhoudt 
        dit extern veiligheidsniveau zich tot het extern veiligheidsniveau van 
        andere spoorlijnen in Nederland? 
NEDERLANDS INSTITUUT FYSIEKE VEILIGHEID Nibra                                         8 



Invloed van geluidsschermen op de externe veiligheid en het optreden van de 
hulpverleningsdiensten bij treinincidenten op de Betuweroute 




     2.  Zijn er maatregelen om het extern veiligheidsniveau bij hoge 
        geluidsschermen te verhogen, en wat is de effectiviteit en 
        realiseerbaarheid van deze maatregelen? 
     3.  Waar langs de Betuweroute bevinden zich hoge geluidsschermen en 
        woningen en andere gebouwen binnen 200 m? Zijn er 
        aandachtslocaties aan te wijzen die als gevolg van de aanwezigheid 
        van hoge geluidsschermen een lager extern veiligheidsniveau hebben? 
        Met welke maatregelen zou het veiligheidsniveau op deze 
        aandachtslocaties verhoogd kunnen worden?  


3  Toepassing toetsingskader Externe Veiligheid 

Toen de Tracé/MER studie werd opgesteld voor de Betuweroute werd externe 
veiligheid getoetst aan de hand van de nota Risico Normering Vervoer 
Gevaarlijke Stoffen (nota RNVGS) [4]. Dit hield in dat zich geen kwetsbare 
objecten (woningen, grotere kantoren en winkels, scholen, ziekenhuizen enz.) 
mochten bevinden binnen de 10-6 per jaar plaatsgebonden risicocontour. Dit 
betekende dat binnen een zone van 30 m geen kwetsbare objecten mochten 
voorkomen. Bij de Betuweroute wordt hieraan voldaan [1]. Voor het 
groepsrisico (GR) werd getoetst of de oriëntatiewaarde voor het groepsrisico 
niet werd overschreden. Overschrijdingen van de oriëntatiewaarde van het 
groepsrisico komen niet voor langs de Betuweroute [1]. Het groepsrisico is 
bedoeld om omgevallen waarbij veel slachtoffers kunnen vallen te beheersen. 
Na de vuurwerkramp in Enschede bleek dat groepsrisico een moeilijk te 
hanteren begrip was. Ook uit onderzoek van de VROM-raad en V&W-raad 
bleek dat een toetsing van het groepsrisico aan de oriëntatiewaarde 
bestuurders weinig inzicht gaf of incidenten met grote gevolgen voldoende 
beheerst konden worden. In de circulaire Risico Normering Vervoer 
Gevaarlijke Stoffen (nota RNVGS) [7] (evenals in het Besluit Externe 
Veiligheid Inrichtingen) wordt daarom een verantwoording van het 
groepsrisico gevraagd. Deze verantwoording van het groepsrisico houdt in dat 
het bepaalde groepsrisico van het transport van gevaarlijke stoffen 
vergeleken moet worden met de oriëntatiewaarde voor het groepsrisico. 
Daarnaast moet ook inzicht gegeven worden in de beheersbaarheid van de 
incidenten door de inzet van de brandweer en de geneeskundige 
hulpverlening bij ongevallen en rampen (GHOR). Ook moet bepaald worden 
hoe het zit met de zelfredzaamheid van mensen die getroffen kunnen worden 
door het ongeval. Ook moet het resteffect worden bepaald, dat wil zeggen 
hoeveel slachtoffers verder medisch behandeld moeten worden en welke 
materiële schade kan ontstaan.  

