Siemens

Persbericht

0709.980

Den Haag, dinsdag 25 september 2007

Transrapid bouwt zijn eerste commerciële magneetzweefbaan in München

Het Consortium Transrapid Nederland heeft met genoegen kennis genomen van het feit dat de deelstaat Beieren, het Konsortium Transrapid München en de Deutsche Bahn een Memorandum of Understanding hebben ondertekend om een snelle magneetzweeftrein-verbinding te realiseren tussen de luchthaven van München en het centrum van de stad. De bouw wordt medio 2008 gestart en de verbinding moet in 2014 operationeel zijn. Hiermee wordt wederom het bewijs geleverd dat de technologie meer dan volwassen is en een goede toevoeging is aan bestaande railsystemen in Europa. Al in 2005 heeft het Consortium Transrapid Nederland (een samenwerking van Siemens Nederland, ABN AMRO, Koninklijke BAM Groep, Ballast Nedam en Fluor) een vervoersconcept bij de Nederlandse overheid ingediend, gebaseerd op magneetzweeftreintechnologie: de RandstadRapid. Ook werden met de noordelijke provincies en de Duitse deelstaat Niedersachsen studies uitgevoerd naar de verbinding Amsterdam - Groningen - Bremen en Hamburg. Samen met de overheid bekijkt het consortium ook de verbinding van Schiphol via de Zuid-as naar Almere en Lelystad.

Het project in München betreft een traject van 37 km die de luchthaven van München, met een snelheid van 350 kilometer per uur, in minder dan tien minuten verbindt met het centrum van de stad. Een rit die nu nog drie kwartier duurt met het openbaar vervoer. Met de auto is de reiziger, bij de frequent voorkomende files, zelfs nog meer tijd kwijt. Er zal straks iedere 10 minuten een trein zweven. Mobiliteit is overal ter wereld een voorwaarde voor een vitale economie. Ook in Nederland loopt de randstad volledig vast. Mede door de toenemende trek naar de stad zal de druk op ons wegennet alleen maar groter worden, met alle negatieve gevolgen van dien voor de bereikbaarheid en de leefbaarheid. De keuze voor de magneetzweeftreintechnologie in München geeft het Consortium Transrapid Nederland een extra impuls om een breder draagvlak voor het RandstadRapid-concept te creëren en het onderwerp op de politieke agenda te zetten en te houden.

Het RandstadRapid-concept gaat uit van een hoogfrequente, metroachtige verbinding, die wordt aangelegd tussen de grote steden van de randstad: Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Den Haag, Almere, Amersfoort, Lelystad en de luchthaven Schiphol. Daar waar de RandstadRapid kruist met de snelwegen en het regionale openbaar vervoer, worden overstappunten aangelegd. Daar kunnen automobilisten vóór de file overstappen op een magneetzweeftrein. De trein brengt de passagier snel en comfortabel op de plek van bestemming en is daarmee het enige alternatief dat kan zorgen voor een volledig geïntegreerd vervoerssysteem. Het is een duurzame oplossing met positieve effecten op het milieu (terugdringen CO2-uitstoot), de economie en het woon- en werkklimaat in Nederland. Het vormt een perfecte toevoeging op de bestaande plannen van de NS en regionale en stedelijke vervoerders voor verbetering van het openbaar vervoer in de Randstad.

Noot voor de redactie,