Time : 10:35:41
Date : 26 September 2007
Sender Name: Delhaize Group

Delhaize zet haar fair trade-producten in de kijker tijdens de weekvan de fair trade

In 2006 is de omzet van fair trade-producten met 25% gestegen

Delhaize België zet zich in voor duurzame ontwikkeling. De promotie van fair trade is dan ook één van de strategische pijlers van Delhaize. De fair trade-labels verzekeren dat de producenten van de derde wereld een rechtvaardige prijs krijgen voor hun producten, die hoger ligt dan de wereldmarktprijs. Tijdens de week van de fair trade laat Delhaize de consument haar assortiment fair trade-producten ontdekken. Er worden tal van acties gepland om dit assortiment extra in de kijker te zetten.

De verkoop van fair trade-producten blijft stijgen

Elk jaar wordt het assortiment van fair trade-producten groter en blijft de verkoop stijgen. In 2006 waren de fair trade-producten goed voor een omzet van meer dan 5,7 miljoen euro. Dit komt neer op een stijging van 25% in vergelijking met 2005.

De producten die het meest verkocht worden zijn bananen (1300 ton in 2006), ananas en koffie, gevolgd door producten zoals rozen, honing en wijn. De bananen zijn het meest succesvol van al deze producten. Hun verkoopsvolume is bovendien verder gestegen met 16% in de eerste zes maanden van dit jaar in vergelijking met dezelfde periode in 2006.

Dit jaar is het fair trade-assortiment versterkt met enkele nieuwe producten zoals verse pralines, speculoos of make-up reinigingswatten. Hierdoor komt het totale fair trade-assortiment bij Delhaize op 50 producten. Er zullen binnenkort nog nieuwe producten gelanceerd worden zoals cashewnoten en Braziliaanse noten (droog fruit).

Acties in alle Delhaize-supermarkten

De week van de fair trade vindt plaats van 3 tot 13 oktober. Gedurende die 10 dagen zet Delhaize haar fair trade-producten in de kijker zodat de klanten het assortiment kunnen ontdekken. Er zijn verscheidene acties voorzien om de klanten aan te zetten om te kiezen voor fair trade-producten.

In de supermarkten zullen informatiebrochures, affiches en andere informatiemiddelen de aandacht vestigen op de fair trade-producten en de klanten de principes van fair trade verduidelijken. Elk kwartier wordt een radiospot afgespeeld in de winkel.

Tijdens de tiendaagse biedt Delhaize 30 plus-punten aan op alle fair trade-producten om zo de klanten te overtuigen om voor fair trade te kiezen tijdens hun aankopen. De biobananen, de chocolade, de biokoffie Mexico Altura en de sinaasappelsappen van Max Havelaar worden naar voren geschoven in de promotiecampagnes van de week.

Dit jaar krijgt de campagne ook een muzikale noot. Tijdens de week van de fair trade zullen enkele koren hun opwachting maken in een aantal verkoopspunten van Delhaize. Ze zullen er "Hou het fair mijn vrienden!" zingen op de muziek van "Gimme hop, Jo'anna" van Eddy Grant die herschreven werd in het kader van de fair trade. De tekst en muziek zijn terug te vinden op de site
http://befair.be/fairtradesong.

Speciale acties voor de lancering van de DVD "Jungleboek"

Ter gelegenheid van de week van de fair trade, kondigt Delhaize de nationale lancering aan van de Disneyfilm "Jungleboek" die uitkomt op DVD. Het is de eerste keer dat Delhaize een voedingsproduct aan een non-foodactie koppelt door in de verpakking van Max Havelaar-bananen eerst de aankondiging en later een kortingsbon voor de DVD toe te voegen.

Duurzame relaties met alle leveranciers

In 1989 introduceerde Delhaize fair trade-producten in haar assortiment en werd zo een van de pioniers in de distributiesector. De onderneming werkt al 18 jaar samen met Max Havelaar, één van de organisatoren van de week van de fair trade. Max Havelaar is een vereniging die een keurmerk toekent aan de fair trade-producten. Dit label verzekert dat de producenten in de derde wereld een rechtvaardige prijs krijgen voor hun producten.Vandaag telt het fair trade assortiment een vijftigtal producten: koffie, bananen, chocolade,... maar ook kousen en rozen.

Bovendien zet Delhaize zich bij haar dagelijkse taken in om duurzame relaties aan te gaan met haar leveranciers en legt ze de nadruk op langetermijncontracten. Het bedrijf werkt met heel strikte labels en lastenboeken die sociale en ecologische eisen vastleggen. Deze manier van werken kadert in de duurzame ontwikkeling die Delhaize nastreeft en waarbij een evenwicht wordt gezocht tussen economische, sociale en ecologische belangen.

Over Delhaize België

Eind juni 2007 bestond het netwerk van Delhaize België, Luxemburg en Duitsland uit 723 winkels, waarvan 689 in België, 31 in het Groothertogdom Luxemburg en 3 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland). Met haar verschillende winkelformaten (Delhaize supermarkten, AD Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go en Tom&Co) realiseerde Delhaize België in 2006 een omzetcijfer van 4,3 miljard euro. Delhaize heeft in 2006 een marktaandeel in België van 26,1%*. De onderneming telt 18.000 medewerkers. Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep die actief is in
zeven landen op drie continenten. Eind maart 2007 bestond het verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit meer dan 2.500 winkels. De groep stelde 139.000 mensen te werk in 2006.

* Bron: AC Nielsen

Persinformatie
Catherine Alexandre
Senior Vice President Marketing & Communication
Tel. 02/412 82 57
calexandre@delhaize.be

Katrien Verbeke
Communication Specialist
Tel. 02/412 82 39
kverbeke@delhaize.be

URL: http://www.delhaize.be