Om plaatsgebonden risico (PR), GR, beheersbaarheid, zelfredzaamheid en 
resteffect te kunnen bepalen en toetsen is voor de spoorzone 
Dordrecht/Zwijndrecht het "Toetsingskader Externe Veiligheid voor 
Ruimtelijke Plannen" opgesteld [5]. Door de spoorzone Dordrecht/Zwijndrecht 
NEDERLANDS INSTITUUT FYSIEKE VEILIGHEID Nibra                                    9 



Invloed van geluidsschermen op de externe veiligheid en het optreden van de 
hulpverleningsdiensten bij treinincidenten op de Betuweroute 




vindt veel transport van gevaarlijke stoffen plaats en er waren diverse 
plannen om de bebouwing in de spoorzone te intensiveren. Met behulp van 
het toetsingskader externe veiligheid worden deze plannen thans beoordeeld 
en wat betreft de externe veiligheid geoptimaliseerd. De verantwoordelijke 
bewindslieden van VROM, BZK en V&W hebben aanbevolen om dit 
toetsingskader ook toe te passen voor vergelijkbare situaties in Nederland 
[6]. Omdat het toetsingskader externe veiligheid ook goed laat zien wat de 
invloed van pro-actieve, preventieve, preparatieve en repressieve 
maatregelen op het extern veiligheidsniveau is, zoals figuur 1 laat zien, is 
door de onderzoekers besloten om het toetsingskader ook toe te passen voor 
de beoordeling van de externe veiligheid bij de hoge geluidsschermen langs 
de Betuweroute. 



                                                          Bronmaatregelen
                                                          Proactie/preventie
  Schadebeperkende
     maatregelen
      (preventie)              Groepsrisico     Plaatsgebonden
                                                     risico
                                                                       Schadebeperkende
                                                                           maatregelen
                                                 Zelfredzaamheid
                             Resteffect                                     (preventie)
                                      Beheersbaarheid
                  Repressie                                    Preparatie

Figuur 1         De vijf criteria van het toetsingskader externe veiligheid 
en de invloed van maatregelen. 


Voor dit onderzoek betekende deze toepassing van het toetsingskader externe 
veiligheid dat onderzocht is hoe het plaatsgebonden risico, groepsrisico, 
zelfredzaamheid, beheersbaarheid en resteffect veranderen door de 
aanwezigheid van de hoge geluidsschermen en welke invloed aanvullende 
maatregelen bij geluidsschermen hierop hebben. 


NEDERLANDS INSTITUUT FYSIEKE VEILIGHEID Nibra                                              10 



Invloed van geluidsschermen op de externe veiligheid en het optreden van de 
hulpverleningsdiensten bij treinincidenten op de Betuweroute 




4  Invloed hoge geluidsschermen op de externe 
      veiligheid 

Basis voor het onderzoek naar de invloed van de geluidsschermen op de 
externe veiligheid vormde de Calamiteitenmatrix Betuweroute [3]. In de 
Calamiteitenmatrix Betuweroute worden alle incidenten (of ongevallen) die 
tijdens het transport over de Betuweroute kunnen optreden, beschreven en 
wordt aangegeven wat de gevolgen van de incidenten zijn en welke inzet 
(capaciteit en acties) van de hulpverleningsdiensten minimaal nodig is voor de 
bestrijding. Uit het onderzoek blijkt dat alleen een brand van een 
goederentrein en incidenten met gevaarlijke stoffen gevolgen voor de 
omgeving kunnen hebben. Deze incidenten zijn opgenomen in tabel 1. In 
deze tabel is ook aangegeven of de aanwezigheid van hoge geluidsschermen 
de externe veiligheid negatief beïnvloeden. Hierbij is onderzocht of: 
 -    het incident door de aanwezigheid van de hoge geluidsschermen kan 
      escaleren. Bijv. bij het incidentscenario grote plasbrand is dit het geval 
      omdat de vloeistofplasspreiding normaal cirkelvormig is, maar bij het 
      geluidsscherm langgerekt kan zijn waardoor meer naburige wagons door 
      de warmte kunnen worden aangestraald en de bestrijding lastiger is. De 
      kans op een warme BLEVE van een ketelwagen met tot vloeistof verdicht 
      brandbaar (bijvoorbeeld LPG) of toxisch (bijvoorbeeld ammoniak) gas 
      wordt hierdoor groter. 
 -    het brandweeroptreden door de aanwezigheid van hoge geluidsschermen 
      moeilijker wordt doordat bijvoorbeeld het zicht op de incident minder is 
      waardoor de verkenning langer duurt, bestrijdingsmaterieel over een 
      grotere afstand (door de deuren in het scherm) moet worden aangevoerd, 
      er weinig ruimte tussen trein en geluidsscherm is en/of het incident als 
      geheel slecht bereikbaar. Dit kan tot gevolg hebben dat de bestrijding 
      moeilijker is en/of de blusstof niet goed op een te blussen plasbrand of te 
      koelen ketelwagen kan worden opgebracht. Dit laatste is bijvoorbeeld het 
      geval bij een dreigende warme BLEVE. 
 -    de ongevalsontwikkeling als gevolg van de aanwezigheid van hoge 
      geluidsschermen om bovengenoemde redenen verder gaat, waardoor er 
      minder tijd is voor zelfredzaamheid. Uit het onderzoek is gebleken dat de 
      ongevalsontwikkeling bij hoge geluidsschermen niet sneller gaat. Echter 
      doordat er bij hoge geluidsschermen vaker escalatie kan optreden en de 
      bestrijding over het algemeen langer duurt is men wel meer op 
      zelfredzaamheid aangewezen om slachtoffers te beperken.  

