Ingezonden persbericht


|Utrecht, 26 september 2007                                           |
|                                                                     |
|EMBARGO t.e.m. 26 september 2007, 13h00.                             |

|Gemiddelde kosten per aansluiting zes procent onder sectorgemiddelde |

|Positieve score Vitens in onderlinge vergelijking waterbedrijven     |

|Vitens, het grootste drinkwaterbedrijf van Nederland, wist zich in   |
|2006 op positieve wijze te onderscheiden binnen de Nederlandse       |
|drinkwatersector. Op punten als wat een klant gemiddeld aan Vitens   |
|betaalt, zitten wij ruim zes procent onder het landelijk gemiddelde. |
|Ook wisten we de drinkwaterkwaliteit in ons gebied wederom te        |
|verbeteren. De klanten belonen dat met het rapportcijfer 8. Ik ben   |
|erg tevreden met dit resultaat", aldus bestuursvoorzitter Jos van    |
|Winkelen van Vitens.                                                 |
|                                                                     |
|Het vergelijkend onderzoek "Water in zicht 2006" keek ook naar de    |
|telefonische bereikbaarheid van de drinkwaterbedrijven. "Vitens vind |
|het zeer belangrijk om telefonisch goed bereikbaar te zijn voor onze |
|klanten. Helaas is de bereikbaarheid voor deze benchmark gemeten in  |
|de periode dat ons call center van Doetinchem naar Arnhem verhuisde. |
|Daardoor lijkt het dat Vitens slechts zeventien procent van de       |
|telefonische oproepen binnen twintig seconden weet te beantwoorden.  |
|Gelukkig zitten we op dit moment over 2007 tot en met augustus op 76 |
|procent van de oproepen die binnen de genoemde norm werd beantwoord",|
|zegt Van Winkelen.                                                   |
|                                                                     |
|De Nederlandse waterbedrijven, verenigd in de Vewin, voeren sinds    |
|1997 jaarlijks een benchmark uit. Deze vergelijkt de prestaties van  |
|de waterbedrijven op verschillende gebieden. Naast kwaliteits- en    |
|milieuprestaties zijn ook de prestaties op het gebied van            |
|dienstverlening en efficiency opgenomen. Op die manier ontstaat een  |
|prestatierangorde van de bedrijven. Op onderdelen minder presterende |
|bedrijven leren van best-in-class-bedrijven door onderlinge          |
|kennisuitwisseling en door middel van sectorbrede workshops. Een     |
|externe publicatie van het onderzoek verschijnt om de drie jaar.     |
|EINDE BERICHT                                                        |
|                                                                     |
|

Ingezonden persbericht