Speurtoch naar smaak in de voedselketen

26/09/2007 13:59



InnovatieNetwerk



Als de consument vraagt om smaak, dan krijgt hij het ook

Zit er geen smaak meer aan de bloemkool, de biefstuk of het brood? Consumenten moeten dit niet morrend slikken. Ze moeten eenvoudigweg vràgen om producten met meer smaak. Want dat is mogelijk, zo laat een speurtocht van InnovatieNetwerk zien. Tomaten blijken bijvoorbeeld in de afgelopen jaren een ware smaakmetamorfose te hebben ondergaan. In tegenstelling tot de varkenskarbonade.

Deze week draait het in Nederland om de smaak. Tijdens de Week van de Smaak (24-30 september) staat smaak centraal bij honderden grote en kleine lokale activiteiten. In de hoofdrol staan ambachtelijke streekproducten, seizoensproducten en biologische voeding. Maar hoe zit het met de smaak van alledaagse producten, zoals tomaten en karbonades? Zijn de producenten daar ook al bezig om meer smaak aan te brengen in hun producten?

Smaak in de keten
InnovatieNetwerk gaf vier journalisten opdracht om de rol van smaak te onderzoeken in twee voedselketens: die van tomaten en die van karbonades. Bij de tomaten werden zowel een 'top-tomaat' als een 'supermarkttomaat' onder de loep genomen. Bij de karbonades waren dit zowel de karbonades van een 'topscharrelslager' als een supermarktkarbonade. De journalisten volgden de keten van eindproduct tot het begin. Voor de tomaten betekende dit van de groentespecialist tot de zaadveredelaar. Voor de karbonades was dit van de slager tot het KI-station.

Alle karbonades in Nederland smaken hetzelfde
De conclusie: ook voor basisproducten is meer smaak mogelijk. De tomatenketen heeft dit afdoende bewezen. In de laatste twintig jaar zijn nieuwe rassen ontwikkeld en zijn er grote inspanningen gedaan om de smaak van de Nederlandse tomaat te verbeteren. De consument kan nu kiezen uit vele soorten tomaten. En ook de smaak van de 'gewone' supermarkttomaat is sterk verbeterd. Bij de varkenskarbonade in de supermarkt is 'smaak' nog geen hot issue. Veel aandacht gaat in deze keten naar factoren als schaalvergroting en kostenbeheersing. Smaak speelt daarbij nauwelijks een rol. En variatie ook niet: er zijn slecht een paar varkensrassen, die elkaar qua smaak weinig ontlopen. Bijna alle varkenskarbonades in Nederland zien er dan ook hetzelfde uit en smaken ook hetzelfde. Met uitzondering van de scharrelvarkenskarbonades. In het onderzoek is gesproken met een scharrelvarkenshouder, die vertelde dat reguliere varkenshouders bij hem vlees kopen, omdat ze dan "tenminste echt vlees proeven".

Meer smaak, ook tijdens de Smaaklessen
Voor InnovatieNetwerk is smaak een belangrijk onderwerp. Ze vormden de motor achter Smaaklessen, waarbij kinderen op de basisschool gaan proeven en leren over eten. Henk Huizing van InnovatieNetwerk: "We zijn trots op de Smaaklessen. Met één voorwaarde: de kinderen moeten in de klas dan ook wel echt wat te proeven krijgen. Dus geen ielig zakje krulpeterselie uit de supermarkt, maar een geurige bos platte peterselie. En geen met water ingespoten kipfilet, maar een stevige kippenbout van een biologische kip. Helaas, zover is het nog niet. Want scholen mogen zelf hun inkopen doen voor de Smaaklessen en de leerkrachten belanden dan al snel in de plaatselijke en goedkope buurtsuper. En àls ze al goede producten willen kopen, dan zijn die niet te krijgen. Een gemiste kans!" Met dit onderzoek naar 'Smaak in de keten' laat InnovatieNetwerk zien dat meer smaak echt mogelijk is, als de consument er maar naar vraagt.





http://www.innovatienetwerk.org/nl/bibliotheek/voortgangsrapportages/284/Smaakin