NEDERLANDS INSTITUUT FYSIEKE VEILIGHEID Nibra                                         11 



   Invloed van geluidsschermen op de externe veiligheid en het optreden van de 
   hulpverleningsdiensten bij treinincidenten op de Betuweroute 




  Tabel 1           Invloed van hoge geluidsschermen op de externe 
  veiligheid 

        Treinincidentscenario                          Afname externe veiligheid door 
                                                      hoge geluidsschermen en oorzaak 
    Brand, geen gevaarlijke stof, in één                               nee 
    wagon/tractievoertuig 
    Brandbaar tot vloeistof verdicht gas:                              nee 
    fakkel  
    Brandbare vloeistof:                                               nee 
    kleine plas(brand) = 100 m2 
    Brandbare vloeistof:                                                ja, 
    grote plas(brand) = 600 m2                      langgerekte plas vergroot kans op 
                                                    escalatie naar andere wagons 
    Brandbaar tot vloeistof verdicht gas:                               ja, 
    dreigende BLEVE                                 hogere kans van optreden door 
                                                    escalatie grote plasbrand. 
                                                    Moeilijkere bestrijding, effectieve 
                                                    koeling bedreigde ketelwagen niet 
                                                    tijdig mogelijk 
    Kleine zeer toxische vloeistofplas                                 nee 
    Grote zeer toxische vloeistofplas                                  nee 
    Lekkage toxisch gas, tot vloeistof                                 nee 
    verdicht 
    Instantaan vrijkomen toxisch gas, tot                               ja, 
    vloeistof verdicht                              hogere kans van optreden door 
                                                    escalatie grote plasbrand. 
                                                    Moeilijkere bestrijding, effectieve 
                                                    koeling bedreigde ketelwagen niet 
                                                    tijdig mogelijk 


  Uit tabel 1 blijkt dat bij hoge geluidsschermen de externe veiligheid afneemt 
  bij de scenario's grote vloeistofbrand, warme BLEVE en instantaan vrijkomen 
  van toxisch gas. 

  In figuur 2 is aangegeven hoe vaak dit bij het voor 2015 geprognosticeerde 
  transport van gevaarlijke stoffen kan optreden. 



   NEDERLANDS INSTITUUT FYSIEKE VEILIGHEID Nibra                                            12 



Invloed van geluidsschermen op de externe veiligheid en het optreden van de 
hulpverleningsdiensten bij treinincidenten op de Betuweroute 





                                   Zonder geluidscherm            Met geluidscherm
     10000
      1000
        100
         10
           1
        0.1
             agon                        Fakkel          E
                                                  BLEV
       Brand w
             Kleine plasbrand 
                          rote plasbrand                              loeistofplas
                        G                    Kleine tox. vloeistofplas 
                                                           rote tox. V            rote lekkage tox. gas
                                                         G           Kleine lekkage tox. gas
                                                                                 G

Figuur 2          Kans op ongevallen op de Betuweroute per kilometer per 
miljoen jaar 


