Stichting Natuur en Milieu

25 september 2007 - De Consumentenbond is onverantwoord bezig met haar actie tegen de vliegtax, net nu alle hens aan dek nodig zijn om de klimaatverandering te beperken. Dat stelt Mirjam de Rijk, algemeen directeur van Stichting Natuur en Milieu, naar aanleiding van een petitie die de Consumentenbond vandaag aanbiedt aan de Tweede Kamer tegen een heffing op vliegtickets.

De bond moet haar maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Als we de klimaatverandering willen tegengaan, is het absurd dat we voor bodemprijzen willen blijven vliegen. Het merendeel van de Nederlanders begrijpt gelukkig dat vliegen van Eindhoven naar Milaan voor 30 euro belachelijk is, aldus De Rijk. Cijfers van onderzoeker Maurice de Hond tonen aan dat 59% van de Nederlanders voorstander is van de invoering van een vliegticketheffing.

Dat lijkt ook te gelden voor het merendeel van de leden van de Consumentenbond. Slechts 2% van hen heeft de petitie ondertekend. Voor een organisatie die de consument vertegenwoordigt is dat slechts een gering aantal. Mirjam de Rijk vindt dit heel logisch: De meeste consumenten kijken gelukkig verder dan hun neus lang is. Het zou de Consumentenbond sieren om ook verder te kijken dan het platte belang van de portemonnee op de korte termijn.

De luchtvaart is de enige vervoerstak die geen accijns betaalt op brandstoffen of BTW op tickets. Vliegen is daardoor kunstmatig goedkoper dan andere vormen van vervoer. Daarmee is de keuze voor vliegen te makkelijk gemaakt, ondanks dat de luchtvaart vier tot tien keer zo vervuilend is als een auto of de trein. De vliegtax is niet meer dan een eerste stap om het onterechte belastingvoordeel voor de luchtvaart recht te trekken. Voor het milieu zullen de prijzen in de luchtvaart nog verder omhoog moeten en gaat vervuiling een prijs krijgen. Juist een organisatie als de Consumentenbond zou het principe van de vervuiler betaalt moeten toejuichen.

Publicatiedatum: 25-09-2007