Nederlands Uitgeversverbond

Auke Visser schenkt Mercur dOr / LOF-prijs voor Publiekstijdschriften aan Tijdschriften in de Klas- project

P E R S B E R I C H T

Amsterdam, 25 september 2007

---

Auke Visser, CEO van Sanoma Mens Magazines, heeft de bestemming bepaald voor de 10.000 euro die gekoppeld is aan de door hem gewonnen Mercur dOr 2006 / LOF-prijs voor Publiekstijdschriften. Deze prijs werd uitgereikt tijdens het TijdschriftenGala op 7 december 2006. Het geld dat beschikbaar is gesteld door het Lucas-Ooms Fonds (LOF) gaat naar het Tijdschriften in de Klas-project van de Stichting Koos de Boer Fonds. De winnaar van de Mercur dOr / LOF-prijs voor Publiekstijdschriften, de oeuvreprijs in de tijdschriftenbranche, wordt geacht voor het geld een doel te kiezen waarmee de branche, het vak of vakgenoten worden gestimuleerd. Auke Visser is ook voorzitter van de Groep Publiekstijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond (NUV).

Het bedrag zal door de Stichting Koos de Boer Fonds speciaal worden bestemd voor het bouwen van een website gericht op leraren maatschappijleer van VMBO-scholen. Via deze site zal het door de stichting ontwikkelde project Tijdschriften in de Klas als lesmodule op een toegankelijke manier worden aangeboden. Auke Visser: Vanaf de site zal men lesinstructies, praktijkcases e.d. kunnen downloaden. Daarnaast zal deze site worden ondersteund door een werkboek met verdere uitwerking en uitleg over het vak bladenmaken en de verschillende disciplines binnen het vak. Zowel op de site als in het werkboek zal worden aangesloten bij multimediale platforms.

De door Auke Visser uitgekozen Stichting heeft tot doel het gebruik van tijdschriften te bevorderen bij kinderen op vervolgscholen in vooral kansarme buurten om hen daardoor een breder venster op de samenleving te bieden. Ook wil men deze leerlingen in aanraking brengen met beroepen in de tijdschriften- en multimediabranche. Daarvoor wordt les- en informatiemateriaal aangeboden.

De Stichting heeft het afgelopen schooljaar op drie Weekendscholen in Amsterdam met het project Tijdschriften in de Klas ervaring opgedaan. Er zijn drie tijdschriften van de gesponsorde pers gerold, die door de vooral allochtone leerlingen zelf zijn bedacht en geproduceerd. Vanaf de brainstorm over de onderwerpen tot aan de vormgeving aan toe hebben de leerlingen de verschillende facetten van het bladenmaken ervaren.
---

------------------------------------