De ongevalsscenario's warme BLEVE en grote lekkage (instantaan vrijkomen) 
van toxisch gas hebben een circa 5 keer grotere kans van optreden bij een 
hoog geluidsscherm dan bij locaties waar geen geluidsscherm staat. De kans 
op deze twee scenario's is per routekilometer echter nog steeds ruim honderd 
keer lager dan een grote plasbrand en 1000 keer lager dan een brand in een 
wagon. Hierdoor is het plaatsgebonden risico bij hoge geluidsschermen niet 
hoger. Het groepsrisico zal bij de hoge geluidsschermen wel circa 5 keer 
hoger zijn. Uitgaande van maximaal 3 km hoge geluidsschermen in een 
gemeente (Gorinchem, Tiel) bedraagt de kans op zeer ernstige calamiteit 
waarbij veel slachtoffers kunnen vallen (warme BLEVE  en instantaan 
vrijkomen toxisch gas) circa eens in de 300.000 jaar. Ter vergelijking: de 
kans op het falen van een secundaire dijkkring (Betuwe) bedraagt eens in de 
1500 jaar. 

In vergelijking met de rest van het Nederlandse spoorwegnet zijn de 
ongevalskansen op de Betuweroute circa 10 keer lager. Dit komt doordat de 
Betuweroute voorzien is van het ERTMS-beveiligingssysteem, door het 
ontbreken van gelijkvloerse kruisingen en andere veiligheidsvoorzieningen. 
Zelfs bij de hoge geluidsschermen is de kans op een warme BLEVE per 
wagonkilometer nog steeds 2 keer lager dan in de rest van Nederland.    


NEDERLANDS INSTITUUT FYSIEKE VEILIGHEID Nibra                                                              13 



Invloed van geluidsschermen op de externe veiligheid en het optreden van de 
hulpverleningsdiensten bij treinincidenten op de Betuweroute 




5  Effect en realiseerbaarheid van maatregelen bij 
     hoge geluidsschermen 


In het kader van de verantwoordingsplicht groepsrisico heeft het bevoegd 
gezag de plicht om te laten onderzoeken of er maatregelen zijn waarmee de 
externe veiligheid bij de hoge geluidsschermen verhoogd kan worden en om 
op basis van dit onderzoek, na advies van de commandant van de regionale 
brandweer, gemotiveerd een besluit te nemen over al dan niet nemen van 
aanvullende veiligheidsmaatregelen.  

In het onderzoek is in beeld gebracht welke maatregelen er zijn om de 
externe veiligheid langs de geluidsschermen van meer dan 2 meter en hoger 
te verbeteren. Het effect van deze maatregelen op de verschillende externe 
veiligheidscriteria uit het toetsingskader externe veiligheid is in beeld 
gebracht; daarnaast zijn ook realiseerbaarheid en kosten van de maatregelen 
beoordeeld. Tabel 2 geeft het overzicht.  


NEDERLANDS INSTITUUT FYSIEKE VEILIGHEID Nibra                                   14 



Invloed van geluidsschermen op de externe veiligheid en het optreden van de 
hulpverleningsdiensten bij treinincidenten op de Betuweroute 




Tabel 2                                                                               EV-effectiviteit, realiseerbaarheid en kosten van 
veiligheidsmaatregelen bij hoge geluidsschermen.  

maatregelen                                                                                                                       Externe veiligheid bij hoge geluidsschermen                       Realisatie
                                                                                                                                 kans letaal    PR     GR     ZR     BH     RE    Termijn Buitend Instandh   NL    Draagvl Kosten
                                                                                                                                                                                         ienstste ouding             ak
   pro-                                                               Geen nieuwe bebouwing binnen 200 m afstand van het 
  actie                                                               spoor, nieuwe bebouwingsplannen annuleren                   0      +      0        +     +      +     +     0         0        0       0       --     --
                                                                      Ontsporingsgeleiding bij geluidscherm                       0      0      0        0     0      0     0     -          -        -      0       0       -
                                                                      tankwagen met crashbuffers                                  +      0      +        +     0      0     0     --        0        0        -      0       -
   eit                                                                Hittewerende coating op LPG ketelwagen                      +      +      0/+      +     +      +     +     --        0        0        -      -      --
      ne                                                              Bloktreinen (LPG, chloor, aammoniak)                        +      0      0/+      +     0      0     0     0         0        0      0/-      -       -
        ver                                                           Samenstelling trein: "bufferwagons"                         +      0      0/+      +     0      0     0     -         0        0      0/-      --      -
           P
                                                                      Verdichting hot box detectie                                0      0      0        0     0      0     0     -          -       0       0       0       -
                                                                      Systeem voor afvoer van vloeistoffen/plasgoot-
                                                                      scherm/optimale keuze gaten                                 +      0      +        +     0      +     0/+   -          -       0       0       -       -
                                                                 pool Geluidsschermprotocol voor de machinist; indien lekkage 
                                                                   na stoppen op veilige plaats (Groene zone)
                                                                    a                                                             0/+    +      0/+    0/+     0      +     0/+   0         0         -      0       0       0
                                                                      Hitte detectie op aandachtslocaties                         0      0/+    0        0     0      +     0/+   -         0         -      0       0       -
                         g                                            Wagon incident detectie, alarmering machinist               0      0/+    0        0     0     0/+    0/+   --        0         -       -      -       -
                          nir                                                                                                     0      0/+    0        0     0      +     0/+
                             e                                        CCTV, Camera systeem op kritische locaties                                                                  -         0         -      0       0       -
                              mr                                      RFID-systeem,, TAGS op de ketelwagens                       0      0/+    0        0     0      +     0/+   --        0        0        -      0       0
                                alA                                   Ladinglijst/meldingsprocedure                               0      0/+    0        0     0      +     0/+   0         0        0       0       0       0
                                                                                                                                  0      0      0        0     0      +     0
                                                                      E-call, alarmering hulpdiensten                                                                             -         0        0       0       0       -
                                                                      Doorzichtige strook in geluidsschermen                      0      0/+    0      0/+    0/+    0/+    0/+   --         -        -      0       --     --
                                   gni
            ei                                                        Geluidscherm met kijkgat/bestrijdingsgat                    0      0/+    0      0/+    0/+    0/+    0/+   --         -        -      0       --      -
                                      n
              s                        n
               s                        e                              "Periscoop"-camera systeem                                 0      0      0        0     0      +     0     0         0        0       0       0       0
                er                       kr
                  p                        e                          Redvoertuig                                                 0      0      0        0     0      +     0     0         0        0       0       0       0
                   e                        V
                    R                                                 Helicopter met camers (KLPD, defensie)                      0      0      0        0     0      +     0     0         0        0       0       0       0
                                                                      Protocollen voor de inzet van de brandweer                  0      0/+    0        0     0     0/+    0/+   0         0         -      0       0       0
                                                                      Incidentwagen afkoppelen                                    0/+    0      0        0     0     0/+    0     0         0        0       0       --      0
                                             g                        Observatiepad op hoogte langs geluidscherm                  0      0/+    0      0/+    0/+    0/+    0/+   --         -        -      0       --      -
                                              nidjirt                 Volledige sprinklerinstallatie in geluidsschermen           0/+    0      0        0     0     0/+    0     --         -       --      0       --     --
                                                     s                Schuimvormend armatuur met voldoende worplengte en 
                                                      ebt             opbrengst bij geluidsscherm                                 0/+    0      0        0     0      +     +     -         0        0       0      0/-      -
                                                         nedi         Optimale afstand en elevatie waterkanon                     0/+    0      0        0     0      +     +     0         0        0       0       --      0
                                                             cnI      Systeem om waterkanonnen aan een geluidsscherm te 
                                                                      kunnen haken of op hoogte te brengen                        0/+    0      0        0     0      +     +     -          -       0       0               0
                                                                      Incidentbestrijdingsplan en ontruimingsplan: voor 
                                                                      locaties met bebouwing op relatief kleine afstand (